• Mamasnest

Var resa? INTE Thailand!

Vi gillar att resa, både sommar och vinter. Kom nyss hem från Samos och i vintras var vi i Florida och på Bahamas.

Nu vill jag börja planera vinterns resa men behöver tips! Ingen av oss är sugen på Thailand, vill vill helst lite längre bort och helst inte mer än 17 timmars restid.

Några tips? Glad   

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Svar på tråden Var resa? INTE Thailand!
  • niky40
    hotten skrev 2012-08-19 22:09:44 följande:
    ok, blir säkert toppen. Och skulle oturen vara framme så har alla sjukhusrummen havsutsíkt...

Härligt, men det får vi hoppas att vi slipper!
  • Mamasnest
    hotten skrev 2012-08-19 14:30:38 följande:
    vi har bokat Cuba under julen, charter pgav att det vart både billigare och betydligt kortare flygtid utan byten.

Dit resan 11 h å hem 9,5h.

Jag har också varit sugen på Cuba, men de jag känner som varit där säger att maten är hemsk och utbudet av saker att göra mycket begränsat.
  • Mamasnest
    CeeJay skrev 2012-08-19 14:43:56 följande:
    Mexico, såklart

Jaa, jag är sugen på Tulum, har hört att det ska vara fantastiskt där!
    niky40 skrev 2012-08-19 20:21:39 följande:
    Vi åker till Aruba i vinter! verkar hur bra som helst

Aruba ska vara fantastiskt, men inte något alls att göra. Bara strand är inte min grej.
    MalinEddie skrev 2012-08-19 21:44:09 följande:
    Mina favoritresmål är Bali och Australien.
    Would love to, men lite för långt att åka för de små om man bara ska vara borta i 2 veckor. Vi kan inte vara borta längre  eftersom min son då går i 9:an.
    moohl skrev 2012-08-19 22:15:16 följande:
    Kap Verde Glad
    Jag har hört att det blåser grymt mycket där hela tiden, men det kanske inte stämmer?!
    emilyh skrev 2012-08-19 23:00:49 följande:
    Helt klart Maldiverna! Glad
    Ser fantastiskt ut, men är inte det också bara strand och inget att göra? Kan ha fel här, men har fått för mig det.

• niky40
    Mamasnest skrev 2012-08-20 08:16:17 följande:
    Jaa, jag är sugen på Tulum, har hört att det ska vara fantastiskt där!Aruba ska vara fantastiskt, men inte något alls att göra. Bara strand är inte min grej.Would love to, men lite för långt att åka för de små om man bara ska vara borta i 2 veckor. Vi kan inte vara borta längre  eftersom min son då går i 9:an.Jag har hört att det blåser grymt mycket där hela tiden, men det kanske inte stämmer?!Ser fantastiskt ut, men är inte det också bara strand och inget att göra? Kan ha fel här, men har fått för mig det.

Kap Verde är bara strand och blåsigt.

Kambodja är fantastiskt med mycket historia och mycket att se. Men jag skulle inte åka dit med små barn. Hur gamla är dina?

Har du kollat Gambia? Där trivdes vi? Man kan bla åka på utflykt till Senegal.

Jordanien och kombinera badort med Petra?

Kenya skulle jag åka tillbaka till om jag inte hade bebis. Då kan man kombinera Mombasas stränder med safari.
  • Mamasnest
    niky40 skrev 2012-08-20 08:44:40 följande:

Kap Verde är bara strand och blåsigt.

Kambodja är fantastiskt med mycket historia och mycket att se. Men jag skulle inte åka dit med små barn. Hur gamla är dina?

Har du kollat Gambia? Där trivdes vi? Man kan bla åka på utflykt till Senegal.

Jordanien och kombinera badort med Petra?
    Kenya skulle jag åka tillbaka till om jag inte hade bebis. Då kan man kombinera Mombasas stränder med safari.

Jag har varit sugen på Kambodja i många år, men jag tror som du säger att de små kan vara lite för små. Mina barn är 5, 6 och 15 år. Tyvärr har jag en kompis som dog i Kambodja så det känns heller inte lika lockande att åka dit.
    Gambia skulle jag kunna kolla! Men räknas det som malaria-region? Då ska man ju inte åka med barn under 7 år.
    Jordanien har jag också tittat på tidigare, måste kolla upp det igen.
    Vi verkar ha rätt lika smak i resande.    
  • niky40
    Mamasnest skrev 2012-08-20 08:53:01 följande:
    Jag har varit sugen på Kambodja i många år, men jag tror som du säger att de små kan vara lite för små. Mina barn är 5, 6 och 15 år. Tyvärr har jag en kompis som dog i Kambodja så det känns heller inte lika lockande att åka dit.

Gambia skulle jag kunna kolla! Men räknas det som malaria-region? Då ska man ju inte åka med barn under 7 år.

Jordanien har jag också tittat på tidigare, måste kolla upp det igen.

Vi verkar ha rätt lika smak i resande.    

Vi talade med barnläkare och vaccinationsbyrån innan vi åkte till Gambia. Då var sonen 1.5 år och fick malariaprofylax. Men kolla upp det med din vc eller barnläkare. Han var lite liten då så vi gjorde inga utflykter.Förstår känslan inför Kambodja men det är den bästa resan jag gjort. Dock har nog så små barn ingen behållning. Jag vill jättegärna till Jordanien och Petra men vi har en bebis nu så för denna vinter passar Aruba bättre.

Kap Verde var vi till förra vintern och om man bara håller sig på hotellet är det ok för en vecka men utanför komplexen är det bara kargt. Ingen natur alls..
  • Mamasnest
    niky40 skrev 2012-08-20 09:00:19 följande:

Vi talade med barnläkare och vaccinationsbyrån innan vi åkte till Gambia. Då var sonen 1.5 år och fick malariaprofylax. Men kolla upp det med din vc eller barnläkare. Han var lite liten då så vi gjorde inga utflykter.Förstår känslan inför Kambodja men det är den bästa resan jag gjort. Dock har nog så små barn ingen behållning. Jag vill jättegärna till Jordanien och Petra men vi har en bebis nu så för denna vinter passar Aruba bättre.

Kap Verde var vi till förra vintern och om man bara håller sig på hotellet är det ok för en vecka men utanför komplexen är det bara kargt. Ingen natur alls..
    Jag kollade på Jordanien nu och blev ännu mera sugen! Dock vill vi gärna åka i jan-feb och då var det inte riktigt varmt där. Jag badar ju gärna i havet. Det kanske får bli en tur dit i sommar istället, om vi inte åker på bröllop på Samos.
    De små barnen vill tillbaka till Florida, tonåringen surar och tycker vi är töntiga, han vill åka till Tokyo eller New York. Jag vill till Karibien igen eller Mexico och maken bara håller tummarna för att vi andra kommer överens. Att välja något helt annat än detta vore alltså bäst så att det blir "rättvist".  
  • Mamasnest

Och ja, Aruba blir perfekt med bebis! Bara ligga i den vita stranden och se ut över havet. Glad Jag älskar människorna i Karibien, så avslappnade och härliga! Stressen bara rinner av en när man är i deras närhet.

Svar på tråden Var resa? INTE Thailand!