Inlägg från: EnGladPingvin |Visa alla inlägg
  • EnGladPingvin

Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?

Jag säljer inte längre saker på blocket just av den anledningen. Skänker hellre bort till myrorna eller stadsmissionen. Det spelar ingen roll vilket pris man sätter eller om man skriver ut att man inte vill ha någon prutning, det ska tjatas och prutas i alla fall. Man kan säga på telefon att man inte går med på prutning och komma överens om ett pris, men när de sedan ska hämta saken ska de börja pruta i alla fall och det är inte ovanligt att de blir otrevliga om man inte går med på det. Om de ens dyker upp. Har flera gånger kommit överens om ett pris och sedan nekat andra att köpa, men sedan har personen inte dykt upp och man har fått börja om.

Sista gången jag försökte mig på att sälja något var en säng och det var definitivt inte ett överpris. Egentligen var det sängramen som jag tänkte sälja, men skrev att den person som köpte kunde få madrassen på köpet. Vet inte hur många som ringde och tjatade om att få madrassen utan att köpa sängramen och det ovanpå alla som skulle pruta. Suck. Fick i alla fall till slut sålt sängen för det pris som stod i annonsen, men aldrig mer säger jag. Nej, numera skänker jag bort eller slänger.

• EnGladPingvin

Jag struntar ärligt talat vilken bakgrund man har, men har jag skrivit ut att jag inte vill ha någon prutning så vill jag inte det. Tyvärr är min erfarenhet att trots att man skriver att det är prutat och klart, att man betackar sig från prutning och att det är utskrivet pris som gäller så ringer det en hel del som ändå ska diskutera priset. Det retar mig och slösar min tid, framför allt då det många gånger handlar om att de erbjuder sig betala långt under vad som angetts som pris. Att det sen kommer trams som att de har lång resväg, har dålig ekonomi eller att deras faster är sjuk gör ingen skillnad. Jag är ändå inte beredd att pruta och jag tänker inte köra hem saken till dem. Vanligtvis dyker det upp någon som är beredd att betala vad som är begärt, men det är så förbaskat energikrävande med allt tjafs innan det så jag pallar helt enkelt inte och framför allt pallar jag inte diskussionerna med de som blir otrevliga när jag inte vill sänka priset. Slänger hellre sakerna.

Sen kan man ju fundera över vilka det är som försöker pruta och som inte ger sig. Ja, det är oftast enligt min erfarenhet de med viss utländsk bakgrund. Svenskar är generellt inte bra på att pruta och även om de försöker ger de snabbt med sig om de blir tillsagda att prutning är oönskat. Prutning är betydligt vanligare i vissa andra länder så det är väl inte så konstig. Bara så trist att man inte kan respektera när det står klart och tydligt att det är "prutat och klart".  

• EnGladPingvin

Jag tycker helt enkelt prutning är förbaskat jobbigt och slöseri med tid. Jag skriver vilket pris jag vill ha betalt och att man inte ska höra av sig om man tänker pruta. Hur svårt kan det vara att respektera? Jag tänker inte gå med på att sänka priset, jag bryr mig inte att du har lång resväg eller dåligt med pengar och jag vill framför allt inte ha din kökssoffa/cykel/barnstol i utbyte!

Svar på tråden Är du trött på invandrare som ska pruta på annonser?