• Anonym (irriterad)

Går du på andras tomter?

Hej,

Undrar om ni går på andras tomter?
    Personligen har jag aldrig varit med om att vuxna människor kontinuerligt genar över andras tomter. Okej om små barn (alltså upp till typ 6-7 år) skulle springa över någon gång, men vuxna människor? År detta vanligt? Vi har för ett år sedan köpt hus och har vid flertalet gånger sett en dam i 60-års åldern med okopplad hund gena över vår tomt. Idag kom hela familjeskaran trampandes genom häcken. Tanten, gubben, två söner, en flickvän och en lös hund. De går ca 10-15 meter från vårt hus. Idag var vi ute och min man sa åt den första att detta var vår tomt och att de kanske inte skulle springa här hur som helst. Japp sa han och gick...resten av skocken tittade inte..sa inget utan traskade förbi som om det var en allmän gata. Inget hejsan grannar :) eller oj ursäkta...utan helt obemärkt.

Som jag har förstått är det olagligt att gå på annans tomt...men visst om de hade varit trevliga och frågat om det var ok att gena så hade jag nog tyckt att det var OK....men folk man inte känner, som aldrig har hälsat och beter sig som om det är deras allmänna rätt att springa på andras tomter? Blir irriterad...vad gör man?

• Svar på tråden Går du på andras tomter?
  • Kärlek84

Tycker ej det är ok.

Som du skrev så är det "ok" om barn gör det, men inte vuxna, helt obekanta.  

• Themis

Nej, det är inte okej, men i ert ställe hade jag satt upp staket.

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Anonym

Nästa gång det hände skulle jag upplysa om att det är ett hemfridsbrott och att jag nästa gång tänker anmäla dem för att de inkräktar på mitt privata område. I synnerhet om de tar sig igenom en häck för att kunna traska över tomten..

• Insatt

Nej det gör jag inte, det har jag inte rätt till enligt allemansrätten.

• Insatt
    Themis skrev 2012-08-19 16:34:08 följande:
    Nej, det är inte okej, men i ert ställe hade jag satt upp staket.
    Trist dock att det ska behövas då det ju förstör intrycket av häcken. 
  • KimPossible

Nej, det gör jag inte. Hos oss går folk fel ibland, eftersom det ligger en stig till ett utflyktsmål alldeles bredvid vår tomt. De flesta brukar snabbt se att de är fel ute och vända om, annars brukar vi visa vägen om vi är ute. Några gånger har det förirrat sig hit bärplockare och vandrare från skogssidan, men då har de ju inte gått fel med vilje.

Däremot har vi en kärring som plockar svamp och bär på vår tomt, några meter från vårt hus, och sen hänvisar till allemansrätten. Skrikandes

Dina grannar har tyvärr inget hyfs. Om de inte fattar halvkväden visa, så får ni börja skälla ordentligt.

• KimPossible

Staket är ju bra om man har en lite mindre tomt, vår är på över 3000 kvm. Obestämd

• Insatt
    KimPossible skrev 2012-08-19 16:39:57 följande:
    Staket är ju bra om man har en lite mindre tomt, vår är på över 3000 kvm. Obestämd
    Fast då kan det ju diskuteras om det är en tomt i allemansrättens mening eller ej. 
  • KimPossible
    Insatt skrev 2012-08-19 16:41:56 följande:
    Fast då kan det ju diskuteras om det är en tomt i allemansrättens mening eller ej. 
    Jodå, det har vi kollat med både kommunen och polisen, efter att hon var här nu senast. Det syns dessutom rätt bra var gränsen går, och sitter man och plockar svamp två meter bakom någons hus så inser väl de flesta med hjärnan i behåll att de är inne på privat mark. 
Svar på tråden Går du på andras tomter?