• snabla

snälla har något ett bra tips på städschema?

hej bor i hus o skulle vilja ha ett vettigt månadsschema för städning av ett hus där det mesta ingår
    så att man inte bara snabbstädar lite varje fre utan gör mer noggrant vissa saker fast mindre ofta...
    Försökte Googla detta m då stod det bara rader m alla i familjens namn osv det kan man ju dela upp
    sedan men just vad som ska göras...Tack på förhand! 

• Svar på tråden snälla har något ett bra tips på städschema?
  • Wimlan

Jag har gjort egna sådana städscheman och jag förstår inte riktigt vad du vill ha hjälp med... Det är ju bara du själv som vet vad som behöver göras utöver veckostädningen och hur ofta. Jag, som har katt, är trångbodd med mycket saker och använder vardagsrummet även som syrum och sovrummet som kontor, behöver duscha mina krukväxter och våttorka fönsterbrädorna varannan vecka, medan en annan familj, kanske bara behöver göra det varannan månad. Hallen kan behöva en ordentlig storröjning en gång i månaden hos en familj med flera barn, där ungarna har fritidsaktiviteter som generar mängder av extrakläder, skor och bollar och flytvästar och skatebordar medan en familj med en sexmånaders bebis inte behöver storstäda hallen mer än nån gång per år. Det är ju jättesvårt att göra förslag för månadsstädning som passar för andra familjer, då vi är så unika alla..

• snabla

nej visst är det sant men tänkte att om man hade en mall att utgå ifrån skulle det kännas lättare att
    sen justera den till att passa just vår familj... 

• EE2017

Puffar upp! Undrar om det finns någon färdig mall eller liknade?

• HerrMumins
    EE2017 skrev 2018-10-05 03:02:32 följande:

Puffar upp! Undrar om det finns någon färdig mall eller liknade?

Gör en egen, anpassad efter din bostad.
  • GGN

Ställ timern på en kvart varje dag, alla gör nånting. Kolla vad som behövs göras.

• Aen87

Vi städar varje vecka lite mer ordentligt och småstädar (plockar undan, dammsuger kök och hall osv) varje dag.

Veckostädningen ser ut:

Plocka undan överalllt, smutskläder och leksaker på golv, pllcka undan på byråer, hyllor, bord och bänkskivor.

Skura av alla köksluckor, kyl och frysskåpsdörrar, köksbänkar. Skura kaffekokaren, skura ur vask och behållare för skräp.

Damma av alla ytor på nedervåning.

Skaka mattor

Dammsuga nedervåning.

Skura dörrar och lister hjälpligt (inte så noga men typ handtag och synliga fläckar).

Moppa golv.

Skura toa nedervåning(damma av bänkskiva, skura dörrhandtag, lampknapp, toapappershållare, tvättmaskin och torktumlare, spegel, handfat, toastol, golv), byta handdukar osv.

Plocka undan och dammsuga trappan

Damma, dammsuga och moppa rummen på ovanvåning.

Skura badrummet ovanvåning.

Byta sängkläder.

Vi bor på ca 150-160 kvadrat. Har både småbarn och hund. Städningen tar ca 4 timmar om en av oss städar. Snabbare om vi hjälps åt men någon måste oftast göra annat med barnen.

Svar på tråden snälla har något ett bra tips på städschema?