Hus på landet, eller lägehet i stan med sommarhus?
Vad tycker ni?
Vad tycker ni?
hus på landet, jag vill bara ha ett hem
lägenhet o vinterbonat sommarhus :)
Helt klart alt två!!
Bekvämlighet till vardags, nära till allt, kvällsöppna affärer, inte bilberoende. Sen paus, miljöombyte, ut i grönskan.
Lägenhet och sommarhus.
Ok Tack, då kommer nästa fråga..Lund eller Malmö?
Ett mindre samhälle gångavstånd till bank, supermarket, gym och cafe/bageri.
Nära till stan, bra kommunikationer med buss eller snabbtåg.
Samtidigt ska det ta några minuter för att gå till stranden.
Hus på landet helt klart. Det tänkte jag på redan som liten. När man trivs på landet, varför bor man inte där jämt? Därför bor jag på landet.
Hus på landet: Bara ett hem. Man vet var man har sina prylar och sitt liv. Bara ett hem att städa och sköta om. Man får bo på landet i lugn och ro och det är skönt att slippa stan på sin fritid.
Lägenhet + stuga: Nära till jobbet (?). Mindre bilberoende. Lätt att gå ut och käka, gå på bio och annat. Skönt att komma ut i stugan och komma bort från vardagslivet. Man kan ha en stuga som ligger mer avskilt och är mer rustik utan att tänka på pendelavstånd till jobbet.
Vi valde alternativ ett, trivs bra men har ångrat oss flera gånger. Just nu pratar vi om att skaffa en övernattningslägenhet i stan - att fortsätta ha permanentboendet på landet, men kunna åka in till stan och gå ut och så.
Jag och min man har också funderat på detta, att ev flytta ut permanenet på landet, men då det är svårt att få arbete där vi har vårt landställe.
Nackdelen med att bo på landet med barn, kan vara långt till förskola, kompisar och barnaktiviteter, fotbollsträningar mm. Fördelen att bara kunna öppna dörren och vara ute på en gång, barnen kan vara ute själva på tomten och behöver därför mindre passning. I stan behöver man ju gå med barnen ut.
Nackdel med att ha lägenhet i stan och åka till landet för att koppla av, iallafall när det är längre till landet så man gärna vill ta en extra dag ledigt för att få långhelg när man åker ut, är att det är svårare att få ledigt för barn som går i skolan och därför kan man inte åka ut lika ofta.
Vi har lgh i stan och landställe som är vinterbonat så vi kan vara där året runt. Just nu passar den lösningen oss bäst.
Vi har så många alternativ att vi blir vimmelkantiga. Hus på landet, lägenhet i stan med sommarhus, hus på landet med lägenhet i stan, eller bara lägenhet i stan....Ilandsproblem:)
Skulle nog inte vilja ha sommarhus eftersom vi älskar att resa och det känns som att har man ett sommarhus så blir man där all ledig tid.
Vi har lght och ett fritidshus.
Jag bor i hus "på landet" (tja, i en kommun med 30 000 invånare, i själva stan bor 10 000 personer), men familjen har en "sommarlägenhet" i Stockholm. Så alternativ 3, som någon redan nämnt. :)
Jag röstar på villa i närheten av storstan, men det har man ju inte råd med......
lägenhet och stuga!
Vill gärna kunna byta miljö under helgerna...få lite avkoppling är inte helt fel.
Nu bor vi i lägenhet men har husvagn!
Så under hösten och vintern drar vi till husvagnen då och då, på somrarna drar vi antigen uppåt eller utomlands.