• Anonym (omotiverad)

någon som känner igen sig? omotiverad.

Jag vet inte riktigt vart jag ska sätta den här tråden, men antar att den passar bäst här..
    Jag undrar om det är någon som känner igen sig i detta eller är jag helt ensam?
    Det är inte lätt då jag inte riktigt kan greppa det sjäkv men jag ska försöka förklara så gott jag kan-..

Jag är helt omotiverad till allt, till hela livet.. Jag känner hela tiden att jag vill göra någonting, men det slutar alltid med att jag sitter kvar hemma och stirrar..
    Vad finns det att göra frågar jag mig själv...
    Tex; jag vill gå och bada, men kommer aldrig iväg, motivationen finns inte där.. och om jag väl kommer iväg och badar så väntar jag bara på att få gå därifrån... Jag längtar hela tiden någon annanstans...

När jag besöker vänner så sitter jag också bara och väntar på att få gå därifrån, även fast det kan vara trevligt..

Jag tog ett kompis barn varje helg för att göra grejer men hela tiden tittar jag på klockan och vill att tiden ska gå fortare, även fast jag inte har tråkigt... men jag vet inte till vad jag vill att tiden ska gå snabbare..

När jag åker på resa vill jag göra något samtidigt som jag försöker hitta olika anledningar till att inte behöva göra nåt, det är för varmt, jag har bränt mig etc etc..
    Sen tänker jag, när jag kommer dit, då, då ska det ändras... Åter till att jag längtar någon annanstans..

Jag ser på filmer och önskar att jag levde livet mer, att jag tog vara på dagarna, men när jag börjar fundera på vad som finns att göra så kan jag inte komma på nåt...

Jag söp en hel del förut, pga att jag fick motivation och allt kändes roligt istället för att jag bara väntar på att få komma hem eller komma någon annanstans.. Att umgås med människor var roligt helt plötsligt och jag fick motivation till att göra nåt, det var som att jag helt plötsligt fick fantasi och också tyckte om att leva livet.

Men det blev såklart ohållbart och jag insåg att jag va påväg helt åt helvete... Jag hade börjat supa ensam..
    När jag förlorade min bästa vän så söp jag för att inte behöva tänka.. inte behöva känna. Så supandet hade blivit min "räddning" från mina riktiga känslor.. Så jag sa till mig själv att om jag inte skärper mig så kommer jag sluta som alkiskärringarna på gården som jag såg när jag var liten. Jag dricker inte längre..

Det betyder också att jag inte har någon som helst motivation till någonting och jag hela tiden längtar någon annanstans och tänker att det kommer bli bättre när jag är där..
    Jag klarar inte av att ta tag i mig själv här o nu utan som sagt, väntar tills jag kommer till nästa ställe / nästa punk i livet och hoppas på att jag då kommer att ha ändrats...

Det är som sagt svårt för mig att förklara då jag fortfarande inte riktigt förstår själv, men jag tror jag har lyckats förklara så gott som jag kan..
    Är det någon annan som känner igen sig i detta?
    Antar att jag också vill skriva av mig lite, man får ett annat perspektiv,, jag behöver nog prata lite om detta..
    Jag pratar aldrig med någon om hur jag känner....

• Svar på tråden någon som känner igen sig? omotiverad.
  • Skogsmulla

Ja, faktiskt så känner jag igen mig! Att längta till helgen - men sen är inte helgen något särskilt. Längta till sommaren - men då är det för varmt. Osv. Vet inte om det kanske handlar om att inte kunna leva i nuet, en slags verklighetsflykt, som att se på film eller läsa en bok, man förflyttas någon annanstans, bort från verkligheten och problemen. Har själv ibland en känsla av att inte kunna förändra det som är dåligt i mitt liv.

Nu är min verklighetsflykt att jag vill flytta, kommer bli en riktig kalldusch eftersom det troligen inte kommer förändra så mycket som jag föreställer mig, men sitter dagligen och kollar utbudet på Hemnet och fantiserar. Ett annat problem är att jag har beslutsångest och är rädd att välja fel i alla situationer där val ingår. Så hur ska man välja vart man ska flytta...?? 

• Anonym (omotiverad)
    Skogsmulla skrev 2012-08-20 16:59:02 följande:
    Ja, faktiskt så känner jag igen mig! Att längta till helgen - men sen är inte helgen något särskilt. Längta till sommaren - men då är det för varmt. Osv. Vet inte om det kanske handlar om att inte kunna leva i nuet, en slags verklighetsflykt, som att se på film eller läsa en bok, man förflyttas någon annanstans, bort från verkligheten och problemen. Har själv ibland en känsla av att inte kunna förändra det som är dåligt i mitt liv.

Nu är min verklighetsflykt att jag vill flytta, kommer bli en riktig kalldusch eftersom det troligen inte kommer förändra så mycket som jag föreställer mig, men sitter dagligen och kollar utbudet på Hemnet och fantiserar. Ett annat problem är att jag har beslutsångest och är rädd att välja fel i alla situationer där val ingår. Så hur ska man välja vart man ska flytta...?? 
    Det är lite som " gräset är grönare på andra sidan" , fast någonstans så vet man som du säger, att det inte är det...
    Sen en sak till, när jag kommer till nästa punkt/ställe så sitter jag och ångrar att jag inte tog vara på det som var förut..
    Att leva överallt förutom i nuet... Man måste ju göra nåt åt det, annars sitter man väl där när man e gammal och ångrar allt man inte tog vara på utan hela tiden var i dåtiden eller i framtiden eller i en verklighetsflykt som inte alls är ditt liv.... :/
  • Skogsmulla

Usch, ja, det är min stora rädsla: att bli gammal och bitter för att jag inte "levt", inte vågade känna, göra saker, säga saker...

• Anonym (LM)

Att människor med alkoholberoende ska behöva utstå att kallas för alkiskärring eller liknande är en av anledningarna till att människor inte söker hjälp för sina problem!!! 
    Lite  tråkig formulering av dig TS.
    Känner med dig dock, jag har själv haft problem med motivationen... Kanske är du deprimerad? Gå till VC och prata.
    Lycka till...

• Anonym (omotiverad)
    Anonym (LM) skrev 2012-08-20 18:28:30 följande:
    Att människor med alkoholberoende ska behöva utstå att kallas för alkiskärring eller liknande är en av anledningarna till att människor inte söker hjälp för sina problem!!! 
    Lite  tråkig formulering av dig TS.
    Känner med dig dock, jag har själv haft problem med motivationen... Kanske är du deprimerad? Gå till VC och prata.
    Lycka till...
    Ja och de flesta som har missbrukar problem blir kallad pundare....
    Alkistanterna och alkisgubbarna kanske jag skulle sagt...
    Ja deprimerad är jag nog... ska ta tag i det.
  • Anonym (omotiverad)
    Skogsmulla skrev 2012-08-20 17:41:53 följande:
    Usch, ja, det är min stora rädsla: att bli gammal och bitter för att jag inte "levt", inte vågade känna, göra saker, säga saker...
    Ja fy... men frågan är, hur ska man ta tag i det?
    När man inte har någon motivation...
    Hur kan man hitta motivationen?
  • Skogsmulla

Ingen aning. Tycker att jag lever mycket genom min fantasi och mina dagdrömmar. Är föräldraledig nu och det är jättejobbigt när jag inte har så mycket "egentid" eftersom jag då inte hinner tänka + att jag är hemma istället för jobba, det är också värre.

• Anonym (omotiverad)
    Anonym skrev 2012-08-21 07:04:30 följande:
    Det kan bero på add ?
    ADD?
  • Anonym (omotiverad)
    Skogsmulla skrev 2012-08-21 07:26:53 följande:
    Ingen aning. Tycker att jag lever mycket genom min fantasi och mina dagdrömmar. Är föräldraledig nu och det är jättejobbigt när jag inte har så mycket "egentid" eftersom jag då inte hinner tänka + att jag är hemma istället för jobba, det är också värre.
    Det kanske är bra? Att du inte har så mkt tid att tänka och att du är hemma, att du liksom "tvingas" ner på jorden lite, om du förstår vad jag menar..
    Vad tror du?
  • Anonym (LM)
    Anonym (omotiverad) skrev 2012-08-21 05:20:59 följande:
    Ja och de flesta som har missbrukar problem blir kallad pundare....
    Alkistanterna och alkisgubbarna kanske jag skulle sagt...
    Ja deprimerad är jag nog... ska ta tag i det.

Har man lite vett i huvudet slänger man inte ur sig ord som pundare, alkistant och alkisgubbe. Otroligt barnsligt. Ett missbruk är just ett missbruk, ett beroende är en sjukdom och en människa är en människa som förtjänar att bli behandlad med värdighet. Du väljer själv vad du vill kalla en utsatt människa för, du behöver inte säga "pundare" för att du hört andra göra det...
  • Anonym (Add?)

Hej! Jag kommer in imorgon och skriver med, är så trött nu. Men jag känner igen mig i mycket av det du skriver, och jag håller på att utredas för ADD. Har du någon kontakt med psykiatrin eller så?

• Anonym (omotiverad)
    Anonym (LM) skrev 2012-08-22 00:26:36 följande:

Har man lite vett i huvudet slänger man inte ur sig ord som pundare, alkistant och alkisgubbe. Otroligt barnsligt. Ett missbruk är just ett missbruk, ett beroende är en sjukdom och en människa är en människa som förtjänar att bli behandlad med värdighet. Du väljer själv vad du vill kalla en utsatt människa för, du behöver inte säga "pundare" för att du hört andra göra det...
    Nu är inte detta en disskutionstråd om alkoholister eller missbrukare.. men om du startar en tråd om det så kan jag disskutera med dig.
  • Anonym (omotiverad)
    Anonym (Add?) skrev 2012-08-22 00:33:45 följande:
    Hej! Jag kommer in imorgon och skriver med, är så trött nu. Men jag känner igen mig i mycket av det du skriver, och jag håller på att utredas för ADD. Har du någon kontakt med psykiatrin eller så?
    Nej jag har ingen kontakt med psykiatrin.
    Skriv och berätta när du har tid, är intresserad av att höra ang ADD..

• Anonym (harADD)

Hej!

Jag är lite som dig, dock inte fullt ut att jag längtar någonstans alltid. Har jag roligt är jag ofta i nuet men efter en stund kommer tankarna på vad man ska göra sedan.

Iallafall jag har ADD, jag är omotiverad får inget gjort, ses utåt som väldigt lat och slarvig (tror jag iallafall), tex på jobb så tröttnar jag (nu menar jag inte vanlig trötthet utan mer extrem trötthet  på själva jobbet) efter kanske sex månader ungefär. Har bytt jobb en del under min yrkesbana.

Det är lite som att nyhetens behag är extra intressant och just då blir jag driven när det dyker upp något nytt, för att väldigt fort tröttna och så blir det inget med något.

Fråga gärna om det är något du undrar över!

• Anonym (omotiverad)

Är nu testad för ADD och har inte det..
    Antar att det är nån slags depression...

• Anonym

Jag tycker det ni beskriver låter ganska vanligt och jag tror mer eller mindre alla människor upplever det här imellanåt. Varför ska man kategorisera så mycket som Add och adhd eller kanske bipolär eller något annat. Det är liksom normalt att det går upp och ner i livet och ibland fastnar man där nere och mår man dåligt länge kan det utvecklas till någon depression. Såklart många har diagnoser och du kanske har det också Ts men samtidigt tror jag det är vanligt att man är nere att känna igen sig i var och varannan diagnos. Har att göra att man kanske är mer negativ och bitter en vanlig och känner sig fel på något sätt. 

Vet inte vad jag ville få fram mer än att det faktiskt är normalt att ha dippar och känna sig omotiverad. Av olika anledningar kan man ibland hamna på fel bana i livet och det är då man kan behöva hjälp utifrån. Det är normalt att må dåligt ibland, inte kunna ta beslut och tänka negativt. Man behöver inte vara sjuk bara för man mår dåligt. 

• Anonym

Jag tänker depression. Jag blir sådan när jag är "lätt" deprimerad, som nu. Jag går i terapi som har hjälpt mig med att mildra oro, ångest och panikattacker och jag ligger inte längre hela dagen i sängen och gråter som när det var som värst. Men bristande motivation har jag fortfarande och problem med stress och oro. Jag hoppas terapin ska hjälpa mig vidare med de problemen och med motivationen också! För mig hjälper det annars att göra saker, även om de är små, att komma igång med något litet vad som helst gör det lättare att fortsätta. Och jag känner mig mycket nöjdare och gladare på slutet av dagen när jag gjort något. Att du inte kan uppskatta det du gör och att allt är dig likgiltigt låter precis som depression, inget spelar någon roll när man är deprimerad.

Om du går till din vårdcentral och pratar med din husläkare kan du nog få göra ett test, om han/hon tror att du är deprimerad kan du få en begränsad period KBT på recept, så är det här i alla fall. Jag har valt att betala själv istället och gå i psykoterapi under längre tid istället då jag hade en del bagage. 

• Anonym

Jag skrev #19 också!
    Min depression började som du skriver med ointresse. Jag vet inte hur det gick till att det sedan blev så dåligt men jag antar att jag inte reagerade så mycket på att det blev sämre eftersom allt ändå var likgiltigt? 

Svar på tråden någon som känner igen sig? omotiverad.