• Anonym

Jag orkar inte svettas hela tiden! Någon mer som lider av samma sak?

Jag har sedan ett par år tillbaka fått bekymmer med ökade svettningar. Jag vet att det beror, i alla fall till viss del, på att jag äter SNRI preparat och det är en av biverkningarna av de medicinerna.
    Jag svettas i princip på hela kroppen och jag behöver inte ens anstränga mig och det behöver heller inte vara varmt. Jag kan sitta i soffan och bara titta på tv och svetten pärlar sig i pannan, på hakan och halsen, på ryggen och så vidare. Och så fort jag gör något så rinner svetten istället. Känner mig ständigt klibbig och ofräsch och det är pinsamt när jag är bland folk.
    Har pratat med läkaren om detta men han menar på att det är bara att leva med det. 
    Men det måste väl finnas något att göra? Är det någon mer där ute som lider av detta? Har ni fått hjälp? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-20 14:21
    Kan ju tillägga att jag är 34 år och har två barn födda -09 och -11

• Svar på tråden Jag orkar inte svettas hela tiden! Någon mer som lider av samma sak?
  • Glädje58

Jag har också fått ett sånt problem. Men det är inte så ofta det händer. Tror att det beror på min medicin, eller så är det åldern

• hymafr

Jag har opererat bort livmodern pga cancertumörer och får alltså inte äta östrogen.

Jag har en golvfläkt vid sängen och en vid soffan. På jobbet har jag en bordsfläkt och så finns det ett rum i närheten med riktigt kall luft från en luftkonditionering. 

Jag sover på ett stort frottebadlakan så att svetten sugs upp. Har även en mindre handduk vid sängen för att torka svett om det behövs.

Jag har köpt flera grejer att vifta med. Kommer inte ihåg vad de kallas, men de ser ut som en pinne ihopfällda, men då man fäller ut dem blir de en halvmåne som man kan fläkta sig med.   

Jag har börjat (efter att fått ok av min gynläkare) att äta Femal Balans. Tycker att de kanske hjälper lite. Kan det kanske vara något för dig att prova?    

• Sofie 158

Samma här! Så fort jag rör lite på mig så rinner det om mig. Känner mig jätte ofräsch!

Jag vet inte om det är för att jag är lite överviktig nu då jag gick upp 30 kilo när jag var gravid och har fortfarande kvar typ hälften.

Inte alls roligt, skulle verkligen vilja veta om det går att göra något mot det.

• Anonym

Svettas nu längre inte riktigt lika mycket på natten. Men strax efter jag fick barn och under tiden jag ammade så kunde jag vakna på natten och vara helt sjöblöt av svett. Nu har jag precis tagit en dusch, jag går ur och torkar mig och 30 sekunder senare så rinner det svett i ansiktet och på kroppen. Sminka mig är ju inte att tänka på.

• Anonym

Puffar lite.

• Anonym (Svettasoxå)

Jag svettas också massor vet ej varför men det blir värre och värre (född 79 inga barn). På nätterna har jag lagt först en filt och sen ett extra tjockt täcke ovanpå madrassen och lakanet. Jag svettas igenom allt när det är som värst. Är jag ute någonstans på stan tex rinner det i ansiktet och det är så jäkla pinsamt att alltid vara våt på överläppen -jag blir tokig snart

• Rådjur

Här är en till "svettlök"... jag är dock naturligt varm i kroppen, mitt blod kokar typ. Jag är även kroniskt flottig i ansiktet, vilket inte är så kul. 

Till vardags brukar jag kunna kontrollera svettningarna genom att aldrig ha långbyxor eller tjock jacka på mig. Jag går alltid i antingen kjol + strumpbyxor eller shorts + strumpbyxor. Även på vintern. Brukar även skippa vinterjacka, och hellre ha tunnare jacka + kofta under, om det är kallt. 

När jag får PMS funkar dock INGET jag gör ... svetten bara dryper så fort jag t.ex. går in i en mataffär/klädaffär, blir stressad eller har mensvärk. Jag blir helt blöt i ryggen av svetten ...
    Då brukar jag typ bara skita i att ens gå in i ställen som kan vara varma. Brukar gå runt barfota hemma och sovar naken med fötterna ej täckta av överkastet. Det brukar hjälpa en del.      

• dollface85

Jag tror jag såg ett program på tv3 play med en kvinna som hade exakt samma problem. minns inte vad det kallas eller vad själva åkomman kallas. men det var genetiskt iallafall. hon hade precis de där symtomen du beskriver och väldig ångest i vardagen. så du är inte ensam för jag antar att du inte är i klimateriet som gör att såna saker kan uppstå.

• Anonym (elly6)

Jo mer du utsätter dig för luft i rörelse desto mer beroende blir du av det. Då vätskan i kroppen inte får komma ut ur kroppen ( detta är en viktig procces för kroppen eliminera onödiga ämnen) och dem stannar kvar i kroppen, kan du ju med tiden utveckla nån syndrom.
    Att svettas är sunt men kyla kan göra dig sjuk ofta sedan kan leda till nån reumatisk sjukdom.

Svar på tråden Jag orkar inte svettas hela tiden! Någon mer som lider av samma sak?