• JillyJ

Graviditetsdepression - hur snabbt kan jag bli sjukskriven?

Jag ska träffa en läkare imorgon för första gången för begynnande grav depression - förra grav fick jag både grav och förlossningsdeprission utan att jag fattade det och jag orkar inte vara med om det igen. Är gravid i v 27.
    Kan jag bli sjukskriven på en gång imorgon, är det svårt att bli det för grav depression eller hur funkar det?
    Just nu går jag bara och tänker på hur jag ska palla vardagen om jag inte får nån sjukskrivning.

• Svar på tråden Graviditetsdepression - hur snabbt kan jag bli sjukskriven?
  • listo

Om läkaren gör samma bedömning som du så kan du såklart bli sjukskriven direkt. Men det är väl inte heller osannolikt att hen vill att du först testar behandling med läkemedel.

Hoppas du mår bättre snart!

• JillyJ

Ok. Min depression blir utlöst av stress = känslan av otillräcklighet så för mig skulle det räcka att bli sjukskriven, jag vill helst inte blanda in preparat. Jag vet ju att det går över, gäller mest att försöka förenkla mitt liv ett tag. Särskilt eftersom jag har ett jobb där jag har det övergripande ansvaret 7 dagar / v, 363 dagar om året.

• niky40

I min första graviditet blev jag sjukskriven iv 20e veckan pga depression. Han sjukskrev mig på studs. Han ville absolut inte att jag skulle ta läkemedel om det inte blev nödvändigt utan ville prova med sjukskrivning först.

• JillyJ

Blev det bättre för dig att vara hemma och ta det lugnt?

• niky40

Ja det blev det men jag var fortfarande nere. Mitt jobb är också mycket krävande så det funkade inte att jag började gråta stup i kvarten. Sista månaden jobbade jag 25% menbara på fredagar och inte som jurist, utan administrativt. Det funkade.

• JillyJ

Ok.

Är lite nervös på nåt vis inför mötet imorgon. När jag har mina värsta dippar tänker jag på döden, känner det allra djupaste hat och kan knappt andas men när jag haft lugna dagar mår jag bra och då kan ångesten kännas väldigt avlägsen.

Idag har jag bara varit hemma så jag mår ok så nu känns det som att jag fejkar och överdriver allt.

• niky40
    JillyJ skrev 2012-08-20 19:41:45 följande:
    Ok.

Är lite nervös på nåt vis inför mötet imorgon. När jag har mina värsta dippar tänker jag på döden, känner det allra djupaste hat och kan knappt andas men när jag haft lugna dagar mår jag bra och då kan ångesten kännas väldigt avlägsen.

Idag har jag bara varit hemma så jag mår ok så nu känns det som att jag fejkar och överdriver allt.

Känner igen det. Det kommer att gå bra ska du se.
  • JillyJ

Tack, skönt att se att man verkligen inte är ensam. Håller tummarna för att jag får sjukskrivning och kan slappna av imorgonkväll.

• JillyJ

Nu har jag varit hos läkaren. Började gråta där inne. Fick sjukskrivning 2,5 v och ska träffa en kurator. Känner mig lite lugnare inombords nu även om biten att ringa till min chef och berätta känns drygt...

• niky40
    JillyJ skrev 2012-08-21 16:02:28 följande:
    Nu har jag varit hos läkaren. Började gråta där inne. Fick sjukskrivning 2,5 v och ska träffa en kurator. Känner mig lite lugnare inombords nu även om biten att ringa till min chef och berätta känns drygt...

Skönt. Lycka till!
  • Lilia

Jag har varit sjukskriven pga vanlig depression. Första gången jag träffade läkaren blev jag sjukskriven direkt. Då hade jag samtalskontakt sedan innan. Fick mediciner ca en månad senare. Kan inte tänka mig att det fungerar annorlunda då du är gravid. Det handlar helt enkelt om hur dåligt du mår. Ett tips är att du ska berätta allt, tänk på hur det här påverkar dig i vardagen och säg det.

• JillyJ

Ja det är nog just det jag har svårt för, att förklara utan att se det lite som en skam så jag liksom förminskar mig själv. Den enda jag pratat med lite snabbt är familjerådgivningen och då fattade inte terapeuten hur vi klarat oss igenom det vi pratade om då medan jag själv kanske inte inser allvaret.

Det ska bli skönt att få prata med en egen kurator.

Men hur hade ni tänkt - jag blev ju sjukskriven i 3 veckor och om 6 veckor går jag enligt planerna på föräldraledighet. Vad ska jag hitta på de 3 veckorna mittemellan?

Kan jag räkna med att få förlängt eller ska jag säga till min chef att jag kommer tillbaka?

Har verkligen noll koll hur detta kommer utveckla sig...

• niky40

Ta en period i taget. Mår du lika dåligt på återbesöket blir du säkert sjukskriven de resterande 3 veckorna!

• JillyJ

Ja jag antar att jag får göra så.

Hade varit bättre att bli sjukskriven 6 v rakt av istället så min vikarie slipper sitta och vänta... Men men.

• niky40

Jag förstår det men de brukar vilja ta kortare perioder i taget. FK brukar heller inte godkänna längre sjukskrivningar sa min läkare

• JillyJ

Ja min läkare antydde också det idag - att vi börjar så här med samtal osv så ses vi innan de 3 veckorna gått. Känns logiskt och sunt tycker jag, bara lite typiskt att det ska bli så pass nära föräldraledighetens start bara.

Iom att det är en chefsvikarie som ska täcka upp för mig är det ingen som kan börja för mig redan nu, då blir det nog konstigt om jag vill komma tillbaka om 3 veckor så får hon backa igen.

Det vore bäst för hela verksamheten om jag inte kommer tillbaka alls sp hon får träda in nu direkt. Inte mitt problem jag vet men jag tror inte jag kommer vilja gå tillbaka så kort tid utan försöka få sjukskr förlängt.

Men vågar man chansa på det redan nu?

Svar på tråden Graviditetsdepression - hur snabbt kan jag bli sjukskriven?