• Rebecca1

Vad ska jag packa i bb-väskan till kejsarsnittet?

Någon som snittats och har tips på vad och hur mycket jag ska ta med mig? Det blir ett planerat snitt under nästa vecka. Jag har packat: tofflor, en outfit till bebisen och en filt. Babyskydd till bilen också givetvis. Vad mer???

• Svar på tråden Vad ska jag packa i bb-väskan till kejsarsnittet?
  • Litenåfin

Du behöver nog mer kläder till dej och bebis, amningsbh, amningskupor, sköna mjuka trosor, Apotekets största bindor, duschgrejer.. :) finns massa trådar om bb väskan :)

• Rebecca1
    Litenåfin skrev 2012-08-20 14:28:44 följande:
    Du behöver nog mer kläder till dej och bebis, amningsbh, amningskupor, sköna mjuka trosor, Apotekets största bindor, duschgrejer.. :) finns massa trådar om bb väskan :)

Tack, har hittat massa trådar men tänkte om det var något speciellt att tänka på när man gör ks. Allt går ju liksom att planera mycket mer då, tänkte om man kanske stannar längre också men du har nog rätt, det är nog ingen skillnad på vad man ska ta med sig. Fast det där med bindor, blöder man (därifrån) efter ks också?
  • La Lola
    Rebecca1 skrev 2012-08-20 16:28:51 följande:

Tack, har hittat massa trådar men tänkte om det var något speciellt att tänka på när man gör ks. Allt går ju liksom att planera mycket mer då, tänkte om man kanske stannar längre också men du har nog rätt, det är nog ingen skillnad på vad man ska ta med sig. Fast det där med bindor, blöder man (därifrån) efter ks också?
    Nä inget speciellt.

Såklart blöder man iaf.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Alexi

Ts man blöder från såret från moderkakan, inte för själva förlossningen...

• Evelinas

Jag gjorde ett akut ks och kan säga att maken hade behövt mycket mer kläder eftersom vi blev kvar i 5 dagar, hade ju räknat med "normal" förlossning och att vi skulle åka hem dagen efter. Du kan ju ha sjukhusets kläder och bebisen har inga kläder på BB, hud mot hud Solig

Jag blödde i princip ingenting efter mitt ks, dom kollade med ul så livmodern dragit ihop sig för det inte kom avslag, men allt var helt ok, så man behöver inte blöda Glad  Blödde lite lite grann dom 2 första dagarna. Jag hade köpt dom största bindorna eftersom alla sa åt mig att göra det, dom har jag fortfarande kvar, använde dom tunnaste trosskydden bara för säkerhets skull men hade inte behövt det heller. 

• Evelinas

Just de, stödstrumpor!! Men köp bara ett par för du kommer säkert behöva en annan storlek rätt snabbt. Jag använde bara höga trosor för det gör förbannat ont att ha nått som sitter över snittet. Använde gravidbrallorna rätt länge pga det också.

• Rebecca1
    Evelinas skrev 2012-08-20 19:55:13 följande:
    Just de, stödstrumpor!! Men köp bara ett par för du kommer säkert behöva en annan storlek rätt snabbt. Jag använde bara höga trosor för det gör förbannat ont att ha nått som sitter över snittet. Använde gravidbrallorna rätt länge pga det också.

Varför behöver man stödstrumpor, är det efter snittet av någon anledning? Åhhhh va tråkigt med dessa gravisbrallor, är så trött på dem men jag kan förstå att de kommer komma till vändning även efteråt.
  • ialia

Jag har fått rekomenderat att ha med mig höga trorsor sånna som går upp till naveln så att man har stöd för magen och att de inte blir en kant i snittet. Man stannar oftast 3-5 dygn på sjukhuset så ta med dig en dator eller något sånt om du har bebisar sover ju väldigt mycket i början.

• La Lola
    Rebecca1 skrev 2012-08-20 22:10:39 följande:

Varför behöver man stödstrumpor, är det efter snittet av någon anledning?
    Jag är snittad o har aldrig nånsin hört något om stödstrumpor förut....
    Skulle kunna ha något med risk för blodproppar att göra.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • MissNora

Jag hade inte heller stödstrumpor efter snittet.

Säger som andra. Höga sköna trosor som går över snittet. Sedan byxor med mjuk linning man kan mysa runt i.

Glöm inre ombyte för din partner. Vi fick tre dagar tillsammans i ett ensamrum och tack vare snittet så fick han hjälpa mig de första dagarna.

Svar på tråden Vad ska jag packa i bb-väskan till kejsarsnittet?