Sjuklig fobi?
Jag har ett problem som jag tycker är väldigt skämmigt. Jag är fruktansvärt rädd för harkrankar. Ni vet - sådana där stora myggliknande insekter med långa vobbliga ben som inte kan kontrollera sitt flygande riktigt. Känslan jag får när jag ser dem är svår att förklara. Det är en sorts ångest/skräck som går bortom allt förnuft. Några gånger när jag har kommit i fysisk kontakt med dem har jag fått en sorts anfall med overklighetskänslor, svettningar och yrsel. Detta är ett så stort problem att jag ibland känner ett kraftigt obehag inför sommarmånaderna, då dessa insekter finns i stort sett överallt.
Detta är genant på grund av två orsaker. För det första är harkrankar helt ofarliga. Vissa arter äter inte alls - andra äter bara nektar. För det andra har jag alltid kunnat hantera min rädsla när den uppstår i andra situationer... Bråk med folk och liknande... Men min skräck för harkrankar är helt djurisk och ohanterlig. Endast vid ett fåtal tillfällen har jag lyckats samla tillräckligt med mod att döda dem eller jaga ut dem ur lägenheten när de lyckats nästla sig in. Annars brukar jag bara stänga dörren till rummet och hoppas på att de flyger ut igen... Vilket de oftast gör, som tur är. Det är även bra att de bara finns under en jämförelsevis kort tid av året.
Är detta en sjuklig fobi, tro?
Finns det andra som har liknande känslor?
Vad skall man egentligen göra för att hantera sånt här?