• Salsan

Hur vet man om man fått för starka glasögon?

Jag hämtade mina nya glasögon igår och är jättenöjd med bågarna men funderar lite på om jag fått för starka glas. När jag vänder hastigt på huvudet gungar det till lite och allt känns väldigt skarpt. Det kanske är en vanesak, eller kan det vara farligt för ögonen? Hur vet man hur det ska vara?

• Svar på tråden Hur vet man om man fått för starka glasögon?
  • Golvmoppen

Haft många glasögon genom åren och nästan varje ggn har jag gått upp lite i styrka. Det spelar ingen roll om det har varit väldigt lite eller ett högre snäpp, har alltid tagit ett visst antal dagar innan man vant sig. Sedan är det ju olika från båge till båge hur stor yta man ser i. Det skall ju ögonen/hjärnan ställa in sig på också. Har man som jag brytningsfel utöver närsyntheten, så kan det bli väldigt konstigt ibland om inte glasögonen justeras in rätt. Blev väldugt fel på det ena paret sist jag bytte för ca 2,5år sedan. Fick mkt mer ont i huvudet och jag kunde inte ta vinklar, golvet lutade och jag gick in i saker. Efter justeringen mådde jag mkt bättre.

Hoppas att du har fått lite svar.

• Salsan

Tack för svaret. Jag har också lite brytningsfel. Jag ska ge det någon dag och känna efter först.

• Safireee

Jag började med glasögon i höstas från att ha haft linser i typ 11 år innan. Det tog nog en hel vecka innan jag kunde ha glasögonen på heltid utan att få huvudvärk och bli helt yr av att "allt rörde sig så konstigt". Men nu funkar det jättebra!

Svar på tråden Hur vet man om man fått för starka glasögon?