• Flizan30

Frakt för mycket tradera, betala?

jag vann en auktion på en tunn kortärmad blus som jag säkerligen vet går på max 24:- på tradera, ev 12:_. men säljaren har skrivit 60:- frakt. Måste jag betala 60:- i frakt som säljaren angett? låter vansnnigt och såg det först nu efter avslutad auktion. Jag har mailat om det och hoppas att säljaren svarar.

• Svar på tråden Frakt för mycket tradera, betala?
  • Pissenisse

Många gör så för att tjäna pengar när de säljer billigt.. Jag tycker att det är fel men samtidigt så har du ju budat och det stod hur mycket den ville ha i frakt redan då så det är nog bara att bita i det sura äpplet och betala.

• Musen

Är osäker men jag har för mig att man inte får ta ut för mycket i frakt.. Det var så förut tror jag i varje fall. Kontakta tradera genast och fråga!

• Astarte

Man får inte ta ut mer i frakt än det faktiskt kostar, mer än lite för emballage. Kolla om det verkligen är frakerat med 60 när det kommer, om paketet sänds från utlandet så kan det ju stämma.

• SoStylish

Jag kollar runt på Tradera titt som tätt och det är verkligen sjukt många som sätter hutlösa fraktpriser. Dessa auktioner väljer jag bort direkt. Är det något jag gärna vill ha så brukar jag maila innan och fråga och oftast så har säljaren sagt att denne bara satt ett pris där för att den inte visste hur mycket frakten skulle gå på.

Nu har du ju redan köpt varan och på så sätt godkänt kostnaden så det är väl bara att hoppas på att säljaren är tillmötesgående och ändrar fraktpriset till något mer skäligt!

• pinglan2012

Enligt Tradera så får man ju ta lite extra frakt (emballagekostnader), och det är den summan som står i auktionen som gäller. Säljaren kan därmed inte i efterhand kräva mer frakt och köparen kan inte dra sig ur köpet (alla bud på Tradera är ju bindande). Ibland använder säljare postens förfrankerade, vadderade brev och de brukar ju kosta ca 50kr, kan ju vara något sånt också.

Jag förstår att känns surt, har själv råkat ut för det där några gånger... men det är bara att lära sig till nästa gång att kolla fraktpriset  en extra gång, ev. att fråga säljaren i förväg hur/om man kan få ned fraktpriset genom att använda annat fraktbolag etc.

• Flizan30

Jo fast den var inte billig. slutade på 600:- . Får se vad säljaren svarar. Om han/hon inte hör av sig så känns det inte särskilt seriöst. sen kommer jag nog välja att de skickar med rek då den var såpass dyr. så nej tycker inte det känns rimligt att betal 110:- frakt för en blus.skall maila trader o kolla. tror tom frakten kostar 12:- om dne vill ha 24:- så är det ok men inte 60:-. vet som sagt vad vikten är på

• Flizan30

Skall också kolla vilket sätt den tänkt skicka på. är det vadderat förpostat är det ok. men tycker inte om såna som skriver 60:- o postar i vanlig ica påse och sätter på 12:- frimärken

• nile10

Jag hatar sånna som tar för mycket i frakt! 60 spänn låter hutlöst mycket. Hon kanske skickar via nåt annat än posten.

• doggy

Kolla hur mycket frimärken det sitter på när du får den , det kanske är skrymmande sim kostar extra o emballage kostar extra

• Flizan30

jag fick svar att den skickat tiidgare och att det är vad det kostat då så det är vad jag får betala. Mailade då och frågade om hur personen skickar om det är plastpåse eller postens vadderade påse- jag fick till svar att det är vadderad påse eller kartong. personen har inga omdömespoäng sen tidigare förutom 5 stycken. ett av de är negativa. skum snubbe stod det. namnet antyder att det är en kille och även i mailet står bara mvh hela tiden. inget namn. Även om det ör en kille så behöver det inte vara konstigt. han kanske säljer åt sin flickvän eller liknadne.Men jag vet inte får dåliga vibbar när mailen är så korta och utan namn osv plus det med frakten. jag bad personen skikca rekommenderat och fick till svar okej men hela kalaset går på 700:- så jag blir bara ltie nervös om personen är seriös eller om jag kommer att bli blåst. Bryr mig inte om om jag får ett dåligt omdöme. men hur vet jag att personen är seriös och kommer att skicka varan?Får bara såna dåliga vibbar

• Flizan30

Har bestämt mig för att inte betala. kollade lite på hans uppgifter. Får så dåliga vibbar att jag får ont i magen. jag får väl ta ett dåligt omdöme isåfall. Tråkigt men jag har sålt och köpt mycket på tradera tiidgare

• Locura

seriöst, skicka en femtiolapp och en tia för frakten. Vem bryr sig? Det är bara 60 kronor....

• Flizan30

Jo inte mycket pengar egentligen. Men det är omständigheterna som stör mig. Att det verkar vara en kille som säljer damkläder och att det i mailen bara står mvh. Och inget namn. Verkar som personen inte vill skriva ut sitt namn. Känns bara lite skumt.

• Locura

aha okej. Ja sånt kan man reta sig på. Känns det oseriöst så är det säkert det också.

• Stella Polaris

Jag köpte nyligen en klänning på Tradera, den betalade jag över 800 för, frakten var 52kr, då skickade säljaren den med spårbar post.

Svar på tråden Frakt för mycket tradera, betala?