• Anonym

ingen vårdnad, betalar underhåll men barnet bor heltid hos mig

kan man få "slippa" betala underhåll utan att gå igenom en vårdnadstvist?

barnet (tonåring) har valt att flytta till mig av vissa skäl. 
    mamman får både studiebidraget och underhållet men har inga "kostnader" för ungdomen då denne inte bor med henne 

• Svar på tråden ingen vårdnad, betalar underhåll men barnet bor heltid hos mig
  • Lilith Dark

Går det via fk kontaktar du dem. Betalar du det direkt till mamman slutar du med det och motiverar det med att hon inte har barnet boende hos sig.

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • En Ängel

Varför får hon både studiebidrag och underhåll när barnet bor hos dag? Jag kan ju tycka att du ska ha båda...

• Anonym

så det e bara att ringa fk och förklara läget?

mamman har enskild vårdnad sen födseln och jag har tyvärr inte haft någon kontakt med ungdomen förens på senare tid. ungdomen har själv valt att bo väldigt mycket hos mig 

• Anonym

hur sker "bevisbördan" ut?

vad sker om mamman nekar att barnet bor hos mig? 

det viktiga är ju att mitt barn har det bra, men det e "surt" att betala underhåll och att mamman även får studiebidraget!!!! då jag står för alla kostnader för barnet...

• plastkotte

Hur gammalt är barnet? Om det är över 12 så är det gammalt nog att välja själv vart det vill bo. Tror man får går via familjerätten om mamman krånglar, då får barnet säga själv att de vill bo hos dig. Du får folkbokföra barnet hos dig och kontakta försäkringskassan. Då bör du få barnbidraget eller om de går på gymnasiet så är det studiebidrag. Och mamman kommer få betala dig underhåll på minst 1273 kr per månad via försäkringskassan eftersom du då står för boende, mat, kläder osv för barnet. Du ska alltså INTE betala mamman något och hon ska inte få barn/studiebidraget när barnet bor hos dig!!

• h8him

Om barnet har valt att flytta så bör väl barnet även vara skriven hos dig? Accepterar mamman flytten?

Håller med plastkotte om att du borde försöka få gemensam vårdnad om barnet då barnet bor hos dig. Det är bra om du kan få information från skola, sjukvård osv.

• vetvadjagvill
    plastkotte skrev 2012-08-20 18:58:23 följande:
    Hur gammalt är barnet? Om det är över 12 så är det gammalt nog att välja själv vart det vill bo. Tror man får går via familjerätten om mamman krånglar, då får barnet säga själv att de vill bo hos dig. Du får folkbokföra barnet hos dig och kontakta försäkringskassan. Då bör du få barnbidraget eller om de går på gymnasiet så är det studiebidrag. Och mamman kommer få betala dig underhåll på minst 1273 kr per månad via försäkringskassan eftersom du då står för boende, mat, kläder osv för barnet. Du ska alltså INTE betala mamman något och hon ska inte få barn/studiebidraget när barnet bor hos dig!!

nej barnet kan inte ädra folkbokföringsadress när de är 12. 

de måste var över 16 tror jag. 

TS kan bara få barnbidraget/stiduebidrget om ts är vårdnadhsvare.. och ts kan bara få underhåll om ts är vårnadshavare.

så JA ts bör föröska få vårdnad om barnet.
    borde inte vara så svårt om det inte finns nåt emot om det.              
  • Anonym

barnet e 16 år och ja det får väl bli att kämpa för vårdnaden :)

Svar på tråden ingen vårdnad, betalar underhåll men barnet bor heltid hos mig