• Anonym (sjukskriven)

Ansöka om sjukpenning från försäkringskassan

Jag har blivit sjukskriven av en läkare och har nu fått hem blanketter från försäkringskassan
    som jag ska fylla i om mina arbetsuppgifter och om varför jag inte klarar av att jobba.

Jag undrar om min arbetsgivare kommer få kopior på det som jag skriver. Anledningen jag undrar är att jag redan tycker det är jobbigt att min chef fått läsa det som står i läkarintyget. Nu ska jag ju skriva nästan samma sak, men ändå. Det känns lite privat.

Nästa fråga brukar man få besked snabbt om man blir beviljad. Vad händer om de avslår ? Har jag ändå rätt att vara hemma enligt läkarintyget, men utan ersättning. Eller måste jag omgående tillbaka till jobbet.

Vet att jag kan ringa försäkringskassan, men vet också att man brukar kunna få bra svar här snabbt.

• Svar på tråden Ansöka om sjukpenning från försäkringskassan
  • doggy

Men arbetsgivaren måste ju ha ett läkarintyg så dom vet ju ändå !

• Havsluft

Nej, FK skickar inte någon kopia av din ansökan om sjukpenning till din arbetsgivare.

Varför har arbetsgivaren fått läsa läkarintyget? 

• doggy

Sen kan fk kontakta arbetsgivaren om dom vill veta mera om dina arbetsuppgifter mm

• Anonym (sjukskriven)

Läkarintyget hade jag väl inget val att inte lämna in. Måste ju bevisa att jag har rätt att vara sjukskriven och att de ska betala ut sjuklön i 14 dagar. Så ja min chef vet varför jag är sjuk. Men i pappret till försäkringskassan tänkte jag var mer detaljerad.
    Mina arbetsuppgifter är ju knappast någon hemlighet för min chef, men jag känner på mig att han kommer skriva väldigt kortfattat.

Tack för era svar!

• Anonym (,)
    Anonym (sjukskriven) skrev 2012-08-20 23:08:20 följande:

Läkarintyget hade jag väl inget val att inte lämna in. Måste ju bevisa att jag har rätt att vara sjukskriven och att de ska betala ut sjuklön i 14 dagar. Så ja min chef vet varför jag är sjuk. Men i pappret till försäkringskassan tänkte jag var mer detaljerad.
    Mina arbetsuppgifter är ju knappast någon hemlighet för min chef, men jag känner på mig att han kommer skriva väldigt kortfattat.

Tack för era svar!

Du kan stryka över allt utom namn/personnummer och sjukskrivningsperioden, diagnos och anamnes och medicinsk planering behöver du inte lämna ut och FK gör det inte eftersom det omfattas av sekretess. Skulle du bli sjukskriven länge blir det ju svårt för arbetsgivaren att sköta sitt rehabiliteringsansvar om denne inte alls känner till dina besvär men då kan man beskriva allmänt, dvs om de är av psykisk eller fysisk karaktär och om det kan kopplas till arbetsplatsen/arbetsmiljön.
  • Anonym (,)

Om FK bedömer att du kan jobba trots dina besvär kan arbetsgivaren ifrågasätta att du inte kommer till jobbet och kan mena att det är otillåten frånvaro, då blir det ju en process med facket för att se om du kan sägas upp eller om det finns en annan lösning, vissa arbetsgivare skulle inte bry sig alls utan skulle låta dig gå hemma flera år, de betalar ju inget till dig efter sjuklöneperioden. Får du inget från FK blir det kanske ekonomiskt ohållbart men inte omöjligt för dig att gå hemma sjukskriven utan ersättning....

• Anonym (sjukskriven)
    Anonym (,) skrev 2012-08-20 23:13:22 följande:
    Du kan stryka över allt utom namn/personnummer och sjukskrivningsperioden, diagnos och anamnes och medicinsk planering behöver du inte lämna ut och FK gör det inte eftersom det omfattas av sekretess. Skulle du bli sjukskriven länge blir det ju svårt för arbetsgivaren att sköta sitt rehabiliteringsansvar om denne inte alls känner till dina besvär men då kan man beskriva allmänt, dvs om de är av psykisk eller fysisk karaktär och om det kan kopplas till arbetsplatsen/arbetsmiljön.

Det hade jag faktiskt ingen aning om, kan vara bra att veta i framtiden. Fast i det här fallet var det nog ändå bra att min chef fick en diagnos.
  • Anonym (sjukskriven)
    Anonym (,) skrev 2012-08-20 23:19:20 följande:
    Om FK bedömer att du kan jobba trots dina besvär kan arbetsgivaren ifrågasätta att du inte kommer till jobbet och kan mena att det är otillåten frånvaro, då blir det ju en process med facket för att se om du kan sägas upp eller om det finns en annan lösning, vissa arbetsgivare skulle inte bry sig alls utan skulle låta dig gå hemma flera år, de betalar ju inget till dig efter sjuklöneperioden. Får du inget från FK blir det kanske ekonomiskt ohållbart men inte omöjligt för dig att gå hemma sjukskriven utan ersättning....

Skulle klara mig ekonomiskt den perioden jag är sjukskriven utan ersättning. Antar att det bästa är att kontakta läkaren för att få hjälp om det inte skulle gå genom. Självklart hoppas jag ju på att kunna jobba så snart som möjligt, har ingen önskan om att bli långtidssjukskriven.
  • elidah

Du behöver inte oroa dig att FK ska skicka dina ansökningspapper om sjukpenning till arbetsgivaren.
    Och på frågan om hur lång tid det tar, det ska ta max 30 dagar. Oftast tar det kortare tid än så 

• sirisdotter
    Anonym (sjukskriven) skrev 2012-08-20 23:39:24 följande:

Det hade jag faktiskt ingen aning om, kan vara bra att veta i framtiden. Fast i det här fallet var det nog ändå bra att min chef fick en diagnos.
    Vår personalredogörare förklarade det för mig.   Arbetsgivaren  behöver  bara  veta till vilket datum sjukskrivningen gäller.   (blir det långvarig sjukskrivning,  då  arbetsgivarens rehabiliteringsansvar träder i kan det nog vara svårare att helt dölja anledningen till sjukskrivningen).
Svar på tråden Ansöka om sjukpenning från försäkringskassan