Inlägg från: SandraMariaH |Visa alla inlägg
  • SandraMariaH

Vad tycker du om bilstolen "Britax Multi-Tech II" ?

Då lilltjejen ska börja på förskola och för att hämtning/lämning ska bli smidig då jag är hemma med syskon funderar vi på att köpa en till bilstol. Tänkte vara smart och köpa en som vi kan använda en längre period så man inte får köpa ny snart igen så har kollat lite på Britax Multi-Tech II som går att använda både framåt och bakåt. Någon som har erfarenhet av denna? hört mycket bra om britax och bilstolar. Min tjej är liten, 20månader och dryga 9kg hon kan fortfarande sitta i babyskyddet. Tar gärna emot tips på andra bra stolar, vill dock att den ska kunna användas både fram och bakåtvänd.

• Svar på tråden Vad tycker du om bilstolen "Britax Multi-Tech II" ?
  • SandraMariaH

Men vad tokigt att de gör stolar att använda åt båda håll men som är så pass "dåliga" att det ej rekommenderas. Då kan man m a o köpa en annan modell av Britax lika gärna? Ska ta mig ut till butik och testa stolen på henne, men ingen panik än. Hon är drygt 80cm lång och som sagt 9kg så ingen stor tjej, hon kommet nog kunna ha den en längre period :) deras Two-Wayne, testat den? Såg dock mycket mera enkel och billigare ut så känns inte så lockande med den. Kanske att den fungerar bättre framåt dock..

• SandraMariaH
    Sisisisi skrev 2012-08-21 23:16:09 följande:
    Nej, twoway är ännu sämre framåtvänd... Den har ingen bältesstyrning, inget huvudskydd och så går den i inte att använda framåt när den är ur urvuxen bakåt, och varför vända när barnet kan åka bakåt? Nackdelarna med att ha MT framåt är att den är väldigt tung och bara godkänd till 25 kg. Eftersom barn bör åka i bältesstol tills det 10-12 år så kan man ju lika gärna köpa en riktig bältesstol när den bakåtvända är urvuxen. Förresten, du menar väl inte att hon ff åker i babyskyddet?

. Nej tyckte också att two-Way kändes enkel och billig, vill ha något rejält och hållbart. Vi har en bilstol nr2 från akta graco som hon sitter i, men någon få gång vi varit bort och tagit en annabil än vår har hon fått setat i babyskyddet. Hon har cirka 6-8cm kvar innan huvudet växt över kanten. Jag får helt enkelt ta mig ner till en affär och låta henne testa olika modeller :) behöver ju ändå en nr2 då lillasyster kommer vilken dag som helst, så två bilstolar (minst) behövs ju inom snar framtid.
  • SandraMariaH
    Margaux skrev 2012-08-22 00:17:28 följande:
    Vi har både Multi-tech och two-way....
    Förstnämnda är vår ordinarie stol och two-way till resa. Barnet sitter bättre i mt eftersom den är mera ombonad och har nackskydd. Men vi är nöjda med båda!
    köpte ni just de modellerna för att ha åt båda håll eller endast bakåt? ja det känns lite som two-way är mer en extra stol om man ska bort eller så. såg att man kunde köpa till nackstöd och något mera. Min dotter kommer ju att ha den från va 21månader plus att hon är väldigt liten ännu så vill ha en stabil och ombonad stol. Om inte multi är så smidig framåtvänd kanske jag helt enkelt tar en stol som endast är bakåtvänd. high-way & ax-way känns som två fina och bra stolar.
  • SandraMariaH
    Sisisisi skrev 2012-08-22 13:14:05 följande:
    Välj den som passar bäst i bilen och som barnet sitter bäst i, det spelar ingen roll om det är en kombistol eller en som bara är bakåtvänd.

nej precis vi får helt enkelt ta oss i till en affär och testa :) vad rekomenderas att köpa direkt i butik eller går det lika bra att beställa på nätet. tex jollyroom har ju ofta lite erbjudanden osv. De borde ju vara bra packade när de skickas tycker man. Har en v50 där akta gracon sitter samt ett babyskydd. Denna kommer sitta i en v70 så en relativ rymlig bil iallafall. Men man ska nog räkna med att även denna kommer flyttas över till v50 sen.
  • SandraMariaH
    Sisisisi skrev 2012-08-22 22:19:57 följande:
    Har du multitech i V50 kan man inte sitta i fram... Men om du kan stänga av airbagen funkar det kanske med två bilbarnstolar på rad, en i fram och en bakom alltså.
    jaha är den så stor alltså? vi kommer ju säkert att ha två i min bil och två i sambons v70 när båda går på förskola så vi båka han hämta & lämna barnen. Men vill ju ha stolar som passa i båda. Funderade först på att koppla ur airbagen fram när vi fick dottern dec 2010 men till en kostnad av 3800kr tyckte jag inte alls det var värt så hon har åkt i baksätet hela tiden, nu får hon sällskap av lillasyster också. kanske får tänka om då och ta en annan modell helt enkelt  :)
  • SandraMariaH

tack att ni fortfarande skriver :) de flesta av er köpte den alltså mest för att ha bakåtvänd?
    funderar isf på antingen multi eller high-way, den ser också väldigt stabil ut. Får ta mig ut till affären och testa på dottern och höra vad personalen säger, och ha i åtanke att det ska vara två bilstolar bak på en v50.

• SandraMariaH

Jo en sak till, det är ingen isofix på dessa stolar va? är det någon som isf går att välja till kanske?

• SandraMariaH
    Sisisisi skrev 2012-08-27 13:05:53 följande:
    Nej, inga isofixfästen och det går inte att välja till. Kolla på Triofix om du vill ha en sån stol, nackdelen är ju att den bara är godkänd till 18 kg.
    Hiway kan ta mindre plats än multitech men då får man dåligt benutrumme. Hiwayen blir urvuxen långt innan Mt, men den passar jättebra till små barn.

hm vad svårt detta är. Men multi den har inget stödben eller? min tjej är ju liten nu men tycker hon har börjat växa på sig den sista tiden :) 20månader 80cm och 9kg. Har inte isofix i v50 (men det går att sätta dit) men i v70 finns det, det är ju lite smidigare om stolen behövs flyttas och känns ju lite säkrare. funderar på att installera det till babyskyddet och även den ska ju bytas ut till bilstol inom ett år :)
  • SandraMariaH

låter som de flesta är positiva till den stolen :) roligt att höra. väntar på lillasyster som beräknas komma på torsdag så när allt lugnat ner sig och vi landat i tvåbarnlivet ska jag ta mig ut till affären och låta henne testa stolen. Låter jätte bra att alla är så nöjda med dess comfort och säkerthet.

• SandraMariaH

Såg i senaste numret av "Vi föräldrar" att de har erbjudande på just den färg jag vela ha 28aug-30sep på multi tech. Om jag inte minns fel var det precis samma pris som på jollyroom.se annars hade jag nog tänkt beställa där men testa i butik så klart. Tack för all hjälp :)

Svar på tråden Vad tycker du om bilstolen "Britax Multi-Tech II" ?