Inlägg från: Sisisisi |Visa alla inlägg
  • Sisisisi

Vad tycker du om bilstolen "Britax Multi-Tech II" ?

En kombistol bör inte användas framåtvänd. Bakåt är den lika bra som bakåtvända stolar men framåt är den sämre än bältesstolar.

Jag har en mt till min son och är jättenöjd, den är väldigt lättmonterad och barnet sitter bekvämt och sover bra.

Min son är 110 och väger 19 kg nu och har snart vuxit ur den, han är fyra år. Jag antar att din dotter inte är så jättelång heller och då kommer ju vilken bilstol som helst funka länge, men välj en bakåtvänd med lång rygg. Bilstolarna blir oftare ur urvuxna på längden innan vikten.

• Sisisisi

Nej, twoway är ännu sämre framåtvänd... Den har ingen bältesstyrning, inget huvudskydd och så går den i inte att använda framåt när den är ur urvuxen bakåt, och varför vända när barnet kan åka bakåt? Nackdelarna med att ha MT framåt är att den är väldigt tung och bara godkänd till 25 kg. Eftersom barn bör åka i bältesstol tills det 10-12 år så kan man ju lika gärna köpa en riktig bältesstol när den bakåtvända är urvuxen.

Förresten, du menar väl inte att hon ff åker i babyskyddet?

• Sisisisi

Välj den som passar bäst i bilen och som barnet sitter bäst i, det spelar ingen roll om det är en kombistol eller en som bara är bakåtvänd.

• Sisisisi

Har du multitech i V50 kan man inte sitta i fram... Men om du kan stänga av airbagen funkar det kanske med två bilbarnstolar på rad, en i fram och en bakom alltså.

• Sisisisi
    Strumpans skrev 2012-08-22 23:29:44 följande:
    Vi har haft multitechen i V40 fungerade utmärkt och V50 är ju större

Hade ni mycket plats i fram alltså? Jag tycker det blev alldeles för trångt, man vill ju sitta bekvämt i fram oxå och inte för nära instrumentpanelen.

I V70 och xc60 Sitter man bra i fram iaf!
  • Sisisisi
    MissLovely skrev 2012-08-25 16:02:28 följande:
    Two-Way är äldre och säkerhetskraven höjs varje år.

Men de är ändå godkända enligt samma test
  • Sisisisi

Nej, inga isofixfästen och det går inte att välja till. Kolla på Triofix om du vill ha en sån stol, nackdelen är ju att den bara är godkänd till 18 kg.

Hiway kan ta mindre plats än multitech men då får man dåligt benutrumme. Hiwayen blir urvuxen långt innan Mt, men den passar jättebra till små barn.

• Sisisisi

Jo, MT har stödben. Den monterar man supersnabbt även utan isofix. Så länge man monterar rätt så är det lika säkert med bälte som isofix. Axkid kidzofix kan monteras med isofix till 18 kg, sen till 25 kg med bälte, men den har fästremmar oavsett.

Svar på tråden Vad tycker du om bilstolen "Britax Multi-Tech II" ?