• Anonym (why)

Snälla, vad ska jag säga.....

Jag lider av en fruktansvärd ångest och oro. Min arbetskollega säger att jag måste ringa läkare, jag har gjort det nu och väntar på att han ska ringa upp...jag är rädd att inte bli betrodd... Mår så jävla dåligt,skulle behöva nåt lugnande..... vad säger man? Jag vet att jag måste ha nåt så att jag kan varva ner. Jag kallsvettas och har svårt att andas...tacksam för svar......

• Svar på tråden Snälla, vad ska jag säga.....
  • Anonym (why)

snälla någon!! Vad säger man för att få lunande utskrivet.......orkar snart inte mer

• Anonym (why)

Läst 33 gr, snälla kan nån hjälpa mej, jag är desperat

• Anonym

Hej, jag heter .... och vill börja med att säga att jag tycker det här är jobbigt att prata om... Jag har mått dåligt en längre tid nu, med ångest och oro, och känner att jag inte kan hantera det själv längre...

Sen kommer antagligen sjuksköterskan att hjälpa dig att prata om det annars får du be om att få tid hos en doktor så att du får hjälp.

Du är inte den första som ringer och ber om hjälp med det här och jag lovar att det kommer att lösa sig.

Kram   

• zeropero

berätta bara hur du mår så löser det sig :) försköna inte eller berätta halva sanningen.. utan ut med allt och var ärlig så får du hjälp!

• Anonym (why)
    Anonym skrev 2012-08-21 08:42:19 följande:
    Hej, jag heter .... och vill börja med att säga att jag tycker det här är jobbigt att prata om... Jag har mått dåligt en längre tid nu, med ångest och oro, och känner att jag inte kan hantera det själv längre...

Sen kommer antagligen sjuksköterskan att hjälpa dig att prata om det annars får du be om att få tid hos en doktor så att du får hjälp.

Du är inte den första som ringer och ber om hjälp med det här och jag lovar att det kommer att lösa sig.

Kram   
    Åh du gulliga människa, tack för sitt svar....det värmer mitt hjärta..känner mej så utlämnad...
  • Anonym

Ännu ett tips är att skriva ner hur du känner, kanske lite stödord eller meningar, så du inte sitter med tunghäfta sen. Brukar ju vara så att man glömmer det man vill ha sagt när man är nervös eller orolig över något. Ta med dig det till doktorn sen.

Kram

• Anonym (why)
    zeropero skrev 2012-08-21 08:44:49 följande:
    berätta bara hur du mår så löser det sig :) försköna inte eller berätta halva sanningen.. utan ut med allt och var ärlig så får du hjälp!
    Tack snälla du..... jag ska försöka...pratade nyss med en sköterska  och nämnde att jag inte trodde jag skulle bli betrodd, men hon lugnade ner mej lite och jag fick en tid senare i em hos en läkare....är fortfarande nervös dock...är så jäkla uppe i  varv trots att jag är trött....fattar inte..kallsvettas och hjärtat slår som fan...
  • Anonym (why)
    Anonym skrev 2012-08-21 08:49:51 följande:

Ännu ett tips är att skriva ner hur du känner, kanske lite stödord eller meningar, så du inte sitter med tunghäfta sen. Brukar ju vara så att man glömmer det man vill ha sagt när man är nervös eller orolig över något. Ta med dig det till doktorn sen.

Kram

Fan vad gulliga människor det finns..... Stort Tack för era tips och råd...... jag mår verkligen inte bra..
  • lilletrille

Det är inte svårt att få lugnande utskrivet. Förmodligen kommer läkaren vilja träffa dig först och prata med dig, ställa frågor och försöka hitta en anledning till din oro. Det är inte lätt att prata om sin oro med någon man inte känner, men tro mig det är värt det. Tänk på att de flesta människor hamnar där nån gång i livet och behöver be om hjälp för att gå vidare. Jag tycker det är synd att det fortfarande är så tabu att må psykiskt dåligt med tanke på att så många har varit igenom det. Jag tror inte att mediciner är en lösning på lång sikt, men det kan absolut vara en kortsiktig hjälp för att få dig på benen igen och göra det lättare att gå vidare med ditt problem. När läkaren ringer ska du säga vad du känner. Börja med att säga hur svårt du tycker det är att prata. Säg att du inte vet vad du skall säga men att du mår kasst. Det löser sig!

• Anonym (hur du känner di)

Det är klart det är svårt att försöka förklara hur man mår i telefon.
    Troligen får du en tid för besök bokat.
    Och där skall du bara säga som det är - hur du känner dig.

Någonting har utlöst ångesten - kanske kan du få hjälp att reda ut vad.

• Anonym (why)
    lilletrille skrev 2012-08-21 08:53:27 följande:
    Det är inte svårt att få lugnande utskrivet. Förmodligen kommer läkaren vilja träffa dig först och prata med dig, ställa frågor och försöka hitta en anledning till din oro. Det är inte lätt att prata om sin oro med någon man inte känner, men tro mig det är värt det. Tänk på att de flesta människor hamnar där nån gång i livet och behöver be om hjälp för att gå vidare. Jag tycker det är synd att det fortfarande är så tabu att må psykiskt dåligt med tanke på att så många har varit igenom det. Jag tror inte att mediciner är en lösning på lång sikt, men det kan absolut vara en kortsiktig hjälp för att få dig på benen igen och göra det lättare att gå vidare med ditt problem. När läkaren ringer ska du säga vad du känner. Börja med att säga hur svårt du tycker det är att prata. Säg att du inte vet vad du skall säga men att du mår kasst. Det löser sig!
    Tack kära medsyster...jag tar in det du skriver. Just nu mår jag så piss att jag ser ingen annan utväg än att hitta lugnande medel på internet och det vill jag inte. Tack för sina värmande ord, du anar inte vad det betyder för mej..
  • Anonym (why)
    Anonym (hur du känner di) skrev 2012-08-21 08:54:45 följande:
    Det är klart det är svårt att försöka förklara hur man mår i telefon.
    Troligen får du en tid för besök bokat.
    Och där skall du bara säga som det är - hur du känner dig.

Någonting har utlöst ångesten - kanske kan du få hjälp att reda ut vad.
    Men jag känner att jag nu måste ha nå piller som hjälper ej att få bukt på detta...tillfälligt.....Har så djupa ångest-svackor så det känns som jag ska dö. Jag hyperventilerar och mitt hjärta slår i 700...jag måste ha nåt lugnande, hur fan får man det??
  • Anonym (why)

någon mer??

• Anonym (why)

Var hos läkaren igår, hon var väldigt förstående, men jag fick inget lugnande utskrivet =( däremot fick jag stilnoct, men det var ju inte riktigt det jag var ute efter. Jag är ju fortfarande orolig och har ångest. Vad gör man för att få utskrivet eg??

• Anonym

Vad bestämde ni då? Något återbesök?

Vet du varför du har ångest? Hur länge har det pågått? Vad har du för strategier just nu när ångesten kommer?
    Kan du se något mönster när den kommer ,varför den kommer och vad som får den att gå över?   

• Anonym (Stesolid)

Jag äter stesolid mot ångest som e snabbverkande som man kan ta när man får en panikattack det funkar bra för mej..

• Anonym

TS, har du någon du litar på och kan anförtro dig åt som kan följa med dig till läkaren nästa gång? Jag undrar detta pga att jag vid flera tillfällen har fått stötta min man, som lider av ångestattacker ibland, vid läkarbesök då han blivit alldeles stel, kallsvettig och knappt kommit ihåg sitt personnummer.

• Signorina

Jag tycker du ska fråga rakt ut om du kan få lugnande utskrivet. Men se det som en tillfällig lösning tills du i samråd med läkare eller psykolog kommit fram till grundproblematiken.
    Jag föreslår Atarax som egentligen är en allergimedicin, men som fungerar bra som lugnande också.

• arianne03

Hur kommer det sig att du fick stilnoct? Är det främst sömnproblem du har? Kommer du få någon terapi också?

Svar på tråden Snälla, vad ska jag säga.....