• Anonym (Olagligt?)

Aga barnen på semestern, lagligt??

Blev chockad när min halvsvenska vännina berättade att de brukar aga sina barn när de är på semester "för att då gäller inte svensk lag". Hon är halv Italienska och brukar klaga över att det är så slappt här i Sverige och att det är mycket bättre i Italien och andra länder där man får aga barn. Hon berättar också att hennes två barn får sig både en örfil eller smisk på rumpan när de är på semester i Ex England, Usa eller Turkiet, länder där barnaga är tillåtet.

Jag undar om det verkligen kan vara lagligt? Borde inte socialen här hemma kunna tala om för henne och hennes man hur olämpligt det är oavsett var i världen det råkar ske? 

• Svar på tråden Aga barnen på semestern, lagligt??
  • Lena

Jag vet inte om hon kan få ett formellt straff men socialen kan straffa henne ändå

• Blaha

Att man slår sina barn, oavsett var man är, är ett tecken på att man inte kan ta hand om sina barn - att man brister när det gäller barnens omvårdnad. Därav kan man anmäla till soc och soc kan utreda familjen. En polisanmälan skulle dock knappast leda någonstans...

• Barbamamah

Att vara brottsling och olämplig förälder är två separata saker. Din vän är kanske inte brottsling men hon är fortfarande mindre lämplig förälder på grund av agan. Man behöver inte vara brottsling för att socialtjänsten ska kunna agera. Dom bryr sig om barnens välmående i första hand. Inte om föräldrarna begår brott eller inte.

• Barbamamah
    Lena skrev 2012-08-21 12:09:27 följande:
    Jag vet inte om hon kan få ett formellt straff men socialen kan straffa henne ändå

Socialtjänsten straffar inte.
  • Barbamamah
    Anonym (Olagligt?) skrev 2012-08-21 12:06:59 följande:
    Blev chockad när min halvsvenska vännina berättade att de brukar aga sina barn när de är på semester "för att då gäller inte svensk lag". Hon är halv Italienska och brukar klaga över att det är så slappt här i Sverige och att det är mycket bättre i Italien och andra länder där man får aga barn. Hon berättar också att hennes två barn får sig både en örfil eller smisk på rumpan när de är på semester i Ex England, Usa eller Turkiet, länder där barnaga är tillåtet. Jag undar om det verkligen kan vara lagligt? Borde inte socialen här hemma kunna tala om för henne och hennes man hur olämpligt det är oavsett var i världen det råkar ske? 

Nej, det är inte olagligt att aga barn i många länder.
  • Anonym (Pålkran)
    Blev chockad när min halvsvenska vännina berättade att de brukar aga sina barn när de är på semester "för att då gäller inte svensk lag". Hon är halv Italienska och brukar klaga över att det är så slappt här i Sverige och att det är mycket bättre i Italien och andra länder där man får aga barn. Hon berättar också att hennes två barn får sig både en örfil eller smisk på rumpan när de är på semester i Ex England, Usa eller Turkiet, länder där barnaga är tillåtet.

Jag undar om det verkligen kan vara lagligt? Borde inte socialen här hemma kunna tala om för henne och hennes man hur olämpligt det är oavsett var i världen det råkar ske? 

Men fy faan... Hur är vissa människor funtade? Hur kan man åka på semester och "passa på" att ge ungarna stryk? Stackars ungar... Vilka sköna semesterminnen de måste ha.... Jo, tjena!
  • sharatec

Jag är rädd att det de gör är lagligt, men det hindrar ju verkligen inte att du kan och bör anmäla det till soc. Dessutom - om de nu har den här inställningen till att börja med, är det inte sannolikt att de faktiskt misshandlar sina barn även i Sverige, men döljer det?

• Lena
    Barbamamah skrev 2012-08-21 12:14:22 följande:

Socialtjänsten straffar inte.
    Vännen skulle nog se socialtjänstens omsorg som straff. Ville bara påpeka att de bryr sig inte om var det sker utan kommer se det som olämpligt beteende oavsett.
  • Lena
    sharatec skrev 2012-08-21 12:24:04 följande:
    Jag är rädd att det de gör är lagligt, men det hindrar ju verkligen inte att du kan och bör anmäla det till soc. Dessutom - om de nu har den här inställningen till att börja med, är det inte sannolikt att de faktiskt misshandlar sina barn även i Sverige, men döljer det?
    Ja antagligen så nöjer de sig med psykisk misshandel i Sverige...
  • sharatec
    Lena skrev 2012-08-21 12:36:48 följande:
    Ja antagligen så nöjer de sig med psykisk misshandel i Sverige...
    Tror du verkligen det? Jag undrar...
  • Anonym (va?)

Oavsett om det är lagligt där dom är på semester betyder ju inte att det är ok, då är hon ju helt ute och cyklar?! Att slå sina barn är förbjudet i Sverige av en anledning, att det är en kränkning mot mänskliga rättigheter. 
    Slår man sina barn har man redan där en attityd som innebär att respekten mot barn och andra individer inte finns, då spelar det ingen roll om det finns en lag eller inte.
    Eller menar hon att dom bara passar på att puckla på ungarna när dom är ute och reser??? Skulle inte tro det, det kan lika väl fortsätta hemma bakom stängda dörrar där ingen ser, dessutom är barnets förtroende för en förälder som slår borta med första slaget...

Jävla idiot skulle jag säga till henne oavsett om hon var min vän eller ej, hon skulle i vart fall inte fortsätta vara det. 

• Nomanisanisland

Din väninna är ett vidrigt litet kräk. Hur fan är man funtad om man har valt att vara så jävla dum i huvudet så man ägnar semestern åt att misshandla sina barn. Hoppas någon pucklar på henne så att hon lär sig istället. Vilket as.
Svar på tråden Aga barnen på semestern, lagligt??