• Anonym

Sjukintyg

Hej! Jag blev sjukskriven för två veckor sen och samma dag skickade jag in mitt sjukintyg till er. Jag har inte fått nåt svar från er än. I andra ärenden har jag fått en bekräftelse från er att ni har fått mina papper, men inte denna gången... Har Sjukintyget kommit fram tro? Brukar ni skicka bekräftelser när man skickar in sjukintyg?

• Svar på tråden Sjukintyg
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har e-legitimation så kan du logga in på Mina sidor på www.forsakringskassan.se för att se om ett läkarintyg har inkommit i ett ärende. Du får i övrigt ingen bekräftelse på detta. Om du registrerat ett mobilnummer eller en e-postadress hos oss, så kan du däremot få en bekräftelse när vi mottagit en ansökan om sjukpenning eller när vi gör en utbetalning till dig.

Eftersom vi på detta forum endast svarar på generella frågor så kan vi inte besvara frågor som rör ett specifikt ärende. Om du inte har e-legitimation så får du enklast svar på dina frågor genom att ringa vårt kundcenter på 0771 524 524.

Hälsningar
    John, handläggare

• Anonym

Tack för hjälpen!
    Jag loggade in med e-legitimation och såg att den hade kommit in.
    Det är 30 handläggningsdagar som gäller nu då eller? För jag har hört att ni kan "underkänna" min sjukskrivning om du förstår vad jag menar... Om ni godkänner den, när kommer pengarna då? Får jag pengar denna månaden eller nästa? Om jag inte får min sjukskrivning godkänd måste jag ta ut föräldradagar, är det 30 dagars handläggningstid då med och när kommer dom pengarna i så fall? 
    Sorry för alla knäppa frågor men jag är helt ny när det kommer till försäkringskassan. :) 

• Försäkringskassan

Hej!

Vad roligt att du använder våra självbetjäningstjänster. Du kan läsa mer om vilka möjligheter som finns med e-legitimation via följande länk: www.forsakringskassan.se/privatpers/om_sjalvbetjaning

Vi gör alltid en bedömning av inkommen ansökan samt läkarintyg. Om du beviljas sjukpenning så gör vi en utbetalning direkt för de retroaktiva dagar som finns i din sjukperiod. Sedan gör vi följande utbetalningar den 25, 26 eller 27 varje månad, beroende på när du är född. Sjukpenning är kalenderdagsberäknad och vi har därför ett brytdatum den 20 varje månad för att vi ska hinna betala ut pengarna dessa dagar.

Vi handlägger ditt ärende inom 30 dagar från det datum då vi har fått in en komplett ansökan. Detta gäller både sjukpenning och föräldrapenning.

Hälsningar
    John, handläggare 

• Anonym

Tack för svaren!! En sista fråga bara. :) Måste jag göra nåt mer än att skicka in läkarintyget? Du skrev nåt om en ansökan...? Eller ska jag bara vänta nu på besked från er?

• Försäkringskassan

Hej!

Ja, du måste ansöka för att vi ska pröva din rätt till sjukpenning. Detta gör du enklast via Mina sidor, men du kan även ansöka på den blankett som skickas hem i samband med sjukanmälan. 

Om du är anställd och har sjuklön så är det din arbetsgivare som gör sjukanmälan till oss på Försäkringskassan efter 14 dagar. Om du är arbetslös, föräldraledig, är anställd utan sjuklön, studerande eller har aktivitetsstöd, så ska du själv göra en sjukanmälan till oss första sjukdagen.

Hälsningar
    John, handläggare 

• Anonym

Så jag ansöker om att ni ska pröva min rätt till sjukpenning och min arbetsgivare sjukanmäler mej till er?

• Anonym

Och jag kan inte ansöka om att ni ska pröva min rätt till sjukpenning innan min arbetsgivare har sjukanmält mej? 

• Försäkringskassan

Hej!

Ja, det är först när du är sjukanmäld, av din arbetsgivare i det här fallet, som du kan ansöka om sjukpenning.
    Så fort du är sjukanmäld kommer det att framgå på Mina sidor när du loggar in, det kommer att stå "Du är sjukanmäld, gör din ansökan om ersättning här". Följ länken och fyll i din ansökan.
    Dessutom skickas det alltid en ansökningsblankett hem till dig om det skulle vara så att du inte har e-legitimation.

Hälsningar
    Sigrid, handläggare 

• Anonym

Tack John och Sigrid!!

Svar på tråden Sjukintyg