• CCA

Jacka och byxa eller overall till 6åring? Märke?

Ni som ha barn i 6-7års åldern (alltså barn som börjat skolan). Har era barn overall eller jacka och byxa på vintern? Kan ni rekommendera ngt bra märke med hög vattenpelaren men framför allt slittåligt?

• Svar på tråden Jacka och byxa eller overall till 6åring? Märke?
  • BlommanFörDagen

Hej!

Min gosse blir 7 år nu till vintern och han vill fortfarande ha overall, för att han tycker det är mest bekvämt.
    Han har en Didriksson som jag köpte på Tradera och den är i fint skick och kostade bara hälften av vad en ny gör.
    Nästa vinter vill jag att han ska ha jacka och byxa, får se vad han själv vill... Skrattande

• Stjärnstoft

Senaste vintrarna har vi kört 8848 altitude.
    Både overall och tvådelat.
    Supernöjda m båda sorterna.

• Höghus

Min 7-åring har tvådelat från Molo. Det hade han förra året också och det har funkat jättebra för oss. Han är en kille som sliter på kläderna men de håller bra.

• MissAdelaide

KappAhls Kaxs Proxtec är absolut bäst. De har fått bäst i test ! Vi har haft det till båda våra barn i både höstkläder och vinterkläder. De är vattentäta, vindtäta och andas. Waterproof 10 000 på höstjackan. Kan inte kolla vinteroverallen just nu men det är nog något liknande.

Beror lite på vad man behöver för storlek för jag tror att den bara går till 128.

• Duckan

Dottern på 5½ har haft tvådelat senaste två vintrarna. Kommer inte att köpa overall igen åt henne.  För oss har Didriksson hållit bra.

• petsod

Dottern hade overall förra året i skolan men jag märkte att det var bökigt när de gick till matsalen osv, lättare att bara slänga på sig en jacka då och använda byxorna vid behov.

• CCA

Tack så mycket för era svar och kom gärna med fler tips. Det lutar mot att jag kommer köpa jacka och Byxa. Hon har en overall sedan i fjol som fortfarande passar och då får hon ju möjlighet att själv välja vad som ska vara huvudplagg och vad som ska fungera som extra kläder.  När det gäller storlek så kommer troligtvis 128 fungera på byxor men jacka bör nog var 134.

Didriksson har jag ganska god erfarenhet av sedan tidigare men då har det varit overall. det som är lite minus med den är ju vattenpelaren inte är så hög.

Tittade på jacka från 8848 alltitude häromdagen då de hade en väldigt fin jacka.

kaxs har funnit i mina tankar men är rädd att det blir lite för litet när det gäller jacka. Hur är jacka och byxa i bredd? vet att svägerskan klagade på att overallen kändes smal och då har hon ändå smala barn.

Molo har så härliga färger så det ska jag  kolla upp. 

kom gärna med fler tips. 

• Duckan

Vår dotter har vi inte upplevt varit blötare än andra ungar i Didriksson, men det är väl olika såklart.

• MissAdelaide
    CCA skrev 2012-08-23 13:36:07 följande:
    Tack så mycket för era svar och kom gärna med fler tips. Det lutar mot att jag kommer köpa jacka och Byxa. Hon har en overall sedan i fjol som fortfarande passar och då får hon ju möjlighet att själv välja vad som ska vara huvudplagg och vad som ska fungera som extra kläder.  När det gäller storlek så kommer troligtvis 128 fungera på byxor men jacka bör nog var 134.

Didriksson har jag ganska god erfarenhet av sedan tidigare men då har det varit overall. det som är lite minus med den är ju vattenpelaren inte är så hög.

Tittade på jacka från 8848 alltitude häromdagen då de hade en väldigt fin jacka.

kaxs har funnit i mina tankar men är rädd att det blir lite för litet när det gäller jacka. Hur är jacka och byxa i bredd? vet att svägerskan klagade på att overallen kändes smal och då har hon ändå smala barn.

Molo har så härliga färger så det ska jag  kolla upp. 

kom gärna med fler tips. 
    I Kaxs overall som jag köpte förra vintern var det reglerbar band/resår i midjan och den blev vid om man inte drar åt den alls. Det är säkert samma i år.
  • MissNora

Tänk på att testet som refereras till när det gäller kaxs är från 2011 och inte gjort på årets kläder.

Kläderna ska tydligen ha ändrats en del nu i år. Så dubbelkolla att det är samma vattenpelare etc.

Svar på tråden Jacka och byxa eller overall till 6åring? Märke?