• Flo

Vilka namn är WT?

Jag har aldrig förstått meningen med uttrycket WT. Varför behövs det? Vem använder det? Vem är WT? 

Hur som helst, idag tänkte jag ta tillfället i akt att använda detta uttryck, men inte för att diskutera själva innebörden (är väl medveten om uttryckets innebörd). Jag läste nämligen en tråd angående namn som inte klassas som WT och började fundera lite grann över denna stämpel.

Vilka namn anser du är WT? Vilka namn har du hört andra kalla WT?

Var god att håll denna diskussion endast som en namndiskussion.

Jag vill inte diskutera huruvida det är okej att använda uttrycket (jag själv är emot ordet white trash/vitt skräp) och jag vill heller inte ha några kommentarer angående vilka som klassas som WT, varför det är/inte är okej att använda uttrycket, Vad det är som kännetecknar WT (förutom just namn som denna tråd handlar om). Gör en egen diskussion och läs här: http://sv.wikipedia.org/wiki/White_trash 

• Svar på tråden Vilka namn är WT?
  • broglo

WT eller ej, men dessa namn väcker fördomar hos mig:
    Kevin, Liam, Tindra, Leia, Vilda, Vilde, Lion, Neo,  

• Höghus

Flo: "Högt uppsatta affärsmän"?? Är DU på riktigt? Pengar har väldigt lite med saken att göra. Däremot bildning och socialt och kulturellt kapital. Människor som saknar detta väljer oftare namn från anglosaxisk populärkultur eller så kallade "unika" namn varför dessa namn skickar WT-signaler. Det betyder dock inte att ALLA Kevin Karlsson har fattiga obildade unga föräldrar. Men chansen/risken att han har det är överhängande.

• Flo
    Höghus skrev 2012-08-21 21:19:17 följande:
    Flo: "Högt uppsatta affärsmän"?? Är DU på riktigt? Pengar har väldigt lite med saken att göra. Däremot bildning och socialt och kulturellt kapital. Människor som saknar detta väljer oftare namn från anglosaxisk populärkultur eller så kallade "unika" namn varför dessa namn skickar WT-signaler. Det betyder dock inte att ALLA Kevin Karlsson har fattiga obildade unga föräldrar. Men chansen/risken att han har det är överhängande.
    Så du menar att ekonomi inte har något med uttrycket WT att göra? Varför skrivs det då överallt att man är WT om man har låg ekonomi och/eller lever på socialbidrag?
  • FrökenEster
    Flo skrev 2012-08-21 19:31:00 följande:
    Alltså borde två högt uppsatta affärsmän med 50.000 i månaden var kunna ha ett barn som heter Kevin utan att barnet har ett WT namn, därför föräldrarna har inte låg social

Nej, det handlar ju inte om vad ett barn heter. Det handlar om vilka grupper som tenderar att välja en viss typ av namn. En person kan inte förändra hur ett namn uppfattas. Det är samma sak med tant- och gubbnamn. Gösta är ett sådant namn även om ditt barn har en dagiskompis som råka heta så.
  • Flo
    FrökenEster skrev 2012-08-21 21:57:34 följande:
    Nej, det handlar ju inte om vad ett barn heter. Det handlar om vilka grupper som tenderar att välja en viss typ av namn. En person kan inte förändra hur ett namn uppfattas. Det är samma sak med tant- och gubbnamn. Gösta är ett sådant namn även om ditt barn har en dagiskompis som råka heta så.
    Ah okej! Förstår!  Men det är i stort sett bara Kevin, Liam, Nova, Tindra (?) och amerikanska namn + namn med konstiga stavningar som räknas som WT? 
  • FrökenEster
    Flo skrev 2012-08-21 22:04:00 följande:
    Ah okej! Förstår!  Men det är i stort sett bara Kevin, Liam, Nova, Tindra (?) och amerikanska namn + namn med konstiga stavningar som räknas som WT? 

namn som inte är etablerade i svenskan skulle jag kalla för WT. Namn som inte går att uttala med svenska fonem som tex Jason, fast det är ju wt av de anledningar som du räknade upp också.

Och glöm inte hittepånamnen som är "såååå coola och annorlunda". Annorlunda namn är ofta annorlunda av en väldigt bra anledning.
  • Ståaldrigstill

Känner flera med barn som heter både Nova och Liam och föräldrarna är långt ifrån vad som enligt tråden är WT. Däremot har många barn till de lågutbildade, mysbyxbärande unga föräldrar jag träffar namn som är av typ äldre namn. Några Kevin/Cevin förekommer förvisso. Skulle inte kalla det WT om än enligt mig ett tråkigt och fult namn. Tur att smaken är olika.

• Pompeia01

Namn som inte är riktiga namn (till skillnad från smeknamn), samt namn som inte är ordentligt etablerade som förnamn i Sverige, skulle jag säga är typiskt för WT.

Urexemplet är smeknamn på brittiska/amerikanska namn: Johnny, Conny, Sonny, Molly, Polly, Dolly, Robin, Tim, Pam, Nell, Ron etc.. Men även en del namn som funkar som riktiga namn i de engelskspråkiga länderna, men som inte stämmer in med de svenska stavnings- och uttalseglerna, faller in här. T.ex. Kevin.

Men även typiskt svenska smeknamn associerar jag med WT, eftersom etablerade familjer aldrig skulle ta något annat än grundformen av ett namn. WT är alltså även: Kalle, Bosse, Lasse, Krille, Maggan, Kattis, Lisa, Lotta...

Ytterligare en kategori av WT-namn, är de afrikanska eller arabiska namn, som svenska kvinnor i förorten som inte kunnat få en svensk partner, och därför skaffat barn med en invandrare/prostituerad yngling i hans hemland t.ex. Gambia, ger sina barn. Dessa namn är inte nödvändigtvis WT någon annanstans i världen - men de blir det HÄR, eftersom alla fattar vad som ligger bakom...     

I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Flo
    Pompeia01 skrev 2012-08-21 22:34:51 följande:
    men som inte stämmer in med de svenska stavnings- och uttalseglerna, faller in här. T.ex. Kevin.     
    På vilket sätt stämmer inte Kevin in på stavnings- och uttalsreglerna?
  • Pompeia01
    Flo skrev 2012-08-21 19:31:00 följande:
    Enligt wikipedia står det ju "vilket syftar på att föräldrar med en lägre social status oftare anses välja mera udda och trendiga och inte sällan amerikanskklingande namn åt sina barn.". 

Alltså borde två högt uppsatta affärsmän med 50.000 i månaden var kunna ha ett barn som heter Kevin utan att barnet har ett WT namn, därför föräldrarna har inte låg social status.

Däremot förstår jag inte hur man automatiskt bor i husvagn, har låg utbildning, har tatueringar, alkoholmissbruk, har många barn och dålig hygien bara för att man väljer t.ex namnet Liam till sin son som är ett av de vanligaste namnen bland nyfödda. 

Min fråga till dig: Är du allvarlig? 
    Fast så här då. Hur många par känner du, som är läkare, advokater, civilingenjörer eller ambassadörer, som döpt sina barn till Liam, Dexter, Zavannah och Melizzah..?
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
Svar på tråden Vilka namn är WT?