• Anonym (Undrar)

LVU frågor .Någon som vet ?

Hej ! Kanske har jag lagt den här tråden på fel ställe ?
    Hur som, jag undrar vad man ska och bör göra för att få hem sitt barn som är LVU:ad?
    Hur gör man om man som förälder blir motarbetad år efter år , trots stora förändringar av livsstil och fyller alla krav som ställs och har ställts på en?

• Svar på tråden LVU frågor .Någon som vet ?
  • Anonym (Undrar)

Okej, och vet du hur det går till? Och vad finns det för risker ?
    Tack för ditt svar , 

• Anonym (Heli)

Du lämnar in en begäran til socialnämnden om att vården ska upphöra. Säger de nej kräver du ett skriftligt beslut med som du omedelbart överklagar till Förvaltningsrätten. Nämnden ska berätta för sig hur du överklagar och när du senast måste göra det.

Finna inga direkta risker, ditt barn kan inte bli mer LVU:at.

• Anonym (Undrar)

Okej , för jag har hört att om man förlorar,så kan man missa alla sina andra chanser att få hem barnet ? 

• Anonym (Heli)
    Anonym (Undrar) skrev 2012-08-21 18:35:10 följande:
    Okej , för jag har hört att om man förlorar,så kan man missa alla sina andra chanser att få hem barnet ? 

Nej, det stämmer inte, man har rätt att få saken prövad och varken socialnämnden eller förvaltningsrätten ska eller får hålla det mot er. Det ska inte påverka möjligheten att få hem barnet senare.
  • Anonym

Ärendet ska prövas en gång per halvår om man så vill, har inte detta skett så har du förmodligen inte visat intresse tidigare för att få hem barnet.

• Anonym (Undrar)

Att en överklagan inte skett är för att vi inte förstått eller fått info om att vi har rättighet /möjlighet att göra detta .Trots att vi frågat vid upprepade tillfällen vad vi kan göra ?
    Vet nu att ingen , ingen kommer att informera om rättigheter ,bara skyldigheter. Nu är en jurist kontaktad. tack för svaren. 

• lightfish

Vad bra! Ja, tyvärr är det så; man blir upplyst om skyldigheter men det glöms bort att prata om rättigheter!

Svar på tråden LVU frågor .Någon som vet ?