• Grande Rock

Men så ge f*n i att trycka på knappen

Här i stan finns det ett par övergångsställen med trafikljus. De ligger på högt trafikerade gator och kan i rusningstrafik fylla ett visst syfte. När det inte är rusningstrafik verkar det som att folk glömmer bort hur Zebra-lagen funkar och tror att det måste trycka på knappen bara för att den finns. Jag kan komma snudd på ensam på gatan och får stanna och vänta fem gånger så länge jämfört mot att bara bromsa in och släppa förbi en ensam flanör.

Snälla missbruka inte trafikljusen, använd dem när det behövs.

För att förtydliga, det är alltså trafikljus som för bilister visar antingen gult, rött eller inget alls.

• Svar på tråden Men så ge f*n i att trycka på knappen
  • Meddelande borttaget
  • Grande Rock
    röderaff skrev 2012-08-21 19:00:58 följande:
    Jag trodde att man bara får gå när det är grön gubbe och att det kanske är därför folk trycker. Hur menar du att dessa signaler funkar? Om man inte trycker alls, vilken färg är det på signalen för gångtrafikanten då?

Ah, skulle förtydligat ännu mer. För gångtrafikanerna visar dte antingen grönt eller inget alls (grönt först efter att man tryckt på knappen och bilistsignalen blivit röd).

• Meddelande borttaget
  • Ellaria

Fast zebralagen gäller väl inte när det finns trafikljus iofs.

You know nothing, Jon Snow
  • Meddelande borttaget
  • Grande Rock
    Ellaria skrev 2012-08-21 19:04:56 följande:
    Fast zebralagen gäller väl inte när det finns trafikljus iofs.

Det är alltså ett rent övergångsställe, inte i anslutning till någon korsning. Om de inte innefattas av zebra-lagen så borde det ändras.

I anslutning till vägkorsningar har jag full förståelse för att man använder trafikljusena som de är tänkta. Där brukar det även visas röd gubbe/gumma när det inte är ok att korsa.

• Helle333
    Grande Rock skrev 2012-08-21 18:55:48 följande:

Här i stan finns det ett par övergångsställen med trafikljus. De ligger på högt trafikerade gator och kan i rusningstrafik fylla ett visst syfte. När det inte är rusningstrafik verkar det som att folk glömmer bort hur Zebra-lagen funkar och tror att det måste trycka på knappen bara för att den finns. Jag kan komma snudd på ensam på gatan och får stanna och vänta fem gånger så länge jämfört mot att bara bromsa in och släppa förbi en ensam flanör.

Snälla missbruka inte trafikljusen, använd dem när det behövs.

För att förtydliga, det är alltså trafikljus som för bilister visar antingen gult, rött eller inget alls.

Finns det trafikljus för gående med knapp att trycka på så är det dessa gäller i första hand. Jag kommer att lära mitt barn att ALLTID trycka på knappen och vänta på grön gubbe innan man går.
  • Grande Rock
    Helle333 skrev 2012-08-21 19:14:03 följande:

Finns det trafikljus för gående med knapp att trycka på så är det dessa gäller i första hand. Jag kommer att lära mitt barn att ALLTID trycka på knappen och vänta på grön gubbe innan man går.
    Givetvis har jag inga invändningar mot att barn använder knappen.
Svar på tråden Men så ge f*n i att trycka på knappen