• Grande Rock

Men så ge f*n i att trycka på knappen

Här i stan finns det ett par övergångsställen med trafikljus. De ligger på högt trafikerade gator och kan i rusningstrafik fylla ett visst syfte. När det inte är rusningstrafik verkar det som att folk glömmer bort hur Zebra-lagen funkar och tror att det måste trycka på knappen bara för att den finns. Jag kan komma snudd på ensam på gatan och får stanna och vänta fem gånger så länge jämfört mot att bara bromsa in och släppa förbi en ensam flanör.

Snälla missbruka inte trafikljusen, använd dem när det behövs.

För att förtydliga, det är alltså trafikljus som för bilister visar antingen gult, rött eller inget alls.

• Svar på tråden Men så ge f*n i att trycka på knappen
  • Grande Rock
    Rocktroll skrev 2012-08-21 19:17:15 följande:
    Va ska man inte trycka på knappen på övergångsställen och gå först när det är grönt? Gör jag ALLTID.

När trafikljuset är släckt är det ju det samma som att det inte finns. Det tänds först när någon trycker på knappen.

Alltså går du ju inte mot rött om du inte trycker på knappen.

• Ellaria
    Grande Rock skrev 2012-08-21 19:09:17 följande:

Det är alltså ett rent övergångsställe, inte i anslutning till någon korsning. Om de inte innefattas av zebra-lagen så borde det ändras.

I anslutning till vägkorsningar har jag full förståelse för att man använder trafikljusena som de är tänkta. Där brukar det även visas röd gubbe/gumma när det inte är ok att korsa.

Håller med. Jag kör inte bil själv men det måste vara skitirriterande att stå där och vänta på ingen alls. Jag har ett trafikljus som ditt i närheten och jag trycker sällan (nästintill bara när jag är med barn jag passar) eftersom det sällan är någon trafik, varken biltrafik eller något annat. Känns dumt att trycka när det är tomt...
    You know nothing, Jon Snow
  • vita stenen

Jag håller med. Så sjukt irriterande. Här är det ofta folk trycker på knappen (på vanliga övergångsställ med röd och grön gubbe) men ändå går mot rött, så när jag kommer fram till övergångsstället med bil får jag rött men personen ifråga har redan passerat för länge sen. Så irriterande. Går man med barn ska man ju dock alltid lära dem att vänta på grön gubbe tycker jag. 

• Simon 681

För min del brukar jag se om bilar närmar sig. Bedömer jag att bilarna inte tänker sakta ned trycker jag, annars går jag över.

• Grande Rock
    Simon 681 skrev 2012-08-21 19:46:12 följande:
    För min del brukar jag se om bilar närmar sig. Bedömer jag att bilarna inte tänker sakta ned trycker jag, annars går jag över.
    Bra där, precis så jag menar att man borde göra
  • Simon 681

Ibland som småbarnsförälder glömmer man bort sig och så kommer man på sig med att vänta som ett fån vid en tom väg.

• Rocktroll

Kan säga att där jag bor hade folk aldrig stannat vid ett övergångsställe om dom (bilisterna) själv hade rödljus. Men här kan visserligen inte folk köra bil alls så kanske därför jag har som vana att alltid trycka på knappen för annars kommer man inte över vägen.

.:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • Erikssonförfan
    Grande Rock skrev 2012-08-21 19:19:36 följande:

När trafikljuset är släckt är det ju det samma som att det inte finns. Det tänds först när någon trycker på knappen.

Alltså går du ju inte mot rött om du inte trycker på knappen.

Du ger tips som inte är generella för landet, i t.ex Uppsala  har de flesta gångljus röd gul grön och där röd alltid lyser innan någon trycker på knappen.

Jag struntar förövrigt om bilisterna får vänta när jag tryckt på knappen.  Ser de stressade ut så vinkar jag till dem. 
  • Coyote

Jag hatar när folk trycker på knappen, inser att de hinner över ändå, går mot röd gubbe och sen när man som bilist kommer fram så får man stå som en idiot och vänta på att det ska bli grönt igen, och inte en människa går över vägen.

Det är inte straffbart att gå mot röd gubbe (vad jag vet), så skit i att trycka om du inte tänker vänta tills det blir grönt!

• Grande Rock
    Erikssonförfan skrev 2012-08-21 23:40:46 följande:
    Du ger tips som inte är generella för landet, i t.ex Uppsala  har de flesta gångljus röd gul grön och där röd alltid lyser innan någon trycker på knappen.

Jag struntar förövrigt om bilisterna får vänta när jag tryckt på knappen.  Ser de stressade ut så vinkar jag till dem. 

Om du bemödat dig med att läsa inlägget du citerade så framgår det med önskvärd tydlighet att det gäller släckta trafikljus för flanören. Att du struntar i vad andra tycker, tja, det får stå för dig.

• Gammelsmurfen

Åh det här har jag också tänkt på! Sitter och svär för mig själv i bilen över dessa idioter. Har nog till och med visat fingret någon gång ( fast bakom ratten då så att dem inte ser...)

• Gammelsmurfen
    Gammelsmurfen skrev 2012-08-22 14:55:56 följande:
    Åh det här har jag också tänkt på! Sitter och svär för mig själv i bilen över dessa idioter. Har nog till och med visat fingret någon gång ( fast bakom ratten då så att dem inte ser...)

Okej att en tant med rullator trycker på knappen eller om man kommer med ett barn men som du säger TS, dessa flanörer som utan problem hinner över vägen på 3 sekunder och därmed inte har någon egentlig anledning till att stoppa upp de mycket få bilar som faktiskt kommer.
  • arianne03
    vita stenen skrev 2012-08-21 19:41:59 följande:
    Jag håller med. Så sjukt irriterande. Här är det ofta folk trycker på knappen (på vanliga övergångsställ med röd och grön gubbe) men ändå går mot rött, så när jag kommer fram till övergångsstället med bil får jag rött men personen ifråga har redan passerat för länge sen. Så irriterande. Går man med barn ska man ju dock alltid lära dem att vänta på grön gubbe tycker jag. 
    Fast det kan hända mig. Det är en massa bilar när jag först kommer t övergångsstället, så därför trycker jag. Sedan blir det inga bilar alls efter en liten stund, och då går jag fast det fortfarande är rött. Men om jag inte tryckt, och det fortsatt komma bilar hade jag ju kunnat få stå där länge.
Svar på tråden Men så ge f*n i att trycka på knappen