Inlägg från: viseversa |Visa alla inlägg
  • viseversa

Varför hatar alla stockholmare så mycket?

Fördomar helt klart. Min svärfar blev utsatt för MOBBING när dom flyttade till jämtland. BARA för att han var från sthlm. och detta av VUXNA människor!

• viseversa

Det finns ju FÅ "stockholmare" kvar. Dom flesta flyttar ju till Sthlm från landet. Så egentligen tycker ni illa om er själva. Ni som tycker att Stockholmare är snobbiga och otrevliga=)

• viseversa

Jag har träffat på både göteborgare,skåningar,smålänningar,jämtlänningar,gotlänningar mm mm som bor i Sthlm och kallar sig Stockholmare. lite kul är det allt!

• viseversa
    Anonym skrev 2012-08-21 20:40:09 följande:

Det är klart man blir stockholmare om man bor där och själv definierar sig som det.
    Ja men det betyder ju att otrevliga människor finns överallt i landet eftersom det är en jävla blandning i Sthlm och ni påstår att dom som bor i Sthlm är såå otrevliga. Är inte det lite dubbelmoral?
  • viseversa
    Anonym (08:a) skrev 2012-08-21 20:37:35 följande:
    Jag är född och uppvuxen i Stockholm och känner mig riktigt ledsen när jag läser om hur ni tar för givet att jag är. Jag är inte snobbig, försöker inte tränga mig före någonstans, jag anser mig vara trevlig i alla situationer, om jag inte blir otrevligt bemött, så klart, då ger jag tillbaka på samma nivå.

Så fort jag kommer utanför Stockholm känner jag en vanvettig press på mig att bevisa att jag inte alls är dryg, snobbig eller något annat,  ler nästan käkarna ur led och blir övertrevlig istället, för att ingen ska komma och tala om för mig att jag är dryg. 

Jag och min man har vänner över hela landet och har flera gånger pratat om att flytta till någon mindre ort, men ett av skälen till att det aldrig blir av är just detta, man måste hela tiden bevisa att man är trevlig. Skulle jag råka klaga på minsta grej (även när det är befogat) blir jag inte tagen på allvar, jag är ju bara en dryg stockholmare. Råkar jag ha bråttom någonstans är jag stressad och blir tillsagd att lugna ner mig, jag är ju inte i Stockholm (sedan att bussen går den tid den går även i en mindre stad tycks ointressant i sammanhanget). 

Tyvärr har jag råkat ut för folk i bekantskapskretsen som måste tjata om "Fjollträsk" och liknande i varenda mening, som om de hakat upp sig på att vi är från Stockholm.

Ni som skriver rakt ut att ni anser oss vara så hemska, har ni tänkt på att ni kanske framkallar detta beteende hos oss i viss mån, ni bemöter oss utifrån era förväntningar och när vi reagerar på att ni är otrevliga kanske vi inte har lust att vara supertrevliga tillbaka? 
    Håller med!
  • viseversa

Haha snacka om inbitna fördomar! Jag är stockholmare! Pratar Stockholms dialekt! Jag kan säga ääääääää väldigt bra!!!

• viseversa

Okej så bara för att dom säger e istället för ä så tror du det gäller alla i Sthlm!? Haha

Svar på tråden Varför hatar alla stockholmare så mycket?