PolyPond skrev 2012-08-23 11:33:21 följande:
Ja, tyvärr gör vuxna att den insikten kommer tidigt. Den systematiska mobbningen är dock inte ett förskoleproblem.
Jag har aldrig hört om föräldrar som klär barn i genuskonträra kläder mot deras vilja. Däremot har jag hört en och annan som vägrar låta sina pojkar gå i klänning ens när de har det önskemålet. I två-treårsåldern brukar prinsessklänningar gå hem väldigt fint hos både pojkar och flickor. Glitter och klara färger är barnfavoriter oavsett kön.
Inte bara föräldrar, räcker att barnen kollar på barnkanal och ser reklam för div. leksaker. Kommer tv reklam om en ny Barbie så är det alltid väldigt rosa och 2-3 flickor som leker ihop. Barnets slutsats barbie är för flickor, har du barbietryck på tröjan så är det en tjejtröja osv. Jag har själv en son som har haft en hello kitty period, då närmaste tjejkompisen hade sin. Visst kunde han få en kitty t-shirt osv. på förskolan åker både prinsessklänningar och älvvingarna på när dom leker. Men det är barnen själva som väljer det, och jag som förälder tycker det är komiskt och tar väldigt lätt på det hela, jag ser snarare att barnen har det roligt och det glädjer mig. Så jag är absolut inte emot det, men det ska vara av fri vilja. Jag hade skolkamrater som fick gå i sina bröders ärvda kläder, tyvärr blev hon mobbade för att dom hade fel klädsel, men föräldrarna såg det ekonomiskt. Jag har hör barn som kommenterar varandras kläder redan på förskolan, att jackan pojken bär är en tjejjacka för han lillasyster har en sådan osv,
Jag ser bara inte vitsen med att vara så drastisk och klä en pojk i klänning bara för att få uppmärksamheten av omgivningen. Om man vill göra en skillnad och kalla sig feminist för den sorts agerande så tycker jag man fått fel uppfattning. Det finns betydligt mer och vettigare saker man kan göra för att få en skillnad i samhället eller bidra med något, än sådant trams.