Inlägg från: msmurphy |Visa alla inlägg
  • msmurphy

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Skägget skrev 2012-08-23 21:40:02 följande:
    Det är fina ord, och det är fint att du ger möjligheter... Men varför tar ni inte dessa möjligheter själva?

Dessa möjligheter ni ger skadar mer än det gagnar, jag pratar om era barn nu, det skadar alltså era barn, men ni ser det som möjligheter...

Jag undrar fortfarande över det jag skrev ovan... Om jag gav dig möjligheten att inte bära något på ditt arbete eller annat ställe för att  ge dig en möjlighet att "lära" dig, hur det är att gå utan kläder offentligt. Skulle du ta den "chansen" då? eller skulle där uppstå någon märklig anledning till att du inte skulle göra detta.

Nej! jag skulle varken vilja se dig naken, eller på riktigt uppmana dig att gå naken... Men frågeställningen som sådan tycker jag är lika viktig som att en pojke ska ha klänning, bägge anses vara oriktigt ur ett socialt perspektiv, bägge skulle rendera i en situation inte så behaglig för utövaren. Bägge är ytterligheter på sitt sätt...

Så... Ge mig ett ärligt svar: Skulle du? Skulle någon annan? om svaret är ja, varför ser vi inte mer naket folk då? Det borde väl troligen komma några nyhetsnotiser om detta?

Vet du vad som (jag gissar här) skulle hända om jag började åka till jobbet i Bikini (eller för den delen klänning).... Först av allt skulle jag nog bli stoppad av polisen... Säkerligen många gånger  För det andra är det en överhängande risk för att jag på ett eller annat sätt skulle förlora jobbet, antingen genom att bli sparkad eller utfryst och mobbad så jag blev tvungen att sluta... Detta är vad som skulle hända mig av vuxna människor, Vad tror ni barn gör som saknar vissa hämningar när det gäller känsloyttringar?

Jag är ledsen, men jag tror om ni håller på så här, kommer ni att vara några riktigt ensamma gamla mammor när era dagar börjar närma sig sitt slut. Inte för att ni hade fel, utan för att ni ihärdigt utan tanke på andra påtvingar någon en roll de fortfarande inte är mogna att ta...  Eller de ens inte har tagit en ståndpunkt till...

Men det lär tiden utvisa, i ett sådant scenario finns två förlorare, en gammal ensam mamma som kämpat förgäves och ett vuxet men fu**ed upp barn, ilsket på sin mamma och samhället... Vad detta arga barn väljer att göra kan man ju bara spekulera om...

Vill ni förändra, gör det... men låt er själva bli offren om något måste offras....

Natt/Natt 
    Du har missat poängen. Vi som är vuxna är redan så fast i våra normer vad som är manligt/kvinnligt/normalt etc. Ett barn som har turen att ännu inte hunnit uppleva förväntningar utifrån dess kön eller vad det nu må vara vet inte om att han eller hon går emot normen genom att välja något icke-typiskt. Det vill man uppmuntra för det enda som är säkert är att förr eller senare kommer alla samhällets normer (i det stora hela tycker jag personligen att det är en bra grej, men inte allting alltid såklart) vara kristallklara för även dessa barn. Men om tillräckligt många VILL ha klänning på dagis eller vad det nu må vara, kanske normerna sakta, sakta kommer förändras.
  • msmurphy

För örvrigt, Skägget. Du vet uttrycket "it takes a village to raise a child"? Varför tror du att man tvingar sina barn att göra det ena eller andra, och vips så är barnet som vill ha rosa prinsessklänning på dagis en skäggig bitter karl med rosa prinsessklänning som går på soc :D 
    Eftersom jävligt många andra kommer påverka barnet under dess uppväxt är det inte så troligt att barnet inte kommer klara att ta in andra perspektiv bara för att dess mamma inte förbjudit klänningsbärande. Jämför långtidsammning eller samsovning, få tonåringar är speciellt intresserade av vare sig det ena eller andra även om deras föräldrar gett dem möjligheten att bestämma själva. Eller? 

• msmurphy
    Anonym skrev 2012-08-23 22:06:42 följande:
    En människa som känner sig som tjej lär nog känna sig som det vare sig hon kallas för hen, han eller hon. Varför inte lära ett barn samhällets språk samtidigt som man predikar acceptans för det som bryter mot normen?
    Eh, va? Fattar absolut inte hur det är relevant för mitt inlägg.

Det var ju otänkbart för kvinnor att bära byxor fortfarande för hundra år sen. Tycker du att kvinnor som bär byxor är manhaftiga? Inte känner sig som kvinnor? 
  • msmurphy
    Pompeia01 skrev 2012-08-24 01:13:26 följande:
    Det är väl klart att det är mer feminint med kjol/klänning än med byxor! Byxor kan dock vara lämpliga på kvinnor i vissa sammanhang, t.ex. till häst eller när man går i oländig terräng (skyddar mot sår på benen samt myggor och andra kryp) eller sysslar med någon sport. Då är en lång kjol ivägen. Säkerligen var det också dessa prakiska skäl, som gjorde att långbyxor på kvinnor blev accepterade. Men en klänning på en man fyller ju ingen som helst praktisk funktion.

Anonym skrev 2012-08-24 01:29:27 följande:
    Nä, inte byxbärande kvinnor i allmänhet. Många byxbärande kvinnor har avsevärt mycket mindre buske än kvinnor i kjol på 50-talet hade. Men även de mest manhaftiga hjulbenta av biologiska kvinnor med mansidentitet blev som de blev utan att kallas den eller hen eller det.

Detta om något är väl ett bevis för att VISSA företeelser som anses kvinnliga/manliga är skapade. Så nu är man mindre kvinnor om man inte vaxar fittan? Eller armhålor eller vad du nu pratar om? Om man kan tänka lite längre än näsan räcker så fattar man att det inte har ett dugg med kvinnlighet att göra, utan är ett modepåfund.

Visserligen håller jag med om att kjol oftast är mindre praktiskt än klänning, men so what? Hur praktiskt klär vi oss egentligen för det mesta?

Slutligen: hjulbenta? Va? Blev som de blev? Va?
  • msmurphy
    Tom Araya skrev 2012-08-24 03:19:29 följande:
    Oavsett genustänk fattar jag inte varför man sätter på opraktiska flickkläder på en pojke. Tvärt om har för mig en högre logik.

Det fattar inte jag heller, men många barn kommer ju in i en "prinsessfas" och barn är inte alltid så lätta att resonera med :)
  • msmurphy
    Pompeia01 skrev 2012-08-24 10:09:27 följande:
      Hade det varit ett stort problem att ha byxor när man har pung, så hade inte seden att män ska ha byxor uppstått nästan överallt på jorden. Hör du ofta män klaga på detta..?

Alltså, om man tittar på hur utvecklingen har gått mot allt manhaftigare kvinnor, så hade det kanske varit bättre om det aldrig blivit socialt accepterat med kvinnobyxor. För gränserna flyttas ju hela tiden. Det kallas "the slippery slope".

Trots att jag är emot invandring som företeelse, så kan jag med hjärtat och känslorna förstå de svenska män som hämtar en hustru åt sig i Asien. En söt, spenslig, trevlig och feminin tjej, som klär sig kvinnligt och är pysslig och barnkär. I stället för som många svenska kvinnor har blivit nu: stora och feta, GÅR som en karl och STÅR som en karl och SITTER som en karl i sina långbyxor med gylf och gymnastikskor och snaggat hår. Dominanta och aggressiva och högröstade...

Vad är det för fel med att kvinnor får vara kvinnor och män män - med tydliga skillnader i klädsel och uppträdande, så att de lättare känner igen varandra som det motsatta könet och kan tända på varandra..?  

Men det är ingen som har sagt att det är ett problem för män att bära byxor. Försök att tänka lite nyanserat.

Hur många aggressiva kvinnor med snaggat hår som går som män ser du dagligen? Det är inte direkt hetaste trenden...

The slippery slope som du talar om går ju åt andra hållet också. Visst, kvinnor har byxor på sig numer. Men även djupa urringningar, push up, inget kroppshår etc. En kvinna med orakade ben ses som ofeminin, så var det knappast för hundra år sen.

Och sen det gamla uttjatade icke-argumentet om att kvinnor ska få vara kvinnor och män män. Självklart ska man få vara det. Hela grejen som man vänder sig emot är alla dessa "kvinnliga" attribut skulle vara oföränderligt och en absolut sanning.
  • msmurphy
    Pompeia01 skrev 2012-08-24 12:09:57 följande:
    Det var Polypond som sa att byxor gjorde det för varmt om pungen i varma klimat... 

Ja, alltså, jag förespråkar verkligen inte att kvinnor ska se ut som blonderade bimbos HELLER! Jag har absolut inget gemensamt med sådana extremt utseendefixerade kvinnor heller. De är så att säga den andra extremen av skalan, där de kraftiga, mörkröstade, snaggade, snusande kvinnorna befinner sig på den ena änden.

Precis. Det är alltså inte någon som helst majoritet som är som du beskrivet, så varför framställer du dessa som något sorts ideal? Bimbosarna är ju jävligt många fler.

Angående byxorna så var det du som uppfattade polyponds inlägg som att hon ansåg de vara ett problem, men det var inte så hon menade.

På tal om ideal. Jag och alla jag känner föredrar intellekt framför muskelmassa. Min förra kille var exakt som mitt ideal, så det handlar inte i mitt fall om att jag tvingas ta det som blir över så att säga. Iaf, han var lång, supersmal, klädde sig trendigt, snygg frisyr - inte för kort. Som person var han extremt intelligent och ambitiös, älskade matlagning, var inte det minsta aggressiv eller macho. Han var drömmen!

Kontentan av detta utlägg: jävligt många brudar, inte bara några enstaka undantag, tänder inte på machostereotypen!
  • msmurphy
    Trekk skrev 2012-08-25 00:11:33 följande:
    Jasså det säger mer om folk än om dig? Så du menar med andra ord att det är fel på alla som inte tycker att barn ska kläs på det vis du vill? Det var storsint och rationellt av dig :)

Gör dig inte dum. Läs det hon skriver. Hur normalt funtad är man om man jämställer en klänning på en pojke med en nazistiniform? En symbol för nazismen är inte värre att ha på sig än ett plagg som är symbol för kvinnlighet?
  • msmurphy
    Pompeia01 skrev 2012-08-24 13:34:34 följande:
    ...och det var inte så att du bytte ideal, EFTER att du insett att du inte är lika attraktiv som kvinna, som Dolph Lundgren är som man..?  

Wow vilken fantastisk retorik. Som jag skrev så har jag alltid kunnat få precis den sortens kille jag velat ha.

Jag har blivit stött på av muskelberg också, men sagt tack, men nej tack.
  • msmurphy
    Pompeia01 skrev 2012-08-24 13:33:17 följande:
    För att denna typ av feminister sätter upp dessa "könsöverskridande" personer (av båda könen) som ett ideal. Och propagerar för att vi alla ska uppfostra våra barn åt det hållet. Alltid när man säger att man är emot detta, så kommer bimbobilden upp - som om det skulle vara så vi antifeminister skulle vilja se våra döttrar när de blir stora.

Lägger upp några foton på kvinnor, som tydligen klarar av att vara både feminina och utomordentligt vackra utan att vara bimbos. Vad hade de vunnit på att deras mammor uppfostrat dem till att klä sig och uppföra sig mera som män..?

Precis som ni antifeminister tror att vi feminister vill uppfostra våra döttrar till att se ut och bete sig som män alltså? Jag kan inte låta bli att undra om du läser vad du själv skriver? Du anklagar feminister för att pracka på sina döttrar ena extremen och gnäller i nästa andetag över att antifeminister blir anklagade för att pracka på sina döttrar den andra extremen. Hello?

När har jag sagt att antifeminister är bimbos? Jag drog upp det för att påvisa att det finns ett starkt kvinnligt ideal även i modern tid, alltså att vi inte blivit manhaftiga bara för att vi går klädda i byxor.

Sen tycker jag att du kan ta och fatta att det INTE handlar om att uppfostra flickor till män och pojkar till kvinnor, utan att ens barn ska kunna få plocka alla russinen ur kakan! Man vill inte tvinga in sina barn i helt onödiga begränsningar.
  • msmurphy
    Trekk skrev 2012-08-25 12:24:57 följande:
    För den som är övertygad nazist är det inte så konstigt att vilja klä barnet i uniform och för den som är övertygad genusfascist är det inte främmande att vilja klä sin pojke i klänning.

Det handlar, om du inte förstod det, om det felaktiga i att föräldrar använder sina barn som politiska spelpjäser, inte huruvida en naziuniform kjol, kommunistuniform eller rymddräkt är mest upprörande för omgivningen. 
    Det var inte alls det det handlade om och det var du som inte förstod. 

Jag tror inte någon förespråkar att man ska TVINGA sina söner att ha klänning på sig. Men ärligtr talat, vem använder sina barn mer som spälpjäser; föräldern som säger okej när sonen vill ha klänning på sig eller föräldern som förvägrar sitt lilla barn det. Ett oskyldigt klädesplagg. Fräscht att kalla folk som är FÖR den fria viljan och det fria valet för fascister, när det är såna som du som sitter på era höga hästar och dikterar vad som är rätt och fel. 
  • msmurphy
    Trekk skrev 2012-08-27 14:52:44 följande:
    Halmgubbeargument.

INGA småpojkar ber om att få gå i kjol!

Vidare ska en god förälder vägleda barnen. Om ett barn vill gå till skolan i kalsonger är det föräldrarnas förbannade plikt att rädda barnet undan detta sociala självmord. När ungen är utflugen kan hen klä sig efter eget behag, men föräldrarnas jobb är inte att ge barnet 100% frihet utan den sundaste vägledning de kan utifrån sina förutsättningar.

Att låta sin pojke gå till skolan i flickkläder om denne nu skulle vilja det (en incident så sällsynt att den är statistiskt ointressant) vore föräldraskap bortom all kritik. De sociala konsekvenserna kan inte förutspås av ett barn så som det kan av en vuxen.

Fruktansvärt undermåligt föräldraskap. Som tur är så är det extremt få människor som är så olämpliga som föräldrar  

Klart man ska vägleda sina barn, men nu anser jag inte att låta en pojke ha en fucking klänning på sig är direkt samma sak som att låta ungarna löpa amok.

Men okej. Skitsamma. Jag har inga barn, enda kontakten jag har med barn är släktingars barn och deras kompisar. Jag har fått berättat för mig åtskilliga gånger om småpojkar som vill ha klänning, främst såna som har äldre systrar kanske. En liten pojke jag brukade träffa ofta ville alltid ha på sig mina pärlhalsband, han fick tag på mitt läppstift en gång och målade sig på munnen (och hela ansiktet :D) för att se ut som mamma. Därav har jag dragit slutsatsen att det är ganska vanligt, om jag har fel så finns det ju inget problem eller hur?

Om föräldrar klär sina barn i klänning mot deras vilja har man ett jäkligt stort problem, som är bra mycket värre än själva klädesplagget.
Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!