Inlägg från: Pompeia01 |Visa alla inlägg
  • Pompeia01

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Jag kan faktiskt tycka att det är lite rätt åt dig... *skrattar i mjugg*

För övrigt: ingår det inte i det feministiska troskonceptet, att båda föräldrarna ska vara lika delaktiga i barnens uppfostran..? I så fall: varför ska just du bestämma om er son ska kläs i pojk- eller flickkläder..?

För övrigt tycker jag synd om din son. Jag hoppas att du slutar med de där dumheterna innan han kommer ut bland andra barn, och kanske blir retad för något som han inte själv kunnat påverka... Barn ska inte vara frontfigurer för föräldrarnas politiska eller religiösa uppfattningar anser jag.  Det du gör är lika illa som att skicka barnen till skolan i t-shirts med en logga för ett politiskt parti, eller med en religiös symbol i en kedja runt halsen. Innan de är stora nog att förstå vad det står för, och fatta ett eget informerat beslut.    

I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01
    PolyPond skrev 2012-08-23 12:49:43 följande:
    Där kom den igen.
    Det är uppenbarligen svårt för en majoritet att se att den utövar påtryckning och kletar sina åsikter på barn och andra. Enligt majoriteten är det bara de avvikande som gör detta.

Oavsett om det är genusnormer, köttätande, sekularism eller annat som man ägnar sig åt i egenskap av norm, så är det indoktrinering.
    Nja, jag tycker nog att den som skickar sitt barn till skolan i en t-shirt utan tryck, utövar mindre påtryckning än den som skickar dit barnet i en t-shirt med den glada apan... förlåt "rosen".

Man kan rösta ändå, och till och med vara politiskt aktiv. Helt går det nog inte att inte utöva påtryckningar på sina barn, om man är mycket politiskt intresserad, och bjuder hem vänner som har samma åsikter som man själv. Små grytor har också öron! Men detta är ändå något helt annat än att tvinga dem att vara med på stan när man delar ut pamfletter för partiet, och bli förknippade med något som de inte har valt... 

Jag skulle inte ens själv gå på ett föräldramöte med min partipin på mig, eller prata politik där, för att inte mina barn ska drabbas på något sätt i onödan.   
  • Pompeia01
    PolyPond skrev 2012-08-23 13:57:11 följande:
    Det påvisar bara hur pass starkt normtrycket är, när man inte ser skogen för alla träd. Normeringen är det starkaste politiska trycket av dem alla. Ingen kommer undan.

Så du tror att barn som har t-shirts utan tryck på sig, har föräldrar som röstar blankt..?
  • Pompeia01

Jag tar det en gång till, lite mera utförligt. Jag är som bekant för en del av er Sverigedemokrat, och jag arbetar för partiet i en ännu ganska liten skala, men det är tänkt att det ska bli mera. Jag TROR verkligen på mitt partis ideologi! Jag kan gå så långt som till att säga, att jag tror att Sd är vår enda räddning här i landet. INGEN queerfeminist - som inte är helt sinnessjuk - kan känna starkare för detta med klänning på pojkar än vad jag känner för mitt parti. Tro mig!

Men TROTS min starka övertygelse, så fattar jag att det finns dom som tänker annorlunda. Jag VET att sd:are har utsatts för både trakasserier och hot - antagligen i ungefär samma utsträckning som en pojke som skickas till skolan i en skär klänning. FÖR MINA BARNS SKULL, så håller jag därför min politiska övertygelse separat från barnen - så gott det går. Jag har inte på mig partipins eller min portfölj med partiets logga på när jag går till barnens skola i något ärende. Jag pratar inte politik med barnens kamrater eller dessas föräldrar. Jag har inte med mig barnen på Sd-aktiviteter. Jag har till och med gått så långt som att byta distrikt när jag delar ut pamfletter, så att jag delar i en annan kommun än där jag bor, för att inte någon som känner igen mig som X och Y:s mamma ska sprida ut det i föräldrakretsen.

Jag gör detta för att jag SÄTTER MINA BARN FÖRST. Före min politiska övertygelse. För att de inte ska behöva lida för något som de inte kunnat välja. Feministmammor som skickar ut sina söner i klänning däremot, de skiter i följderna för sina barn. De struntar i att de skadar barnen, för att deras politiska övertygelse har blivit viktigare än barnen. Och då tycker jag att man har missat det fundamentala i att vara förälder!    

• Pompeia01
    PolyPond skrev 2012-08-23 21:05:22 följande:
    I tidiga förskoleåldern? -knappast.
    Och därefter kan de välja själva.

Tycker du verkligen att det är lämpligt att stigmatisera tjejkläder (för det är just tjejkläder, inte killkläder, som skapar denna upprördhet) på samma sätt som en naziuniform?
    Varför ska bara tjejer/kvinnor ha rätt att bära alla kläder utan att någon höjer på ögonbrynet?

Fast kvinnor kan väl inte heller bära precis alla herrkläder utan att någon höjer ett ögonbryn..? Kostym, skjorta, slips, frack, smoking, herrhatt..? Allt detta är ju "fina" kläder med hög stilnivå för en man - men på en kvinna blir det konstigt, löjligt och fel. Så NEJ det stämmer inte att man skulle se ner på just tjejkläder.
  • Pompeia01

Skägget: vill bara hålla med dig i allt du säger.

• Pompeia01
    msmurphy skrev 2012-08-23 22:14:06 följande:
    Eh, va? Fattar absolut inte hur det är relevant för mitt inlägg.

Det var ju otänkbart för kvinnor att bära byxor fortfarande för hundra år sen. Tycker du att kvinnor som bär byxor är manhaftiga? Inte känner sig som kvinnor? 

Det är väl klart att det är mer feminint med kjol/klänning än med byxor! Byxor kan dock vara lämpliga på kvinnor i vissa sammanhang, t.ex. till häst eller när man går i oländig terräng (skyddar mot sår på benen samt myggor och andra kryp) eller sysslar med någon sport. Då är en lång kjol ivägen. Säkerligen var det också dessa prakiska skäl, som gjorde att långbyxor på kvinnor blev accepterade. Men en klänning på en man fyller ju ingen som helst praktisk funktion.
  • Pompeia01

PolyPond skrev 2012-08-24 08:47:41 följande:
    Frågan är väl om du förstår varför? Att kvinnor en gång i tiden kämpade för rätten att bära detta plagg. Samma hån och samma motsättningar mötte dem som möter killar i klänning nu. Av historien kan vi blott konstatera att mänskligheten inte lär av historien.
    Ta en REJÄL funderare kring varför ett litet tygstycke upprör så!

Kjol måste vara det ultimata plagget mot pungsvett, liksom för tultande blöjbarn och sådana som håller på att bli torra. Antagligen är kjolen, på grund av pungen, ett lämpligare plagg för män än kvinnor.
      Hade det varit ett stort problem att ha byxor när man har pung, så hade inte seden att män ska ha byxor uppstått nästan överallt på jorden. Hör du ofta män klaga på detta..?

Alltså, om man tittar på hur utvecklingen har gått mot allt manhaftigare kvinnor, så hade det kanske varit bättre om det aldrig blivit socialt accepterat med kvinnobyxor. För gränserna flyttas ju hela tiden. Det kallas "the slippery slope".

Trots att jag är emot invandring som företeelse, så kan jag med hjärtat och känslorna förstå de svenska män som hämtar en hustru åt sig i Asien. En söt, spenslig, trevlig och feminin tjej, som klär sig kvinnligt och är pysslig och barnkär. I stället för som många svenska kvinnor har blivit nu: stora och feta, GÅR som en karl och STÅR som en karl och SITTER som en karl i sina långbyxor med gylf och gymnastikskor och snaggat hår. Dominanta och aggressiva och högröstade...

Vad är det för fel med att kvinnor får vara kvinnor och män män - med tydliga skillnader i klädsel och uppträdande, så att de lättare känner igen varandra som det motsatta könet och kan tända på varandra..?  
  • Pompeia01
    Tom Araya skrev 2012-08-24 03:19:29 följande:
    Oavsett genustänk fattar jag inte varför man sätter på opraktiska flickkläder på en pojke. Tvärt om har för mig en högre logik.
    Ja, precis! Jag skulle förresten reagera även om det var en liten FLICKA som jämt var klädd i lång, snärjig kjol, så att hon inte kunde utvecklas fullt ut motoriskt genom att klättra i träd o.s.v.. Damsadel är heller ingen höjdare...
  • Pompeia01
    msmurphy skrev 2012-08-24 08:56:34 följande:

Det fattar inte jag heller, men många barn kommer ju in i en "prinsessfas" och barn är inte alltid så lätta att resonera med :)

Fast allting har ju sin tid. Min dotter har också byxor när hon rider och seglar, och förut när hon lekte på lekplatser och klättrade i klätterställningar. Och självklart overall på vintern, när hon var liten. En del byxor och overaller ärvde hon av rent ekonomiska skäl t.o.m.efter sin bror - de var blå alltså!

Men på kalas, i kyrkan, på skolavslutningar o.s.v., samt mer ofta annars också på sommaren, har hon också haft söta klänningar och kjolar. 

Det är väl ingen som förespråkar att flickor alltid ska gå i snärjiga kjolar i ömtåliga material, så att de inte kan leka och öva upp sin motorik,  heller..?     
Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!