Inlägg från: PolyPond |Visa alla inlägg
  • PolyPond

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Han får väl ha på sig vad han vill?
    Det finns ingen anledning att skämmas för andras skull. Vill man syssla med sådant så kan man ägna sig åt att skämmas för sig själv.

Vill min partner gå ut naken och kroppsmålad som en zebra så är det hans grej.

• PolyPond
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-21 23:45:23 följande:
    JESUS CHRIST, TS benämnde sin egen son som "hen"!!! Det missade jag totalt!
    Den här tråden är ju en veritabel skrattfest för varje sann antifeministisk tjej.
    Men det kan väl ärligt talat inte vara någon som på allvar tror att den är annat än dålig satir? Den har för många fel för att skrivas av någon som faktiskt är kritisk till genus.
  • PolyPond
    Kattdamen skrev 2012-08-22 08:50:25 följande:
    Det kvittar iofs om det är omanligt, pojkar är inte män.
    Och alla vill heller inte vara eller vara tillsammans med "manliga" män.
  • PolyPond
    Ascendere skrev 2012-08-22 10:05:50 följande:
    Ja, det har ju gått överstyr sen länge.
    Tyckte först det verkade praktiskt att använda i de fall man menar en ospecificerad
    person, tex i skrivna instruktioner som gäller alla mm, men när det börjar användas om individer
    är det bara sjukt.
    Alltså:
    Hen: En ospecificerad person av ospecificerat kön
    Han/hon: En specifik person som har ett(1) kön. Han om det är en kille, annars hon.

Nu är det ju bara så att 99% av alla oss som använder hen inte gör det om personer vi vet könet på, såvida vi inte vill mörka det av någon anledning. Att ts gör det tyder mest på att tråden i sig är en slags ironisk provokation från någon som inte riktigt förstått poängen med det och vill göra sig lite rolig på oss genuskritiska människors bekostnad.
  • PolyPond
    hippiegirl skrev 2012-08-22 09:11:38 följande:
    Man fattar ju vad din man håller på med, all heder åt honom. Du verkar ju inte ha en aning om vad en människas könstillhörighet handlar om. Ingenting handlar om att få välja!

DU kan inte välja att ditt barn ska välja sitt kön.... Eller sin sexualitet.

Ditt barn väljer inte heller. Man föds till den man är. - En människa som antingen har mer kvinna eller man i sig, antingen dras man till samma kön som sitt eget, eller tycker att motsatta könet är läckrare. Antingen känner man sig som man i en kvinnas kropp, eller tvärtom (vilket måste vara det mest förvirrande någonsin)

Men att DU som mamma håller på med att försöka ändra världen med din son, är oerhört egoistiskt! Din son kommer bli förvirrad och inte ha en aning om vem han är....

Släpp dina fantasier om att du gör ditt barn en tjänst. Du har fått en underbar son. Deal with it! 
    Fast nu blandar du väl korten litegrann? Det är skillnad på att ha en könstillhörighet och hur man väljer att uttrycka den. Om en person vill uttrycka sin manlighet genom att använda klänning så är det fullt rimligt att det finns utrymme för att göra det. De individer som hånar sådana uttryck genom att kalla det "fjantigt" att det "ser löjligt ut" etcetera, hindrar människor från att faktiskt våga. Förlöjligandets kraft är mycket stark när man vill få människor att anpassa sig efter sin egen vilja.
  • PolyPond
    Anonym (t.ex. orolig, s) skrev 2012-08-22 10:48:06 följande:
    Jag brukar hälsa på alla jag möter genom att ta fram kuken och vifta med den, som en vinkning.

Att de blir stötta och tar illa upp eller till och med arga beror bara på samhällets konventioner, som individ har jag rätten att utrycka mina hälsningar hur jag vill utan att begränsas av hur de sociala strukturerna säger att jag ska hälsa på mina medmännsikor.
    Det är klart att det är så. Det är dock ganska lång väg att gå innan du får opinion för det hälsningsbeteendet. Det står dig dock fritt att försöka.
    Att folk däremot inte kan koppla ihop att killars rätt att bära klänning är precis samma sak som kvinnors rätt att bära byxor är häpnadsväckande.
  • PolyPond
    Samama skrev 2012-08-22 10:58:40 följande:
    Får din son någonsin ha blå kläder med bilar på? Tycker det här med att vara "könsneutral" har gått för långt då pojkar ALDRIG har pojkkläder och flickor ALDRIG har flickkläder. Det blir ju fel åt andra håller istället :S
    Måste man lägga sig mitt emellan då? Kan man inte få ha BÅDE rosa volanger och blått med bilar? Eller blått med volanger och rosa med bilar, för all del? Jag klär ju mig så, så varför inte mitt  barn?
  • PolyPond
    Trekk skrev 2012-08-22 11:44:10 följande:
    Varför förknippar du sommar med värme?
    Varför förknippar du vinter med snö?
    Varför förknippar du natt med mörker?

Uppenbarligen är svaret att klänningar alltid har varit i kvinnoplagg i vår kultur under vår livstid. En saudier har en annan syn på saken och öbor i Mikronesien har en annan syn.

Men kvinnor och män har däremot olika kläder i alla kulturer, fuckin deal with it liksom 
    Vad har du emot att man arbetar för förändring?

• PolyPond
    Trekk skrev 2012-08-22 12:01:45 följande:
    Inget, jag är däremot allergisk mot pseudovetenskapligt nonsens även om det är välmenande.

Du förstår väl att ingen klädkod i universum kan ändra det faktum att tjejer och killar är olika och utöver det har ett distinkt behov av att göra åtskillnad på varandra socialt. Du ger dig på 400 år av däggdjursevolution med små ordlekar och utbyte av leksaker men könsskilnaderna finns även om alla barn får pottfrisyr och neutrala gula sparkdräkter och namnet Kim.

Det du är ute efter är snarare att folk ska behandlas RÄTTVIST trots att de har olika förutsättningar och är annorlunda. Det är något helt annat och väldigt sunt. Att försöka tvinga kvinnor att bli män, eller att försöka ta bort alla kön är två väldigt ovetenskapliga metoder för att skapa en rättvis värld och de fungerar givetvis inte och ska inte ens diskuteras då de är sedan länge falsifierade nonsenshypoteser.

Däremot bör man fortsätta att på olika vis dels höja kvinnors status samt höja statusen för det som kvinnor gör där och då det är möjligt, Men helt jämn kommer aldrig spelplanen bli.

Kvinnor föder barnen och därmed är det ett faktum att de en period av sina liv kommer vara borta från arbetsmarknaden, denna lilla skillnad i sig skulle över åren leda till enorma skillnader.

Kvinnor gifter sig ofta med män som är några år äldre, tror det var 3.4 år i snitt = Mannen har, genom sin ålder, kommit något längre in sin karriär = mamman stannar hemma med barnet då de tjänar mer på att pappa jobbar som familj etc.

Små saker som gör att det är svårt att skapa ett "jämlikt" samhälle. Men det viktiga är att så många som möjligt känner sig RÄTTVIST behandlade utifrån sina förutsättningar.

Så ja, det är behjärtansvärt att man vill ändra världen till något bättre. Men att vara ideologiskt låst, vägra ta till sig vedertagna fakta och anpassa sin approach efter verkligheten samt att vilja ha rätt snarare än att ta reda på vad som egentligen är rätt blir ofta kontraproduktivt.

De flesta genus"vetare" styrs av en känslomässig och irrationell/ovetenskaplig övertygelse som i bland är DIREKT skadlig för barnen.

Salongsrebeller kort och gott som för ett one man army krig mot världen, men som likt självmordsbombaren Timur bara spränger sig själva med tändhattarna inför förbryllade åskådare. 
    Min utgångspunkt är att INDIVIDER är olika. Att det finns generella beteenden som är vanligare hos killar än tjejer är helt oviktigt - det viktiga är att individen själv skall få så många möjligheter som möjligt.
    Jag strider för förändring eftersom den könsroll som tilldelats mig alltid suttit obekvämt och massor av människor i min bekantskapskrets upplever samma sak. Jag vill att mina barn och folk i allmänhet skall slippa strida eller stå på sig för att få vara och klä sig på ett visst sätt. Jag vill att vår värld skall vara så pass öppensinnad att de fria valen skall vara självklara.

Varför känner du behov av att bekämpa detta genom att låtsas att det handlar om något det inte handlar om?
  • PolyPond
    EnAnonumius skrev 2012-08-23 01:30:01 följande:
    Ordet är inte godkänt av Svenska Akademin..  *tack och lov* :D
    Bara en tidsfråga. Liksom det var för "snippa".
Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!