Trekk skrev 2012-08-22 12:01:45 följande:
Inget, jag är däremot allergisk mot pseudovetenskapligt nonsens även om det är välmenande.
Du förstår väl att ingen klädkod i universum kan ändra det faktum att tjejer och killar är olika och utöver det har ett distinkt behov av att göra åtskillnad på varandra socialt. Du ger dig på 400 år av däggdjursevolution med små ordlekar och utbyte av leksaker men könsskilnaderna finns även om alla barn får pottfrisyr och neutrala gula sparkdräkter och namnet Kim.
Det du är ute efter är snarare att folk ska behandlas RÄTTVIST trots att de har olika förutsättningar och är annorlunda. Det är något helt annat och väldigt sunt. Att försöka tvinga kvinnor att bli män, eller att försöka ta bort alla kön är två väldigt ovetenskapliga metoder för att skapa en rättvis värld och de fungerar givetvis inte och ska inte ens diskuteras då de är sedan länge falsifierade nonsenshypoteser.
Däremot bör man fortsätta att på olika vis dels höja kvinnors status samt höja statusen för det som kvinnor gör där och då det är möjligt, Men helt jämn kommer aldrig spelplanen bli.
Kvinnor föder barnen och därmed är det ett faktum att de en period av sina liv kommer vara borta från arbetsmarknaden, denna lilla skillnad i sig skulle över åren leda till enorma skillnader.
Kvinnor gifter sig ofta med män som är några år äldre, tror det var 3.4 år i snitt = Mannen har, genom sin ålder, kommit något längre in sin karriär = mamman stannar hemma med barnet då de tjänar mer på att pappa jobbar som familj etc.
Små saker som gör att det är svårt att skapa ett "jämlikt" samhälle. Men det viktiga är att så många som möjligt känner sig RÄTTVIST behandlade utifrån sina förutsättningar.
Så ja, det är behjärtansvärt att man vill ändra världen till något bättre. Men att vara ideologiskt låst, vägra ta till sig vedertagna fakta och anpassa sin approach efter verkligheten samt att vilja ha rätt snarare än att ta reda på vad som egentligen är rätt blir ofta kontraproduktivt.
De flesta genus"vetare" styrs av en känslomässig och irrationell/ovetenskaplig övertygelse som i bland är DIREKT skadlig för barnen.
Salongsrebeller kort och gott som för ett one man army krig mot världen, men som likt självmordsbombaren Timur bara spränger sig själva med tändhattarna inför förbryllade åskådare.
Min utgångspunkt är att INDIVIDER är olika. Att det finns generella beteenden som är vanligare hos killar än tjejer är helt oviktigt - det viktiga är att
individen själv skall få så många möjligheter som möjligt.
Jag strider för förändring eftersom den könsroll som tilldelats mig alltid suttit obekvämt och massor av människor i min bekantskapskrets upplever samma sak.
Jag vill att mina barn och folk i allmänhet skall slippa strida eller stå på sig för att få vara och klä sig på ett visst sätt. Jag vill att vår värld skall vara så pass öppensinnad att de fria valen skall vara självklara.
Varför känner du behov av att bekämpa detta genom att låtsas att det handlar om något det inte handlar om?