Inlägg från: PolyPond |Visa alla inlägg
  • PolyPond

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Mandi74 skrev 2012-08-29 13:07:07 följande:
    Så det är billigare att köpa klänningar än t-shirts/bodys?  Drömmer

Vilken är min kamp och hur bedriver jag den genom mitt barn? 

T-shirts köper jag inte för att jag avskyr dem. Varför jag bara ska begränsa mig till bodys om det också finns fina klänningar begriper jag inte. De går att använda oavsett kön.
  • PolyPond
    Mandi74 skrev 2012-08-29 13:07:07 följande:
    Vilken är min kamp och hur bedriver jag den genom mitt barn? 

Om du bara låter ditt barn bära könsstereotypa kläder så för du ju en kamp genom ditt barn att samhället skall förhålla sig så mot könen.
  • PolyPond
    Mandi74 skrev 2012-08-29 13:37:03 följande:
    Du få köpa precis vad du vill och klä dig precis hur du vill.

Men det är löjligt att köpa klänning till en son bara för att bevisa något för resten av världen. 
    När det gäller genuskampen så handlar den inte om att man ska göra det omvända, utan om att man ska få klä sig som man vill och vara den man vill. 

Du får gärna förklara hur man låter sitt barn själv får bestämma sin tillhörighet, genom att klä barnet i klänning vilket är ett väldigt könsstereotypiskt plagg. 

Vilket du inte har en aning om jag gör eller inte, bara ett löjligt antagande från dig. 

Det är du som påstår att man skulle göra det. Tvärtom köper jag faktiskt mindre könskonträra kläder än jag skulle vilja, bara för att folk envisas med att bli så provocerade av det. I den mån vi köper något alls. Man ORKAR helt enkelt inte med att ta dessa diskussioner med alla granitskallar hela tiden.

Man kan inte låta ett barn bestämma sin könstillhörighet. Det visar sig med tiden. Däremot kan man visa att man får välja vilka kläder man vill.

Jag undrar vem det är som gör löjliga antaganden här...

• PolyPond
    Janice01 skrev 2012-08-29 13:41:36 följande:
    Varma kalasbyxor då? Det använder även min sambo under byxorna då det är kallt.
    Om kalasbyxor är tjockare strumpbyxor så använder han det. Jag skulle däremot aldrig komma på tanken. Usch.
  • PolyPond
    Janice01 skrev 2012-08-29 15:04:54 följande:

Ja, sådan där som oftast är ribbstickade och av bomull. Har han det under byxorna för att inte frysa då?
    Varför skulle du inte det? Det är ju jättepraktiskt och skönt att ha under på vintern!
    Ja, det brukar han ha.

Det är så vansinnigt obekvämt så det finns inte! Tacka vet jag långfillingar.
  • PolyPond
    Janice01 skrev 2012-08-29 15:46:50 följande:
    Det har ju min kille också i bland går han inne med dom på vintern utan jeans, inte så sexigt på en kille kanske...

Har du provat på länge, dom är otroligt sköna nu föttiden!
    Jag provar med jämna mellanrum, eftersom jag tycker det verkar praktiskt, men kommer alltid fram till samma resultat. Men nu var vi ot som faen.
  • PolyPond
    Trekk skrev 2012-08-29 17:21:24 följande:
    Mina barn kommer inte mobba någon för då jävlar får dom med mig att göra. Givetvis måste jag dock vara så realistisk att jag inser att möjligheten finns att mina barn blir mobbare, mobbade, kriminella, volontärarbetare etc på gott och ont kommer jag mången gång att överraskas och mitt jobb är att grunda så att de positiva överraskningarna blir fler än de negativa.

Säg att jag får ett barn som mobbar din unge för att han klär sig i kjol. Du fördömer mig och säger att det är mitt fel i så fall. Låt oss säga att det är så, att felet är mitt.
    Hur fan hjälper det din unge som nu är mobbad? Vad har han för glädje av att någon tar på sig skulden? Han får bara ett onödigt helvete. Tänk om mitt barn inte mobbar ditt barn, och inte 100 andra heller, men att 10 gör det. Vad spelar det för roll att de flesta är toleranta mot hans kjol? Utan kjol hade han sluppit mobbats för kjolen helt. 
    Ja, man kan bli mobbat utan kjol eller nåt annat utstickande, men man är fanimej garanterad mobbning om man som pojke klär sig i kjol och du är en usel förälder om du inte gör ditt bästa för att skydda ditt barn från mobbning!

Får man misshandla någon bara för att dom säger "ey din mamma!" givetvis inte! Det betyder inte att om du säger det till 100 personer från en kultur där det är känsligt så kan du räkna med rejält med stryk.
    Har de som misshandlat gjort fel? JA! Är det till glädje för den misshandlade? NEJ

Jag hoppas att ditt och TS barn har många andra goda förebilder i omgivningen med, som tur är står och faller inte allt med en individ =) 
    Jag tror inte på "då jävlar-metoden" mot mobbning.
    Däremot så lägger man grunden till ett bättre klimat om man är tolerant och vidsynt. I det ligger även att själv få välja. I kampen för att människor skall få friheter behöver man tänka på ALLA barn, inte bara sina egna - och med hjälp av dem begränsa tillvaron för både dem och alla andra.
    Jag förstår inte varför du pratar vidare med mig om det här när det är så uppenbart att vi inte kommer nå varandra. Jag hoppas ju från mitt håll att dina barn har några bra förebilder också. Några som står för valfrihet och kurage. Självklart blir man inte garanterat mobbad om man är kille och går i kjol.
  • PolyPond
    Mandi74 skrev 2012-08-29 17:29:54 följande:
    Ts i så fall för det var hon som skrev.. "Jag är feminist, stolt och hedersfull. Fick barn med min pojkvän i våras, barnet är fött med penis men jag vill vara öppen att barnet själv får bestämma sin tillhörighet och klär hen därför i blandad färgskala och även i klänningar ibland."  

Nu vet jag inte riktigt du menar att jag påstår att man skulle göra.. lost.

Jag kanske har fel, men jag förutsätter att ts menar
    1) barnet får säga själv när det är stort nog vad det har för kön (sannolikheten för att det är samma som det man ser är dock stor, om än inte hundraprocentig)
    2) barnet ska själv få bestämma hur könsrollen skall utformas
  • PolyPond
    Pompeia01 skrev 2012-08-29 18:28:19 följande:

Men käre värld. "Visar sig med tiden"..? Spöke

Sa inte barnmorskan att det var en pojke/flicka du fått, samma ögonblick som han eller hon lades vid ditt bröst..? 
    Nej, faktiskt sa inte barnmorskan det. Vad det nu har med något att göra.

Ärligt talat: om man lever med flera transsexuella omkring sig och/eller flera intergenders eller intersexuella, då är det ganska ignorant att vara hundra procents säker på könet på den man fått, även om man sett det yttre könsorganet. Tycker inte du det också?
  • PolyPond
    Pompeia01 skrev 2012-08-29 18:16:36 följande:

Hur mycket bevis behöver du, då..? Om alla folk man känner till, både nutida, historiska och förhistoriska, har haft olika klädedräkter för män och kvinnor. Räcker inte det som bevis på att det fyller en funktion..? Vet du någon annan företeelse, som är gemensam för alla folk man känner till, som inte fyller någon funktion..?

Vi är män och kvinnor, och vi är programmerade att dras till varandra. För att det ska bli nya människor. Bland annat därför ser mäns och kvinnors kroppar olika ut - för att vi ska tända på varandra. Män har breda axlar och smala höfter. Kvinnor har bröst, midja och breda höfter. 

I ljuset av ovanstående, är det väl inte så konstigt att människor hittar på sätt att förstärka de typiska könskarakteristiska..? En volangkjol t.ex., eller i extremfallet en krinolin, får den smala midjan att se ännu smalare ut i jämförelse med den vida kjolen. En push up-BH, eller en stoppad BH, får brösten att se ännu större ut. En skräddarsydd kostym sys med utfyllnad, så att axlarna ska se bredare ut... och så vidare.  
    Vad är det jag ska ha bevis för, menar du?

Att modeindustrin skulle ha så väldigt mycket med biologi är däremot väldigt långt ifrån sanningen. Idealen har skiftat över tid och getingmidjan som en gång var ideal har även haft konkurrens med twiggyidealen, heroine chik-idéerna, det anorektiska idealen, zorn-idealen, åttiotalets axelvaddar på alla och så vidare i all oändlighet.

Människor tänder på olika saker. Somliga vill ha det du påpekar, andra dess raka motsats, somliga är heterosexuella, andra homosexuella och ett gäng seglar där emellan. Utifrån detta borde det vara enkelt att förstå att vi också är olika och behöver få vara det.
Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!