Inlägg från: PolyPond |Visa alla inlägg
  • PolyPond

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Västjämtland skrev 2012-09-10 18:08:02 följande:
    Du möjligen tror att du svarat, men du har bara slingrat dig runt och ifrån frågan!

Väntar ännu på bevis för vad du påstår att jag har fel om.

Men jag blir väl bara stämplad som elak medlem av "Patriarkatet" eftersom jag inte sväljer era ir-läror och icke-bevis?

Snart påstår du väl att de inte kvoterar på polishögskolan heller?

Jämnställdhet och lika vilkor är lika med Jämnställdism.

Feminism är ju motsatsen till detta då den kräver att kvinnor skall kvoteras och särbehandlas.

Vore jag kvinna skulle jag bli fruktansvärt förolämpad av att feminister försöker omyndigförklara mig och ta ifrån mig min möjlighet att göra mina egna val på lika vilkor!

Att bli inkvoterad är ju att bli nedvärderad!

H
    Förklara för mig hur en person som har likvärdiga meriter kan bli nedvärderad, genom att bli tillsatt före någon av underrepresenterat kön eller etnicitet!
    Jag är väldigt nyfiken på svaret.

Kvotering sker både med män och kvinnor.
  • PolyPond
    Här skriver man ett långt och grundligt inlägg och så skiter sig den JÄVLA anslutningen!!
    Gaaah!
  • PolyPond

Jag börjar bakifrån istället. (FAN, vad förbannad och matt jag är!)

6) Det finns sannolikt massor av skäl till varför vi har olika lagar för kvinnor och män. En av dessa är att vi fortfarande har föreställningen om att vi är så olika.
    Att kvinnor oftare vinner vårdnadstvister beror till exempel på att det fortfarande finns en unken föreställning om att kvinnor är bättre på omhändertagande än män. Det finns också en tro på att kvinnor inte kan misshandla.
    Det här är idéer som vi verkligen behöver ändra på.

Jag vill ha en källa på att kvinnor fick allmän rösträtt före män.

Kvotering innebär i princip alltid att man skall välja den person som är av det underrepresenterade könet/etniciteten/eller vad man nu önskar få mer av, när meritvärdet är likvärdigt.

• PolyPond

5) Jag är inte mycket för det normala, i avseendet "det som är mest vanligt", för sakens skull. Jag vill att mitt barn själv skall få välja sina intressen och inriktning i livet, så långt det är möjligt, utan att jag har en massa förväntningar utifrån kön. Detta är något jag själv har förvägrats och jag tycker det är sorgligt.

4) Jag vill mycket jag. En stabilare uppkoppling vore inte dumt, till exempel.

3) Det råder en allmän förvirring mellan vad som är biologiskt kön och vad som är socialt kön (även kallat genus). Teoretiskt är detta väldigt enkelt: genus är den könsroll vi har i samhället. Den är inte medfödd, utan inlärd. Praktiskt är det svårare, eftersom vi vare sig kan bevisa vad som är biologiskt betingat och vad som är just inlärda beteenden. Sysslar man med genuskritik så utgår man dock i regel ifrån att det som är biologiskt kommer att bestå, oavsett hur vi beter oss, samtidigt som man kan förändra en roll. Man behöver med andra ord inte förstärka det eventuellt biologiska i könsrollen, eftersom det kommer att uppkomma ändå, medan det som inte är biologiskt nedärvt är påverkbart.
    När man kritiserar genuskritik, så kritiserar man viljan att varje individ bör få utforma sin könsroll utifrån egna förutsättningar.

• PolyPond

2) Feminister skyller inte alla fel i världen på män.

1) Det finns en del människor som befinner sig mellan kön kroppsmässigt och/eller känslomässigt. Somliga av dessa är intersexuella och andra någon form av intergenders. Dessa kan vara mycket säkra på sin könsidentitet, trots att den ligger "mitt emellan" könen. Det finns också transsexuella som inte är kroppsligt "färdiga", men som ändå är fullständigt säkra på sin identitet.

• PolyPond
    Västjämtland skrev 2012-09-10 19:03:35 följande:
    Det där är väldigt nära en dubbel-negation.

Har alla likvärdiga meriter så är det något annat som styr valet eller hur?

Bör inte den med bäst erfarenhet och bäst kvalifikationer bli den som väljs?

Ras. kön eller etnicitet skall inte inverka. eller hur?

Om två kvinnor söker samma jobb skall väl inte den enes etnicitet vara avgörande?

På samma sätt om det är en man eller kvinna, kvotering innebär ju ofta att man tar in personer med lägre kvalifikationer för att uppfylla politiska mål!

H

Det är väldigt vanligt att arbetsgivare väljer mellan två eller flera individer med likartat meritvärde. På vilket sätt anser du det då nedvärderande att du blir vald utifrån en egenskap som är underrepresenterad på arbetsplatsen?

Kvotering handlar sällan om att ta in någon med lägre kvalifikationer.
  • PolyPond
    Västjämtland skrev 2012-09-10 19:08:22 följande:

Inte mer än att jag känner ganska många transexuella, (inte transvestiter), även om jag känner en del sådana med)

Tyvärr är jag inte en hetrosexuell homofob, så den fördomen kan du bita dig i tummen på!  

H
    Det var inte ens en tanke jag tänkte. Jag konstaterade blott att jag har kunskap i detta ämne.
  • PolyPond
    Västjämtland skrev 2012-09-10 20:53:07 följande:

Motfrågan (Opedagogiskt nog blir) Vad är syftet med att välja någon som är underrepresenterad i avseende av Kön/etnicitet/handikapp?

Vi diskuterar inte egenskaper, utan kön/etnicitet och Motsv. (Kön och ras är aldrig en egenskap) 

Enligt det sättet att resonera borde samtliga utbildningsplatser till skolväsendet och sjukvården tömmas till förmån av män. Likså vetrinär-utbildningar då män är underrepresenterade inom de yrkena!

Och det vet vi ju hur det gick när de försökte det häromåret!  (Stackars tjejer som blev bortvalda)  

H       
    Det kan finnas många skäl till det. Den allmänna uppfattningen är att så mångfald berikar.
  • PolyPond

Jag ser definitivt kön som en egenskap. Vad skulle det annars vara?

• PolyPond
    Västjämtland skrev 2012-09-10 21:11:17 följande:

I övrigt verkar du hålla med mig i min åsikt inom stycke 6. 

.  

Ja, jag håller med dig om detta och det är en självklarhet för mig som feminist att tycka att denna ojämställdhet är bedrövlig.

Att män haft allmän värnplikt till alldeles nyligen tillhör ju också en av dessa orättvisor.
Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!