Inlägg från: PolyPond |Visa alla inlägg
  • PolyPond

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Västjämtland skrev 2012-09-10 21:37:12 följande:
    Punkt 1.
    Det låter mycket riktigt, om man ser det från de transsexuella/intersexuellas vinkel
    Dock har det inte så mycket med manligt/kvinlig vardag, utan får ses som en pastisch på verkligheten. för den aktuelle personen är det deras vardag och det skall respekteras.

Nr 2
    Enligt "Statsfeminismen" och Pk-pressen så är det ju alltid mannens fel. Läser man bara ett urval av nyhetsflöden och tidningar ser man tydligt den ton i samhället där ett uttalat missandri frodas och uppmuntras.

Nr 3
    Om man betraktar mäniskan som en varelse och ser den ur strikt beteendevetande så håller jag med om att mycket av personens roll tas ur dess samspel med omgivningen. dock kan du aldrig frångå det nedärvda. Vissa egenskaper och beteenden är genetiskt betingade, och alla som håller på med avelsarbete kan intyga att ras/kön har olika nedärvda egenskaper. Mäniskan är bättre på att lära sig och anpassa sitt beteende, men det nedärvda finns alltid kvar!

Nr 4
    Kan bara säga att fast opto-fiber är lysande bra!

Nr 5 
    Hur säkerställer du att barnet inte bara gör som du vill för att göra dig glad?
    Hur gör du för att säkerställa att du inte tvingar ditt barn att leva ut dina förhoppningar, att du omedvetet tvingar in den i en "Roll" den inte själv vill ha?

H           
    Det håller jag inte med om. De områden där män har sämre villkor lyfts sällan upp, men att det skulle hävdas att saker och ting är mäns fel är inte rätt uppfattat. Jag tror du blandar ihop det strukturella förtrycket med individer här. Strukturerna med patriarkat (till exempel) upprätthålls av BÅDE män och kvinnor.

Saken är den att de nedärvda egenskaperna inte behöver förstärkas. De kommer att finnas där ändå, oavsett hur du förhåller dig till dem. Det finns därför ingen fara i att försöka förändra roller: Det biologiska kommer att bestå ändå.

Det går inte att säkerställa att mitt barn inte påverkas av mina förväntningar. Det är inte i alla avseenden lämpligt heller (jag kan till exempel tänka mig att förväntningen att själv städa sitt rum är en ganska bra sådan). Däremot kan jag arbeta med mig själv för att försöka se vilka förväntningar jag har på mitt barn, vilka som beror på kön, och utifrån de insikterna redigera mitt beteende.

• PolyPond
    Västjämtland skrev 2012-09-10 22:02:38 följande:
    På vilket sätt är individen förtryckt i samhället?

Kan du ge exempel på konkreta situationer där kvinnor tex. hindras att verka/utbilda sig? Där det finns förbud mot kvinnor?

På samma sätt vill jag att du definerar och bevisar "Den patriarkala strukturen" 

Det är bara mannen i samhället idag som har lagenliga begränsningar och inskränkta förmåner, en kvinna har mycket lättare att avancera i samhället.

H
    I Sverige har vi ju arbetat bort sådana förbud. Däremot förekommer de flitigt runt om i världen och ännu mera i form av normförbud, som inte är egentliga förbud utan mera påtryckning av samhället (vilket kan vara nog så effektivt).
    Intressant är ju till exempel detta med att yrken tappar i löneutveckling när det blir mycket  kvinnor på posterna, eller att män sällan väljer yrken som sjuksköterska eller förskollärare.

Jag håller inte med om att det är lättare för kvinnor att avancera i samhället. Män väljer fortfarande män och kvinnor gör också det i väldigt hög utsträckning. Begränsningen hos männen ligger snarare i att de inte gärna får lov att inte göra "karriär".
  • PolyPond
    Gung Ho skrev 2012-09-10 22:37:13 följande:

Finns det ett värde för företaget att ha en jämnare representation kommer de att välja tex en kvinna vid likartad utgångspunkt (meriter är lite väl begränsat att gå på). Vet inte om man skall kalla det kvotering, utan ett sätt att få en balanserad arbetsgrupp. Om man känner att man har gott om 'igångsättare' och nu vill ha en 'färdiggörare' i gruppen, är det då också kvotering?
    Jag ser kvotering som att om man på förväg, utan hänsyn till den individuella gruppen eller arbetsplatsen, bestämmer att det skall vara tex 50/50 på en arbetsplats. Då kommer ofrånkomligen kvinnor/män regelmässigt bedömas annorlunda. Därför är kvotering fel i lagstadgad form, men en analys av behovet av en någorlunda jämnt fördelad könsfördeling helt ok.
    Eftersom det bevisligen är så att likar väljer likar, så är jag för kvotering.
  • PolyPond
    Västjämtland skrev 2012-09-10 22:46:37 följande:
    Dagens samhälle (Statsfeminismens sverige) är ju format för att främja unga kvinnor på bekostnad av männen.

Skolan ger ju alla tjejer genomgående bättre betyg trots att killar skriver bättre resultat på proven.

Skolan är ju även dominerad av kvinnor i lärarroll och det främjar ju tjejrna då de särbehandlas.

Det finns otaliga stödsystem, program med mera som enbart är öppna för tjejer och som skall ge dem bä'ttre och enklare karriärer.

Kort sagt, tjejer har det enklare. Om en ung tjej vill bli läkare, så finns det ju inget som hindrar henne, eller hur?  Inget glastak någonstan förutom hennes egen ambitionsnivå.   

Som kille är du ju utstängd från många sådana stödåtgärder.  

Visst är det sant att en byggnadsarbetare kan tjäna bättre än en sjuksköterska, men vad hindrar henne från att bli byggjobbare?  

i dagens samhälle är det fördel att vara tjej, så bara är det. den ende som hindrar en ung tjej idag är hon själv.

Somliga saker blir inte mera sant för att man upprepar det flera gånger. Den här stadsfeminismen som många talar om just nu är en konspirationsteori som bara existerar för att män varit dåliga på att lyfta fram sina intressen.
    Det är så typiskt att gå på den grupp som lyckats flytta fram sina positioner istället för att försöka få fram sina egna frågor på egna meriter, trots att det vore mera effektivt.

Vi är en stor skara feminister som mer än gärna debatterar för att göra mäns värld enklare, men det är helt fel väg att gå att angripa OSS för att samhället är ojämställt. Utan oss hade det varit ännu värre.

Jag känner inte igen de här stödåtgärderna som du hävdar att vi tjejer ska ha ifrån mitt eget liv. Vad är det för stödåtgärder som jag skulle kunna ta del av, tänker du? Däremot har förväntningar på hur jag skall vara hindrat mig i många avseenden (men det är inte unikt för kvinnor).
    Ja, vad är det som hindrade mig från att bli, inte byggnadsarbetare, men väl elektriker? Det var knappast brist på möjligheter (hade alla hemifrån), intresse eller fallenhet. Däremot förväntades jag aldrig vara intresserad. När jag insåg hur kul det var var det liksom redan "för sent", då stod jag på en förskola, utan att någonsin ha tyckt om barn.
    Förväntningens makt är oerhört stark.

• PolyPond
    Anonym skrev 2012-09-11 07:55:50 följande:
    Ja, det beror ju på att din man är transa!
    Det är ingen av dem faktiskt. Vad det har med saken att göra.
  • PolyPond
    Västjämtland skrev 2012-09-11 08:18:18 följande:

Så ja, såja!   Att vara transvestit är en sak, Transsexuell en annan.

Statsfeminismen är ett krasst faktum, det är bara att öppna ögonen och se på hur mansjourer hanteras jämfört med kvinnojourer.

Titta på vad regeringen tycker om stöd till utsatta män.

På stöd till utsatta killar  "flickorna är viktigare" enligt N Sabuni tex.

Feministerna klagar gärna. men de vågar inte göra något själva utan kräver att alla andra skall "ställa upp"

Om nu mångfald och kvotering är så viktigt för dem, varför finns det inte krav på 50/50 på tex. landets alla centrum för genusstudier  (tror det år 99,8 % kvinnor anställda)

Polypond, du säger att du är missnöjd med dina val, att du "tvingades" välja fel?

"Suck it upp then"  och byt jobb och liv. Gör det du vill då, det är ingen utom du själv som hindrar dig eller hur?    

H       

Jag håller med om att mansjourer behöver få mera resurser, men jag uppskattar inte att bristen på detta skylls på feminism. Det går att ta pengarna från hockeyn också.
    Sabuni har vad jag vet till och med uttalat att hon INTE är feminist.

Jag är missnöjd över att jag växte upp i ett hem med hur många möjligheter som helst, men att jag aldrig introducerades till dem, så som man gjorde med min bror. Jag kan leva med att det är så, men jag tänker inte föra över den könsrollsidén till mina egna barn.

Det är inte lätt att ta för sig om man inte förväntas göra det heller.Jag har detta mer än många andra kvinnor, men är inte dummare än att jag förstår att de håller tillbaka sig själv för att de lärt sig att göra detta. När det förhåller sig så, behöver de som tar för sig en massa också lära sig backa lite.
  • PolyPond
    Anonym skrev 2012-09-11 11:42:46 följande:
    Det spelar väl roll! Din man är ju transvestit enligt vad du berättat tidigare.
    Nej.
  • PolyPond
    Anonym skrev 2012-09-11 12:06:59 följande:
    Hockey genererar pengar till samhället INTE att det kostar något för samhället. Så var skall man då ta pengarna i från? Lägga ännu högre skatter på hockey prylar på det redan svinhöga priserna?
    Genererar? Har du sett en kommunal fritidsbudget någon gång?
  • PolyPond
    Anonym skrev 2012-09-12 08:31:31 följande:
    Nähä, vad kallar du då de som klär sej i strumpbyxor kjolar mm?
    Vid namn, i regel.
Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!