PolyPond skrev 2012-08-23 17:19:22 följande:
Nej, det gör jag inte. Intolerans uppstår inte ur det blå, utan föds i ett sammanhang.
Rent biologiskt finns det en skala mellan två ytterligheter. Så enkelt som att vi är två skilda kön är det egentligen inte.
Det här handlar dock inte om kön, utan om genus, det vill säga könsroller. Det är två skilda saker. Du kan vara hur mycket man som helst i klänning, eftersom din manlighet inte sitter där. Varje individ bör dock få chansen att själv avgöra hur hen vill klä sig och bete sig, utan att mossiga genusnormer kletas på dem. Det gör inte på något sätt att skillnaden mellan män och kvinnor försvinner, eftersom dessa är biologiska och inte är avhängda yttre omständigheter.
Argumentet att vi genuskritiska varelser vill att alla ska vara lika dana är lika befängt som märkligt: Att utöka friheten att uttrycka sig och vara, skulle naturligtvis ge mera variation bland folk, inte mindre.
Transpersoner innefattar dessutom betydligt fler än transsexuella. Här kan såväl intergenders, dragkings, transvestiter, dragqueens och andra ingå.
>Nej, det gör jag inte. Intolerans uppstår inte ur det blå, utan föds i ett sammanhang
Det är en biologiskt betingad egenskap, en av många vi måste lära oss att tämja
>Rent biologiskt finns det en skala mellan två ytterligheter. Så enkelt som att vi är två skilda kön är det egentligen inte.
Källa på detta tack, du menar att det finns är en skala av kön, men man har antingen det ena eller det andra rent fysiskt. Sen kan man ha den ena eller den andra läggningen, vara bi eller asexuell, sen tar det slut.
Man kan vara man i en klänning, men inte seriöst då det är en så stark kvinnosymbol. Lika lite som jag kan bli tagen på allvar i en ku klux klanluva hur mycket jag än påstår att jag hatar andra svarta.
>Varje individ bör dock få chansen att själv avgöra hur hen vill klä sig och bete sig, utan att mossiga genusnormer kletas på dem.
Total anarki har aldrig varit en god grund för ett stabilt och välfungerande samhälle. Vissa grundkoncept och premisser kommer alltid att finnas och vissa kommer helt enkelt inte att passa in och det gäller att göra samhället så bra som möjligt även för dem.
Om du får ditt samhälle där ingen tvingas in i könsroller kommer du ha folk som känner sig helt vilsna utan sådana och mår skit pga det och de kommer att vilja ja ett samhälle där de trivs osv, det är omöjligt att skapa ett samhälle där alla håller med alla i allt precis hela tiden och precis lika mycket.
>Transpersoner innefattar dessutom betydligt fler än transsexuella. Här kan såväl intergenders, dragkings, transvestiter, dragqueens och andra ingå.
Det är svårt för dessa individer då samhllsstrukturen som helhet aldrig kommer att ändras om för deras skull. Du kämpar tyvärr för något omöjligt. Att alla ska ändra hela samhället "endast" för att dessa individer med ska trivas, tyvärr kommer det aldrig ske om de inte blir i en klar majoritet i samhället.
Det vore faktiskt ologiskt att försöka ändra om hela grundstrukturen för en minioritetsgrupp.
Man får arbeta från perspektivet att de är en minioritet och se till att skydd finns för dem, att frizoner finns för dem att ökad förståelse finns för dem etc.
Men att ändra hela samhället och könsroller/genusperspektiv etc på olika nivåer. Inte realistiskt tyvärr