Inlägg från: Pompeia01 |Visa alla inlägg
  • Pompeia01

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

PolyPond skrev 2012-08-24 10:51:59 följande:
    Jag säger inte att det är ett problem att ha byxor när man har pung, utan att kjol antagligen är bättre när det är varmt. I många varma länder har männen kjolliknande plagg också. Om du själv haft "stuffing" mellan benen någon gång, så kan du ha en hint om hur varmt det kan bli.

På vissa ställen i Afrika finner de det väldigt humoristiskt att kvinnor har byxor. Att kvinnor däremot blir allt manhaftigare tror jag du har svårt att hitta belägg för, då mycket faktiskt talar för ökade könsrollsklyftor. Framförallt konsumtionsmässigt.

Jag tänder inte på macohomän, så din idé om att vi skulle tända mera på varandra för att genusgränserna är större håller inte. Vi behöver få vara olika för att alla ska få chansen att vara sig själv och hitta någon (eller några) de vill vara med.
    Har inte du skrivit någonstans att du är bi..? I så fall är det ju inte så konstigt att du inte tänder på machomän... (Om jag blandar ihop dig med någon nu så ber jag om ursäkt.)

Själv tror jag, att ytterst få heterosexuella kvinnor hade tackat nej till Timothy Dalton när han var 40... Eller Dolph Lundgren när han var 30... Sedan är det en annan sak att praktexemplaren inte räcker till alla, och att verkligheten för de flesta handlar om att "älska den man får". 
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01
    msmurphy skrev 2012-08-24 11:00:06 följande:

Men det är ingen som har sagt att det är ett problem för män att bära byxor. Försök att tänka lite nyanserat.

Hur många aggressiva kvinnor med snaggat hår som går som män ser du dagligen? Det är inte direkt hetaste trenden...
    The slippery slope som du talar om går ju åt andra hållet också. Visst, kvinnor har byxor på sig numer. Men även djupa urringningar, push up, inget kroppshår etc. En kvinna med orakade ben ses som ofeminin, så var det knappast för hundra år sen.

Och sen det gamla uttjatade icke-argumentet om att kvinnor ska få vara kvinnor och män män. Självklart ska man få vara det. Hela grejen som man vänder sig emot är alla dessa "kvinnliga" attribut skulle vara oföränderligt och en absolut sanning.
    Det var Polypond som sa att byxor gjorde det för varmt om pungen i varma klimat... 

Ja, alltså, jag förespråkar verkligen inte att kvinnor ska se ut som blonderade bimbos HELLER! Jag har absolut inget gemensamt med sådana extremt utseendefixerade kvinnor heller. De är så att säga den andra extremen av skalan, där de kraftiga, mörkröstade, snaggade, snusande kvinnorna befinner sig på den ena änden.
  • Pompeia01

PolyPond skrev 2012-08-24 10:51:59 följande:
    Jag säger inte att det är ett problem att ha byxor när man har pung, utan att kjol antagligen är bättre när det är varmt. I många varma länder har männen kjolliknande plagg också. Om du själv haft "stuffing" mellan benen någon gång, så kan du ha en hint om hur varmt det kan bli.

Japp, men det är skillnad på de "kjolliknande" plaggen som män har i dessa länder, och på de som queerfeminister här i Sverige tycker är lämpliga på män. Det finns ALLTID tydliga skillnader mellan mansdräkten och kvinnodräkten i alla kända folkslag. Och de skillnaderna finns där av en anledning.

Jag lägger upp två bilder på arabiska kvinnodräkter (de som går i burka kan mycket väl ha så färgglada och figurnära klänningar under!) och en på en arabisk mansdräkt. Inte råder det väl någon tvekan om vilken som är vilken..? Trots att galabiyan inte innefattar några byxor. 
  • Pompeia01

msmurphy skrev 2012-08-24 12:45:30 följande:

Precis. Det är alltså inte någon som helst majoritet som är som du beskrivet, så varför framställer du dessa som något sorts ideal? Bimbosarna är ju jävligt många fler.

Angående byxorna så var det du som uppfattade polyponds inlägg som att hon ansåg de vara ett problem, men det var inte så hon menade.

På tal om ideal. Jag och alla jag känner föredrar intellekt framför muskelmassa. Min förra kille var exakt som mitt ideal, så det handlar inte i mitt fall om att jag tvingas ta det som blir över så att säga. Iaf, han var lång, supersmal, klädde sig trendigt, snygg frisyr - inte för kort. Som person var han extremt intelligent och ambitiös, älskade matlagning, var inte det minsta aggressiv eller macho. Han var drömmen!
    Kontentan av detta utlägg: jävligt många brudar, inte bara några enstaka undantag, tänder inte på machostereotypen!
    För att denna typ av feminister sätter upp dessa "könsöverskridande" personer (av båda könen) som ett ideal. Och propagerar för att vi alla ska uppfostra våra barn åt det hållet. Alltid när man säger att man är emot detta, så kommer bimbobilden upp - som om det skulle vara så vi antifeminister skulle vilja se våra döttrar när de blir stora.

Lägger upp några foton på kvinnor, som tydligen klarar av att vara både feminina och utomordentligt vackra utan att vara bimbos. Vad hade de vunnit på att deras mammor uppfostrat dem till att klä sig och uppföra sig mera som män..?
  • Pompeia01
    msmurphy skrev 2012-08-24 12:45:30 följande:

På tal om ideal. Jag och alla jag känner föredrar intellekt framför muskelmassa. Min förra kille var exakt som mitt ideal, så det handlar inte i mitt fall om att jag tvingas ta det som blir över så att säga. Iaf, han var lång, supersmal, klädde sig trendigt, snygg frisyr - inte för kort. Som person var han extremt intelligent och ambitiös, älskade matlagning, var inte det minsta aggressiv eller macho. Han var drömmen!
    Kontentan av detta utlägg: jävligt många brudar, inte bara några enstaka undantag, tänder inte på machostereotypen!

...och det var inte så att du bytte ideal, EFTER att du insett att du inte är lika attraktiv som kvinna, som Dolph Lundgren är som man..?  
  • Pompeia01

PolyPond skrev 2012-08-24 21:41:57 följande:

Helt irrelevant för det jag talar om.
    Det är det väl inte..? Det var du som tyckte att TS kan fortsätta att klä sin lille pojke i sådana klänningar som småflickor använder här i landet, för att det är vanligt med kjolliknande plagg på män i andra kulturer. Då berättade jag för dig att de "kjolliknande" plaggen i dessa länder ingalunda kan blandas ihop med det landets (eller våra) kvinnodräkter. Det är alltså ett icke-argument.

Nog ser du skillnad på de två bilderna jag lagt upp..? Vilken/vilka män skulle mötas med respekt..? 
  • Pompeia01
    PolyPond skrev 2012-08-28 11:13:02 följande:
    Ja, det är jätteskillnad. Mitt syskons klass bestod av fjorton karbonkopior i salomonryggsäck. Jag är dock övertygad om att föräldrarna hade kunnat sätta stopp för det där om de gått samman. Ytterst få föräldrar vill egentligen att deras barn skall behöva anpassa sig på det viset.

Det  är enormt stor skillnad på att tvingas bära något man inte vill ha och att ha givits den möjligheten. Jag anser att det är ett betydligt större offer att som förälder inte erbjuda möjligheter eller att inte stötta sitt barns önskan att välja. Jag tillhör inte dem som sätter ut regler "för att det ska vara så" och skolbarn har dessutom ganska mycket innanför pannbenet själva. Hade jag haft en önskan att gå i tigerdräkt i skolan hade jag fått det.

Alltså, jag är absolut FÖR att stoppa modehysterin i skolorna! Jag fick nämligen en släng av den sleven själv när jag var c:a 8-12 år, när alla skulle ha jeans från Gul o Blå eller Puss o Kram - och mina föräldrar inte hade råd med sådana extravaganser. De tongivande tjejerna i klassen höll dessutom reda på vilka MODELLER man hade, så det dög inte att ärva ett par Gul o Blå efter ett äldre syskon eller köpa dem begagnat - tjejerna såg direkt att det inte var den sista modellen... *spyr*

Allt sådant är jag med och motverkar så mycket jag kan nu när jag har egna barn i skolåldern! Bland annat ordnar vi klädbytardagar i dotterns skola. Det är inte bara OK utan till och med önskvärt att köpa - och använda - äldre barns urvuxna kläder billigt. Detta är mycket ur ett miljöperspektiv, men det har ju ÄVEN den goda bieffekten att kraven på nya, dyra och moderna kläder minskar.

Men det DU pratar om - att klä ut barn till det motsatta könet - är något HELT annat. Och det tror jag att du vet innerst inne. Du försöker att blanda bort korten, för att få dina galenskaper att verka behjärtansvärda...    
  • Pompeia01
    PolyPond skrev 2012-08-28 12:04:39 följande:
    Jag klär inte ut någon till det motsatta könet (det existerar inte ens ett "motsatt" kön),

Då undrar jag lite vilken planet du bor på..? Eller ni kanske är sniglar..?
  • Pompeia01
    PolyPond skrev 2012-08-29 09:57:51 följande:
    Eftersom jag både arbetat med barn och känner till mobbning från egen erfarenhet, så har jag rätt bra koll på hur det fungerar. Självklart kommer idéer om vad som är okej och inte att ha på sig från vuxenvärlden ursprungligen. Det är vi vuxna som har ansvar för att barnen inte gör sådana värderingar.

Håller bara delvis med. Helt uppenbara saker lär sig barn såklart av sina föräldrar. Som att pojkar inte ska gå i klänning. Och att olika kläder är lämpliga vid olika stilnivåer och klädkoder (aftonklänning i skolan är knasigt till och med på en tjej o.s.v.). Och detta ser jag heller inget fel i. Dock är det alltid fel att mobba någon såklart.

Men det som jag berättade om förut ifrån min mellanstadietid, om hur de balla tjejerna i klassen höll reda på inte bara att man köpte sina jeans i en viss butik, utan även att det skulle vara den senaste modellen. Det kom definitivt inte från föräldrarna! De hade absolut ingen koll på detta jeansmode - inte ens de balla tjejernas föräldrar, faktiskt, det är jag rätt säker på. Det var något som var helt internt i barnens och tonåringarnas värld.

Och även sådant som att det var fel att ha en Barbie-kopia (som jag blev retad för en gång), som hade lemmar av plast medan de andra flickornas dockor hade lemmar av gummi, och någon annan skillnad som jag inte minns nu. Detta var definitivt inget som föräldrarna höll reda på.   
  • Pompeia01
    PolyPond skrev 2012-08-29 11:43:45 följande:
    Så länge du anser att det är fel kommer även barnen att snappa upp det. Lita på  det!
    Fast igen då: jag anser inte att det ÄR fel att barn snappar upp sådana normer som är riktiga och självklara. Som att män och kvinnor har olika typer av klädedräkt - så har det ju varit i alla kända kulturer. Alltså fyller det en funktion. Barnen måste ju ändå lära sig detta tills det är dags att söka jobb: det hjälper inte hur fina betyg en ung man har från KTH eller Handels, om han anläder till anställningsintervjuerna i klänning och pärlhalsband... Vill du ha ett samhälle som är helt normlöst, eller..? 

Sedan tycker jag inte att barn ska mobba någon för det, såklart. Men sannolikheten att mina barn under sin återstående skoltid skulle få en klasskamrat som var utklädd i det motsatta könets kläder, finner jag vara exakt 0,0. Ett icke-problem, alltså.

Detta med modekläderna och märkena skulle dock kunna bli ett problem på riktigt. På högstadiet och gymnasiet, där de vuxna inte längre är lika närvarande i ungdomarnas liv. Inte kan påverka lika mycket.      
  • Pompeia01
    PolyPond skrev 2012-08-29 12:02:36 följande:
    Jag vill ABSOLUT ha ett samhälle där saker inte bara är på ett sätt "för att det ska vara så". Det ska finnas adekvata skäl för de normer vi omger oss av. Inget av skälen för genusuppdelade kläder är adekvata nog.

Hur mycket bevis behöver du, då..? Om alla folk man känner till, både nutida, historiska och förhistoriska, har haft olika klädedräkter för män och kvinnor. Räcker inte det som bevis på att det fyller en funktion..? Vet du någon annan företeelse, som är gemensam för alla folk man känner till, som inte fyller någon funktion..?

Vi är män och kvinnor, och vi är programmerade att dras till varandra. För att det ska bli nya människor. Bland annat därför ser mäns och kvinnors kroppar olika ut - för att vi ska tända på varandra. Män har breda axlar och smala höfter. Kvinnor har bröst, midja och breda höfter. 

I ljuset av ovanstående, är det väl inte så konstigt att människor hittar på sätt att förstärka de typiska könskarakteristiska..? En volangkjol t.ex., eller i extremfallet en krinolin, får den smala midjan att se ännu smalare ut i jämförelse med den vida kjolen. En push up-BH, eller en stoppad BH, får brösten att se ännu större ut. En skräddarsydd kostym sys med utfyllnad, så att axlarna ska se bredare ut... och så vidare.  
  • Pompeia01
    PolyPond skrev 2012-08-29 12:03:32 följande:
    Det är förbannat praktiskt på blöjbarn.

Bara när det är riktigt varmt. Annars är det mycket bättre att ha en sparkbyxa som täcker benen - även på flickor! - eftersom bebisar sparkar med benen och därigenom sparkar av sig filten... och då blir det kallt om bara ben.
  • Pompeia01
    PolyPond skrev 2012-08-29 14:47:51 följande:
    Man kan inte låta ett barn bestämma sin könstillhörighet. Det visar sig med tiden. Däremot kan man visa att man får välja vilka kläder man vill.

Men käre värld. "Visar sig med tiden"..? Spöke

Sa inte barnmorskan att det var en pojke/flicka du fått, samma ögonblick som han eller hon lades vid ditt bröst..? 
  • Pompeia01
    PolyPond skrev 2012-08-29 18:35:54 följande:
    Nej, faktiskt sa inte barnmorskan det. Vad det nu har med något att göra.

Ärligt talat: om man lever med flera transsexuella omkring sig och/eller flera intergenders eller intersexuella, då är det ganska ignorant att vara hundra procents säker på könet på den man fått, även om man sett det yttre könsorganet. Tycker inte du det också?

Fast det där måste vara människor som du har sökt upp mycket medvetet. Det kan ju inte vara en slump som du försöker få det till nu. Jag skulle vilja påstå, att sådana problem är så ytterst sällsynta i populationen, att man lugnt kan utgå ifrån att ens barn är en pojke om barnmorskan säger det..!
  • Pompeia01
    PolyPond skrev 2012-09-10 17:29:58 följande:
    1. detta sker inte, utan är högst hypotetiskt
    2. det finns inga bevis för att personer som inte har ett namn på sitt kön blir förvirrade heller ELLER att förvirring på något sätt är skadligt

Men käre värld. Jag hoppas att du inte har tillgång till några barn att experimentera på..! Död
Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!