Inlägg från: PolyPond |Visa alla inlägg
  • PolyPond

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Anonym (hemmafru) skrev 2012-08-23 10:52:01 följande:
    suck... varför har inte dagens feminister sunt bondförnuft?
    Vilka tillhör dagens feminister? Jag har förbannat mycket sunt bondförnuft.
  • PolyPond
    mamman64 skrev 2012-08-23 11:13:20 följande:
    min man hade aldrig fått gått i klänning för mig! Jag vill ha en man o inget annat
    Konstigt förhållande när man anser att man kan bestämma över sin partner så.

• PolyPond
    beccagranen skrev 2012-08-23 11:25:56 följande:
    Redan i förskoleålder är barn väldigt insatta i vad som är rätt eller fel klädsel för de olika könen. Jag instämmer i att om det sker av barnets egna vilja så ska man som förälder stötta barnet. Det jag regerar mer på är föräldrar som klär barnet mot sin vilja i kläder som inte är socialt accepterade, för det är barnet som får utstå med argumenten. Sen ser jag inte vad man vill uppnå med att klä en liten pojke i ex. en "prinsessklänning"? Jag tycker att dagens utbud av unisex kläder butikerna är väldigt brett, och det är många som väljer att köpa dessa kläder. Men att klä en liten pojke i klänning för att väcka uppmärksamhet känns bara så tramsigt, jag ser då inte vad man vill uppnå mer än en reaktion från omgivningen.
    Ja, tyvärr gör vuxna att den insikten kommer tidigt. Den systematiska mobbningen är dock inte ett förskoleproblem.
    Jag har aldrig hört om föräldrar som klär barn i genuskonträra kläder mot deras vilja. Däremot har jag hört en och annan som vägrar låta sina pojkar gå i klänning ens när de har det önskemålet. I två-treårsåldern brukar prinsessklänningar gå hem väldigt fint hos både pojkar och flickor. Glitter och klara färger är barnfavoriter oavsett kön.
  • PolyPond
    mamman64 skrev 2012-08-23 11:28:22 följande:
    Jag vill inte alls bestämma över min partner. Men jag vill inte heler ha en man som går runt i kvinnokläder. Skulle det vara på ploj en ggr må väl det vara hänt men om hans kulle ta steget att gå runt så titt som tätt så skulle det vara slutet på vår relation, så känner jag nu iaf, kanske skulle jag ända mig den dagen.
    Det står dig fritt att vara tillsammans med vem du vill. Jag finner det dock lite respektlöst. "Ska du ha den där rutiga kavajen så går jag".
  • PolyPond
    beccagranen skrev 2012-08-23 11:46:18 följande:
    Inte bara föräldrar, räcker att barnen kollar på barnkanal och ser reklam för div. leksaker. Kommer tv reklam om en ny Barbie så är det alltid väldigt rosa och 2-3 flickor som leker ihop. Barnets slutsats barbie är för flickor, har du barbietryck på tröjan så är det en tjejtröja osv. Jag har själv en son som har haft en hello kitty period, då närmaste tjejkompisen hade sin. Visst kunde han få en kitty t-shirt osv. på förskolan åker både prinsessklänningar och älvvingarna på när dom leker. Men det är barnen själva som väljer det, och jag som förälder tycker det är komiskt och tar väldigt lätt på det hela, jag ser snarare att barnen har det roligt och det glädjer mig. Så jag är absolut inte emot det, men det ska vara av fri vilja. Jag hade skolkamrater som fick gå i sina bröders ärvda kläder, tyvärr blev hon mobbade för att dom hade fel klädsel, men föräldrarna såg det ekonomiskt. Jag har hör barn som kommenterar varandras kläder redan på förskolan, att jackan pojken bär är en tjejjacka för han lillasyster har en sådan osv,
    Jag ser bara inte vitsen med att vara så drastisk och klä en pojk i klänning bara för att få uppmärksamheten av omgivningen. Om man vill göra en skillnad och kalla sig feminist för den sorts agerande så tycker jag man fått fel uppfattning. Det finns betydligt mer och vettigare saker man kan göra för att få en skillnad i samhället eller bidra med något, än sådant trams.
    Ja, det är för jävligt att kanaler kan kringgå våra lagar om reklam för barn genom att sända utomlands ifrån.

Barnen kommer tyvärr även att uppfatta att du ser deras utklädning som komisk. Det är bara ett av alla sätt att kväsa den fria viljan.

Varför tror du att det handlar om att vilja ha uppmärksamhet.Ingen jag känner som låter barn ha på sig vad som helst är ute efter uppmärksamhet. Tvärtom vill de att det ska passera obemärkt.

Och varför kan inte detta få vara en av alla de saker man som feminist står för? Det du anser vara trams omsätter trots allt vansinnigt med pengar och renderar massor av föreställningar.
  • PolyPond
    mamman64 skrev 2012-08-23 12:22:11 följande:

hmmm lite skillnad att jämföra en rutig kavaj med en klänning
    Nej, inte egentligen. När det kommer till kritan är det bara ihopsytt tyg. Det är bara dina föreställningar och rädslan för andras som får dig att dra en linje mellan dem.
  • PolyPond
    Trekk skrev 2012-08-23 12:28:51 följande:
    Jag jämför bara dina problem med andras problem, bla mina och då blir dina så ynkligt små.

Du tror att planeten Jord är skyldig dig ett friktionsfritt liv utan utmaningar eller ansträngingar från din sida.

Jag är svart och kan säga att du skulle inte klara av att vara det särskilt bra men jag tjuter inte, bara att gilla läget och göra det bästa. Ibland får man kämpa så enkelt är det. Men att höra svenska kvinnor tjuta i sina offerkoftor och dra krigshistorier vid lägerelden är föga imponerande.

Det är riktiga lyxproblem vi talar om här och märkligt nog är det fruktansvärt få som är missnöjda över att ha ett kön. Ja de finns konflikter mellan dem och utrymme för förbättring även här i Sverige men va fan, hur svårt är det att prioritera? 

Ni skiter totalt i att invandrarkvinnor lever som andra klassens medborgare i ert land och det gör att er "kamp" ter sig ännu mer hycklande.

Hahah där kom den! "Du gör ju inget själv och vet ju inte vad jag gjort!"

Jag har gjort mycket men tänker inte nämna det pga att jag då riskerar att outa mig. Men jag har gått i frontlinjen mot hedersförtrycket på ett vis som du inte ens skulle våga att skämta om. Jag har levt under hot, men det har i slutändan varit värt det. 
    Du har inte gjort något riktigt eller viktigt för dessa 70 000 flickor. Det behöver du inte heller. Men förvänta dig inte sympatier för din icke-kamp i ett offentligt forum.

Varför ska du jämföra tortyr och mord med något i en tråd om kläder? Vore då inte ts man skitlöjlig som ens lägger tid på detta?

Jag förringar inte andras problem för att jag arbetar för det jag brinner för. Just nu skriver jag om detta. Det gör du med. Vad du gör i övrigt har jag ingen aning om. Att jag påstått att du inte gör något är inte sant. Däremot vet jag vad JAG gör, det gör inte du. Du har ingen aning, eftersom inte heller jag vill outa mig.

Jag är inte svart och vet inte hur det är, men jag har min beskärda del av utanförskap bland annat som hbt och poly. Jag sjunker inte så lågt att jag anser att en vit heteroman inte har all rätt att kämpa för det han tror på.
    Andras problem blir inte större för det.

Det du kallar lyxproblem här har fått vänner till mig att utstå både glåpord, problem på jobbet, misshandel och våldtäkt. Du behöver inte bry dig om dem om du inte vill, men för mig är det viktigt och det kan du inte förringa hur mycket du än försöker.

• PolyPond
    mamman64 skrev 2012-08-23 12:30:41 följande:

Nää så enkelt som du vill påskina är det inte
    alla männisor förmedlar något med sina kläder på ett el annat sätt

jag vill inte ha en man i klänning, jag skulle inte attraheras av det, 

för mig får alla människor klä sig hur de vill men jag vill inte ha en man i klänning, skulle han börja med det så skulle det var väldigt svårt för mig     
    Ja det gör vi. Men vi har alla möjligheter att ändra dessa föreställningar. Somliga väljer att motarbeta detta istället.
  • PolyPond
    Pompeia01 skrev 2012-08-23 12:31:31 följande:
    För övrigt tycker jag synd om din son. Jag hoppas att du slutar med de där dumheterna innan han kommer ut bland andra barn, och kanske blir retad för något som han inte själv kunnat påverka... Barn ska inte vara frontfigurer för föräldrarnas politiska eller religiösa uppfattningar anser jag.  Det du gör är lika illa som att skicka barnen till skolan i t-shirts med en logga för ett politiskt parti, eller med en religiös symbol i en kedja runt halsen. Innan de är stora nog att förstå vad det står för, och fatta ett eget informerat beslut.    
    Där kom den igen.
    Det är uppenbarligen svårt för en majoritet att se att den utövar påtryckning och kletar sina åsikter på barn och andra. Enligt majoriteten är det bara de avvikande som gör detta.

Oavsett om det är genusnormer, köttätande, sekularism eller annat som man ägnar sig åt i egenskap av norm, så är det indoktrinering.
  • PolyPond
    beccagranen skrev 2012-08-23 13:01:55 följande:
    Vi talar fortfarande om två skilda saker. Att LÅTA BARNET klä sig efter eget tycke eller som förälder klä barnet tvärt emot våra normer för att få en reaktion. Och ja jag tror absolut det handlar om att få en reaktion från omgivningen när man klär en 1-2 åring i en klänning.Visst är det ärvda kläder och man anser att lillebror kan allt ha syrrans tunika så fine, men att gå till affärens "flickavdelning" och medvetet välja ut en typiskt "tjejig" klänning för att sedan klä barnet som inte har egen talan är enligt mig tramserier. Om man nu är emot uppdelningen, så borde man inte stödja det hela genom att köpa dessa kläder. För mig är kläder inget annat än något man har för att skydda kroppen. Sen om barnet vill uttrycka sin personlighet genom att ha tryck med sitt favoritband, färg eller figurer så är det helt okej för mig. Jag ser inte vad man vill uppnå, rätten för båda könen att gå i klänning utan en rekation? På vilket sätt skulle det vara viktigt? Lägg mer energi på viktiga jämnständighetsfrågor, och ska man ta upp kläder i det så borde det istället vara att få bort alla sexuella plagg som är anpassade från +4-5års ålder, för vilken femåring har användning för vadderad bh, eller pumps med höga klackar, trosor som det står hot på rumpan osv. 
    Vem klär barnen genuskonträrt för att få reaktioner, fortsätter jag undra?

Jag är emot uppdelningen,men jag vill heller inte begränsas till en smal mittfåra: jag vill ha allt. Framförallt vill jag att mina barn ska ha rätt till allt. Jag vill till och med att de ska ha rätt till saker jag hatar: volanger och rosetter. Så när de är i åldern att själva välja detta så får min smak stå åt sidan.

Det är viktigt att alla människor får uttrycka sin personlighet genom kläder eftersom det är viktigt för många människor, helt enkelt. Vi har en stor modeindustri och ytan är det första vi ser. Den ytan ska man få göra som man vill med utan att riskera hån, spott, spe eller värre.

Att jag ogillar uppdelningen gör inte att jag tycker om sexualiseringen av barnen.
Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!