• Sara78

Att flyga när man är gravid!?

Hej!

Nån som vet hur det ligger till med det här att flyga när man är gravid. När är det man inte får flyga längre? I vilken månad ska man vara då?

Är det så att det ändå kan vara skadligt för barnet att flyga tidigare i graviditeten?

Vi ska nämligen ut på lite långresa när jag är i ungefär 4-5 månaden. Flygresan tar ca 12 timmar och jag är orolig att det ska vara skadligt på nåt sätt. Nån som vet?!

• Svar på tråden Att flyga när man är gravid!?
  • Jennelii

Men om man bara flyger inom Sverigen då? Max 1 timme? Hur tätt inpå får man flyga då? Och hur fort kan bebisen flyga efter förlossningen??

• Sara78

Jag tror fyra veckor är typ standard, var man än flyger... även inom Sverige.

• Helena 82

Kortare sträckor får man flyga upp till två veckor innan nedkomstdatum!!!

• TANKGIRL

jag flög till gran canaria förra året i mån 4 å hem i mån 5 .... om man är mktb stor bör man ha moderskapsintyg så att de ser att du inte är för långt gången... annars kan man nekas flygning.... annars är det inga problem alls...

• Bea78

Jennelii:

Första gången min son flög så var han bara 7 dagar gammal! Det är absolut ingen fara för barnet på nåt sätt. Det var en flygning på bara 55 min.
    Han sov lugnt hela resan, tydligen så känner dom sig lugna av allt buller o sånt som en flygning innebär.
    Jag flyger ofta mellan Stockholm-Umeå, jag kommer att flyga en sista gång dit upp när jag är i v. 33. Det får bli sista gången. Har flygit rätt mycket under graviditeten. Inga problem.
    Men jag vet inte hur länge man får flyga inrikes..har aldrig kollat upp det.

/Bea

• Full av förhoppning

Jag kom nyligen hem från spanien... då var jag 26+6... var där i två veckor. Hade stödstrumpor på mig på flyget och i väntan på flyg... inga problem alls!
    värmen kan dock bli jobbig om man inte har konstant tillgång till pool och aircondition.

• Sara78

Det är just det jag är mest orolig över. Åker man till Mauritius, en resa man betalar myyycket pengar för. Då vill man ju kunna njuta av den resan till 100%. Jag har ju ingen aning nu hur jag kommer må då. Jag kanske har en jätte besvärlig graviditet och mår jätte dåligt. Värmen i sig kan ju vara jätte jobbig. Och restiden... vi åker 16.00 från Sthlm och landar där nere vid sju nästa morgon!!!! Det är kanske inte så kul att vara på ett plan om man är ständigt kissnödig, mår jätte illa och har ont i ryggen tex. Så vi kommer åka senare tillsammans med vår bebis!! På så sätt slipper vi dessutom oroa oss för ifall nånting skulle gå fel.
    Föder man barn i sjätte månaden här i Sverige så har de faktiskt en chans att överleva... där nere vet man ju ingenting om deras sjukvård. Plus att man är låååångt hemifrån då.
    Jag ska flyga till Kreta dock... på lördag! Så det ser jag fram emot!! Det är ju en betydligt kortare resa och jag är dessutom bara i vecka 12.

• Pingu

Jag tycker att ni gör helt rätt som väntar med resan, Sara. Mauritius är underbart, men sjukvården där nere ska man nog akta sig för. Vi behövde aldrig besöka sjukhuset, men hörde om andra som gjorde det och det verkade riktigt smutsigt och kaotiskt. Tydligen finns det privatkliniker som är mycket bättre, men så sent i graviditeten känns det säkert bättre att stanna hemma.

• Cilla R

Jag är 11+4 och flög nu när jag skulle pà semester. Kolla med flygbolaget du ska flyga med och ett tipps ANVÄND STÖDSTRUMPOR de funkar super!!!!

• Sara78

Pingu, tack! Det känns helt klart bäst för oss att vänta så därför gör vi det. Jag tänker inte ta några som helst onödiga risker när det gäller vår lilla bebis.

• pssst

Det beror på flygbolag. Du vet väl att om man föder i planet så får barnet gratisresor hela livet.
    Tanken är att man inte ska behöva akutföda i planet. Jag vet att svensk flygpersonal har kunskaper om förlossning, eftersom min bror arbetar på kabin.
    Efter förlossningen rekommenderar i alla fall flygbolag att vänta tills barnet är minst 3 månader med att flyga, eftersom trycket kan vara skadligt för barnens öron.

• Jonna i stormen

Till mig sa de att många flygbolag inte låter en resa med dem om man har gått in i 6:e månaden. Inte för att det är fara för barnet utan för att de är rädda för att förlossningen ska sätta igång och det inte finns någon som kan förlösa ombord på planet. Min kompis som är sjuksköterska säger också att det finns risk för att mamman kan få proppar i benen om magen är för stor och tung när hon flyger.

• FoxyLiz

Jag frågade precis samma sak på mödravården, men det är inte skadligt för barnet, det är oftast bara flygbolaget som inte vill ha höggravida på flygplanet för att deras försäkring elr nåt (?) inte täcktes. Men för barnet är det ingen fara. Jag flög för några veckor seda, men jag varr ijuförisig bara i tredje månaden. mend et gick iaf bra. Jag tror bebisen tyckte det var skoj. jag åkte berg-och-dahl banan oxå =)

• Morbid Mistress

Jag har precis flygit inrikes med nordicairlink. med dem får man flyga till v30 utan intyg och till v36 med läkarintyg. Händer det något på flygresan kan man dock bli ersättningsskyldig för extrakostnader som kan komma

• Bea78

Jag har nu suttit hela morgone o försökt hitta billig flygresa från Sthlm-Umeå.

Här är lite fakta jag hittat vad gäller flygning under graviditet:

NORDIC AIRLINK:

"Gravida tillåts resa fram till och med 30:e veckan. Nordic airlink vill dock upplysa om att personalen ombord inte har utbildning för att förlösa barn. Nordic airlink tar inte heller ansvar för eventuella komplikationer som kan ske om förlösningen sker ombord. Det är helt på passagerarens egen risk om denne vill utsätta sig flygning under graviditeten. Om passageraren gått över 30:e veckan krävs läkarintyg (efter 36:e veckan tillåts ej flygning) samt att passageraner godkänner att Nordic airlink kan komma att kräva ersättning för extra ordinära kostnader som tillkommit pga passagerarens graviditet."

SAS: (hittade bara på engelska)

"A special authorization may be necessary for transportation of a pregnant passenger based on the time of expected delivery. No medical certificate is required up to 4 weeks before expected delivery, and there are no restrictions on flying time. From 4 weeks to 2 weeks before expected delivery, a special medical information form(MEDIF), is required. The travel must also be authorized by SAS Medical Department. The flying time on any leg may not exceed 4 hours. Please contact SAS telephone sales for more information. Pregnant passengers are not accepted for transport 2 weeks or less before expected delivery. Passengers should also check with their insurance company at which stage of the pregnancy they could have an insurance."

MALMÖ AVIATION:

Hittade inget på deras hemsida så jag ringde dit, och man får flyga med dom fram tom 4 veckor innan BF.

Hoppas det hjälper er lite i funderingarna.

/Bea

Svar på tråden Att flyga när man är gravid!?