• ladysoul77

Vilket bröd äter era barn?

Vad äter era knoddar för bröd? Jag brukar köpa polarbröd eller liknande för de är smidiga att ha i frysen och de är en bra storlek på dem. Men de är nog inte så värst nyttiga.. Vår 5-åring äter gärna hårt bröd, men jag skulle vilja ha tips på mjukt, gott, hyfsat nyttigt bröd som barn gillar? 

• Svar på tråden Vilket bröd äter era barn?
  • hannis

Knäckebröd och osötat rågbröd. Vitt bröd vägrar han att äta. :-/

• ladysoul77

Själv äter jag surdegs-knäcke för mjukt bröd gör mig konstig i magen.. Lingongrova köper jag ibland. Det är väl rätt så nyttigt?? Obestämd

Vill poängtera att jag inte är något hälsofreak på något sätt men sånt där kritvitt bröd känns faktiskt rätt så onödigt. Det är ju inte ens särskilt mättande..?  

• mammatill6

ena äter endast polarbröd. andra lingongrova och danskt rågbröd. De andra lite olika. Rostat ibland. Polar, limpa.

• Alexi

Vi blandar, Skogaholmslimpa, polarbröd och lite andra. Men bäst känns det när de äter ett hembakt bröd, har en supergott lite grövre utan socker som jag bakar själv och dottern älskar det.

• Finis

Vet ni hur det är med fibrer och fullkorn och så? Ska man vara lite restriktiv med det?

• Bebis200012

Från mjukt till hårt, sällan ljust. Kanske man ska vara lite försiktig med fiber och fullkorn om de är lösa i magen! Men äter de all annan mat ska det inte vara några problem. Min dotter har ätit de bröd vi haft hemma sen hon va drygt 1 år!

• Sommarlöv

Väldigt olika vad det blir för bröd. Vi bakar det mesta av vårt bröd själva. Då är det allt från bröd som inte är så fiberrika till til riktigt mörka bröd med massor av fiber. Men vi brukar även ha polarkakor hemma för det är så enkelt att ha i frusen och plocka fram. Funkar bra som dubbelmackor när man tar med sig mellanmål någonstans.

• CrazyLady

Min dotter äter bara osötat medelhavsbröd från södervidinge bagaren

Hon VÄGRAR äta eller smaka på annat...

Fruktansvärt kräsen, men sen är brödet gott, men vi föräldrar + storebror har tröttnat lite så vi varierar oss med olika sorter

• ladysoul77

Jag har också hört att man ska ta det lite lugnt med fibrer för små barn. Våra barn är 5 resp 2,5 år. Något slags mellanting är väl det jag är ute efter :)

Tack för tipsen hörrni! 

• Selma1966

Sonen föredrar lingongrova och knäcke precis som vi... troligen av gammal vana. Annars varierar vi oftast mellan allt möjligt eftersom jag själv blir uttråkad efter ett tag.

När jag jobbade på ett företag som tillverkade bröd så vet jag att man riktade in sig på barnen för det var barnen som bestämde den mesta maten hemma Även när man tycker sig bestämma själv så har man omedvetet barnen i tankarna. Så barnfamiljer köpte statistiskt sett oftast ljust lite sött bröd, typ Polarkaka. Så det var stora knäckeföretags största konkurrent... inte andra knäcketillverkare. Barn i sin tur äter oftast det de blir vana vid och provar ogärna nytt... Så man måste envisas med att prova något många ggr innan ungarna plötsligt byter favorit

• Dr Mupp

Rågkusar eller efterugnslimpa.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Kodia

Vi brukar välja bröd som är antingen osötat eller lite grövre. Kneipp, Energi, Gott gräddat grovbröd, Lingongrova, Lantbröd, osv.

Vi köper i princip aldrig ljust sötat bröd, som tex Hönökaka, Polarkakor, Skogaholmslimpa, osv. Nån måtta får de' va'!  

• hannis

Både lingongrova och Gott gräddat innehåller socker/sirap för kännedom.

• Selma1966

Väldigt mycket av dagens grova bröd är sötat. Därför bakar företagen mörka bröd som ser nyttiga ut för att folk ska missa sockret eller honungen.

• Just Like Honey

Ganska onyttiga bröd: skogaholmslimpa, gott gräddat, polarbröd, tunnbröd, hönökaka, ibland lingongrova eller knäckebröd eller måbra rostebröd. Men sen havregrynsgröt eller fil med flingor som inte är så jättesöta. Jag är själv väldigt känslig för fibrer så vi tar det lugnt med det här hemma.

• augustisten

Mest skepparhalvor/rågkusar och knäckebröd.

Ibland köper vi något ljusare osötat som kneip eller surdegslimpa.

När sonen var liten och kusinerna ville att man skar bort kanten på mackan bad han om bröd som var bara kant - vilket var rågkusar

Sedan är det hårda magar man ska se upp med att småbarn kan få av för mkt fibrer. Får de inte det är det ingen fara.

• Helle333
    ladysoul77 skrev 2012-08-21 22:10:41 följande:
    Vad äter era knoddar för bröd? Jag brukar köpa polarbröd eller liknande för de är smidiga att ha i frysen och de är en bra storlek på dem. Men de är nog inte så värst nyttiga.. Vår 5-åring äter gärna hårt bröd, men jag skulle vilja ha tips på mjukt, gott, hyfsat nyttigt bröd som barn gillar? 

Min dotter äter såna där typ polarbröd fast med lite mer fullkorn i, dem i blå påsar, hon äter vitt bröd hon äter mörkare bröd... Hon äter lite allt möjligt. Limpa i olika former.... Det finns ju lite godare grövre brödsorter nu än det fanns när en annan var liten.
Svar på tråden Vilket bröd äter era barn?