• Änglatuss

Nån som är haj på akvariefiskar och just scalarer???

Hej

försöker förska mig förstå mig på mina 3 scalarer och tänkte om nån kunde hjälpa mig och säga vad som behövs och vad som kan tänkas inköpas men de är så här:

Jag har en guld scalar, tror jag de är den är iaf, stor och guldfärgad, sambon min som köpte (henne)?? får för mig att de är en hona och

2 st svart, vit silvriga har jag med, ser ut som marmor

en av marmor skyddar den guldiga, och bråkar med den 3:e och utstötta stackars fisken

kan de va nått med att guldscalaren är en hona och dom andra hanar?

ska jag köpa en till hona
    inte kul att de svarta attakerar varandra såfort en av dom kommer inärheten av den guldiga

kan hon kanske vakta ägg eller nått??
    den guldiga och en av marmor (inte säkert att de är en sån) men iaf, håller sig alltid över ett slott och vaktar,

även när andra fiskar kommer i närheten så är den svarta ut å muppar upp sig. men värst är när den 3:e scalaren kommer!!

• Svar på tråden Nån som är haj på akvariefiskar och just scalarer???
  • Haacke senior

Hej

Din golden och marmor scalar har bildat par detta gör att de är revir vaktande dvs att nummer tre e i vägen ta bort den tredje om du kan så lämna den till ngn som kan ta hand om den eller lämna den till akvariebutik de brukar byta in fisk.

• MayaS

Säger samma som oavnstående...

Dina scalarer har bildat par och den tredje är i "vägen" kommer knappast hjälpa att köpa en till scalar då det är långt från säkert att det är en av motsatt kön eller att de är sugna på att para ihop sig... det bästa du kan göra i situationen är att helt enkelt flytta den 3:e utsötta scalaren till en annan plats...

• Jennie Brunflo

Scalare kan dessutom vara grymt elaka mot varandra och andra fiskar. De kan småbitas och vara elak till den utstötta fisken blir deprimerad och tom dö.

Försök göra dig av med den mobbade fisken - för fiskens bästa.
    De två andra kommer aldrig sluta tracka honom/henne.

• MrsL

Det bästa när det gäller scalare och andra ciklider är att alltid ha relationen 1 hane, 2 honor.
    Växtligheten är viktig, andra, mindre fiskar ska kunna "gömma sig".

F.d zooanställd.

• MayaS

MrsL:

Det må hända att du är fd zoo anställd men den matematiken funkar ej på scalarer!!

De är PARbildande och håller sig till sin MAKA/MAKE... och kan tom dö av sorg när den andra parten dör.

• MrsL

Det var vad jag fick lära mig i alla fall....
    Den "matematiken" gäller de flesta ciklider och scalare är en ciklidart. Men jag är ledsen om jag gav fel råd, är egentligen inte så haj på just fiskar. Mer marsvins och kanin"expert"....

• MrsL

Det är också så att det beror mycket på vilken "miljö" man har skapat till sina fiskar. Man får ofta höra att man inte "kan" ha två kamphanar i ett akvarium, men jag har haft det och det har funkat utmärkt tack vare en bra miljö.

• MayaS

MrsL:

Jag har det tvärtom... kan inte speciellt mycket om andra ciklider men är "duktigare" på just scalarer.

Visst är scalaren en ciklid men har sina alldeles speciella egenskaper... detta med parbildning är en av dem, precis på samma sätt som diskusar bildar par.

När några scalarer bildar par så kan det gå utmärkt beroende på hur många det fanns från start... 3 scalarer där två bildar par är ingen hit.. paret sätter sig i ett revir och den 3:e är långt ifrån välkommen... det bästa är då att ta bort 3:an... annars kan paret bli ruskikt elaka... scalarer är oerhört vackra fiskar men deras humör varierar oerhört... är nog en av de elakaste fiskar som finns om de lägger den sidan till...

• Änglatuss

scalarerna går så bra ihop med dom andra!!
    men men

MrsL
    du tror inte att de skulle gå om jag köpte 2-3 scalarer till?
    förmodligen är marmisarna hanar och golden hona, min sambo köpte 2 goldisar åt mig men ena dog, (troligen hanen) marmorscalarerna köpte jag själv av zoonissen här på byn, han kan typ ingenting mer än att sälja!!

Vet inte vad jag ska göra av min 3:e scalar, ev skulle jag få ett 90-110liters akvarium av mina kompisar, han kanske kan bo där?

Annars har jag nu ett på 260 liter och scalarerna går ihop med alla fiskar, tom SLÖJSTJÄRTEN!!!

• Änglatuss

Maya

de är bara marmorscalarerna som är elaka emot varandra (han) som är utstött han kan minsann muppa upp sig han oxå! golden bryr sig knappt,

mina andra fiskar får va i de hörnet men inte den 3:e scalaren!

• MrsL

Änglatuss:

Har konsulterat min make som kan det här med fiskar lite bättre än jag. Om du tittar på scalarernas huvuden så buktar hanens huvud ut mer, honans buktar lite inåt. Min man tror att du har två hanar och en hona och det brukar ju inte gå så bra. Även om du har ett stort akvarium är det inte säkert att du kan ha flera scalare, de är väldigt revirstarka och behöver en bra miljö för att trivas.
    Din zoonisse låter som min gamla chef, ska du köpa fler så köp av någon som verkligen kan fiskar!
    Du har en himla tur som fått scalare att gå ihop med slöjstjärt, det brukar inte vara någon "hit"!

• Änglatuss

Mrs L

de är nog slöjstjärten som har mer revir än scalarerna, han va där först (eller hon) haha, jadu, ska studera firrarna, hört att de ska va lättare och se könet på fiskarna när dom är större..

får titta mig fram..

enda gången dom är sams är när dom får mat...
    men de är inte alltid dom bråkar, bara om den 3:e kommer för nära golden scalareen typ!

• MrsL

Min man fiskexperten säger här att storleken har betydelse....Jag vet, en MAN som säger det....
    Det kan bero på att ngn av scalarerna är mindre än de andra. Det kan också vara så att temperaturen på vattnet är "fel", men nu minns inte maken vilken temp. just scalare ska ha.
    Står akvariet nära en TV? Eller ngt annat som "flimrar"? De är väldigt lättskrämda.

• Änglatuss

njae
    de står i samma rum som en tv men jag tror inte dom stör sig på de, däremot måste jag skaffa persinner för solen börjar bli så stark

• MrsL

Som sagt, scalare är väldigt lättskrämda. Har du sett att de "bleknar" i färgen ngn gång?

• Änglatuss

nej inge sånt

bara att dom bråkar (sams då de kommer mat)

• Tintomara

Änglatuss: Jag kan rekommendera dig att gå in på detta forum www.zoopet.com. Där kan man få information om allt som rör akvarier och fiskar.

Svar på tråden Nån som är haj på akvariefiskar och just scalarer???