• Anonym (Undrar....)

Är det ide att försöka på tillbaka vårdnaden?

Som rubiken tyder...

Är det ide att försöka på tillbaka vårdnaden om barnen som jag förlora?

Pappan har egen vårdnad och jag har barnen varranan helg!

Vi har super bra kontakt nu och det funkar kanon med barnen och pappan!     
    Vill inte ha massa påhopp om varför jag förlora vårdnaden ..det ar inte det jag frågar här!!

Känns så fel att inte ha vårdaden om barnen lika mycket som pappan och det har vart det svåraste och jag kan inte släppa det!

Någon som har försökt att få tillbaka vårdnaden om sina barn här? och hur går man tillväga och är det värt det? tacksam för svar     

• Svar på tråden Är det ide att försöka på tillbaka vårdnaden?
  • Litet My

Gemensam vårdnad är ju det man vill sträva efter och eftersom samarbetet fungerar så borde det ju gå att få igenom. Nu vet jag inte varför du förlorade vårdnaden osv men ligger det inget riktigt illa som bakgrund så tror jag du har goda chanser.

Eller är det umgänget du syftar till att du vill ha lika mycket som pappan?  

• Anonym (Undrar....)

Ja det är det jag menar.. att funkar det bra så borde det inte vara några problem!
    Men vill inte ställa till det så jag förlorar allt,,men skulle jag dra upp detta igen så skulle det bli osämja mellan mig och pappan igen !!
     Jag är ute efter att får varranan vecka och få tillbaka vårdnaden!

Tar ens tinget upp fallet igen när det är fastställt att pappan ska haa egen vårdnad?   

• Anonym

Vv har inget med vårdnad att göra så det kan du väl börja medpö om pö och när det funkat nått år gå vidare men beror ju på hur gamla barnen är med är de 15 kanske man ska låta det vara bara

• Anonym (MS)

DU kanske skulle fråga ditt ex om du kan få ta några dagar extra i samband med umgänget, så du tar det lite succesivt, är ju ändå för barnets bästa ni gör det här. vårdnaden är egentligen bara pappersexisis, och ett umgänge har du rätt till, men prata med honom att du vill utöka det lite i taget och se hur han ställer sig till det.

• vetvadjagvill
    Anonym (Undrar....) skrev 2012-08-22 02:27:08 följande:
    Som rubiken tyder...

Är det ide att försöka på tillbaka vårdnaden om barnen som jag förlora?

Pappan har egen vårdnad och jag har barnen varranan helg!

Vi har super bra kontakt nu och det funkar kanon med barnen och pappan!     
    Vill inte ha massa påhopp om varför jag förlora vårdnaden ..det ar inte det jag frågar här!!

Känns så fel att inte ha vårdaden om barnen lika mycket som pappan och det har vart det svåraste och jag kan inte släppa det!

Någon som har försökt att få tillbaka vårdnaden om sina barn här? och hur går man tillväga och är det värt det? tacksam för svar     

när kom  domen?

jag tycker i första hans konentrera dig på utökat umgänge..  se om pappan frivilligt kan gå med på att du får nån extra dag och att ni skriver avtal  på det. 

går pappan med på att du får utökade helger vid tex röda dagar och klämdagar?   

Se först vad  pappan kan gå med på frivilligt...  barnen är viktigare att ha än att ha vårdnaden.
    Det som  påverkar så klart är ju att om ni har vv så kan inte du få barnbidraget om du inte är vårdnadshavare.

och kanske inte heller underhållsstöd vid vv boende vad jag förstår

men om pappan frivilligt går med på att utöka umgänget och skriver avtal på det så är det ju ett skäl till att du borde vara vårdnadshvare om barnen bor med dig mera.
    Och om han inte låtar barnen vara hos dig en enda dag extra utöver domen så kan man ifrågasätta hans syn på umgänge... beroende på vad domen säger om umgänget.

• Kjell2

Om du drar detta till domstol måste domstolen ta ett beslut i frågan. Men det kan ta tid, energi, pengar och resulterar i en sur och arg pappa.

Första steg bör dock bli att diskuttera detta med pappan. Tycker han det är ok med gemensamm vårdnad och mer umgänge borde det inte vara några problem att få det fastställt. Ett sätt kan vara att stegvis utöka umgänget.

• h8him
    vetvadjagvill skrev 2012-08-22 13:08:43 följande:

när kom  domen?

jag tycker i första hans konentrera dig på utökat umgänge..  se om pappan frivilligt kan gå med på att du får nån extra dag och att ni skriver avtal  på det. 

går pappan med på att du får utökade helger vid tex röda dagar och klämdagar?   

Se först vad  pappan kan gå med på frivilligt...  barnen är viktigare att ha än att ha vårdnaden.
    Det som  påverkar så klart är ju att om ni har vv så kan inte du få barnbidraget om du inte är vårdnadshavare.

och kanske inte heller underhållsstöd vid vv boende vad jag förstår

men om pappan frivilligt går med på att utöka umgänget och skriver avtal på det så är det ju ett skäl till att du borde vara vårdnadshvare om barnen bor med dig mera.
    Och om han inte låtar barnen vara hos dig en enda dag extra utöver domen så kan man ifrågasätta hans syn på umgänge... beroende på vad domen säger om umgänget.

Jag undrar varför ts inte skulle kunna få underhållsstöd vid växelvis boende (om hon är berättigad till det) utan att vara vårdnadshavare.
  • vetvadjagvill
    h8him skrev 2012-08-22 13:19:11 följande:
    Jag undrar varför ts inte skulle kunna få underhållsstöd vid växelvis boende (om hon är berättigad till det) utan att vara vårdnadshavare.
    har för mig att man bara kan få underhåll om man är vårdnadshavare, därav skrev jag kanske

Svar på tråden Är det ide att försöka på tillbaka vårdnaden?