• MeAndBaby

9-månaders vaknar varje tim på natten

Har en son som blir 9 mån 5/9. I ca en och en halv vecka har han börjat sova i egen säng samt bara fått nattamning en gång per natt (istället för varje gång han vaknade, som det var förr). Till en början gick det över förväntan, vi alla sov bättre, han vaknade 2-3 ggr/natt och var då lätt att söva om. Vi tog upp honom i famnen en stund men kunde sen lägga ner honomoch gunga sängen.

Nu har det blivit bakslag. Vet inte vad det beror på. Senaste nätterna har han vakna ca 5 ggr om inte mer, gråtit och haft jättesvårt att somna. Att börja samsova igen känns inte bra, han kommer då vilja ha bröstet så ofta som förr, han hamnar ju så nära. Tror i och för sig att han skulle vakna lika ofta ändå.

Någon som har det likadant? Är det någon utvecklingsfas just nu kanske?

Tips?        

• Svar på tråden 9-månaders vaknar varje tim på natten
  • MeAndBaby
    Angelica8912 skrev 2012-08-22 08:09:04 följande:
    Läs om separationsfasen.
    Jorå, den känner jag till. "Slutar" inte den runt 9 mån ca? Är det bara att gilla lägen som det är nu på natten? Fortsätta ta upp och ge närhet utan att amma/lägga honom i vår säng (blir iofs inte gladare för det)?
  • MeAndBaby
    Aaglars skrev 2012-08-22 12:25:25 följande:
    Kan han inte samsova med pappa? Så finns ingen risk med amningen.

Vi uppfattar det som att han sover en aningen bättre i egen säng och slipper störas av oss. Dessutom sover jag väldigt dåligt på soffan om han och pappan nu skulle dela säng.... :S  Finns det inte risk att det otroligt lång tid att "lära" honom att somna/sova i egen säng om man fortsätter med det så här sent som vid 9 mån och framåt?
  • Aaglars
    MeAndBaby skrev 2012-08-22 12:32:29 följande:
    Vi uppfattar det som att han sover en aningen bättre i egen säng och slipper störas av oss. Dessutom sover jag väldigt dåligt på soffan om han och pappan nu skulle dela säng.... :S  Finns det inte risk att det otroligt lång tid att "lära" honom att somna/sova i egen säng om man fortsätter med det så här sent som vid 9 mån och framåt?
    Men som det är nu vaknar han ju varje timme...Så han verkar ändå inte sova så bra i egen säng.
    Mina barn har varit över året när de börjar sova i egna sängar. Inga problem.
    TYcker att han är mitt i separationsfasen 8-9månader och kanske inte bra läge just nu börja med egen säng. 
  • Alexi
    MeAndBaby skrev 2012-08-22 12:32:29 följande:

Tvärtom. Låt honom sova med pappan, så gjorde vi när sonen behövde närhet men inte fick amma mer, han var runt 12 månader då. Sen så småningom började han sova längre och längre pass i sin säng där vi alltid la honom på kvällarna, han är nu 1,9 år och kan sova hela nätter i sin säng då och då, vill han ha närhet sover han med pappan.
  • skogsvitter
    MeAndBaby skrev 2012-08-22 12:23:06 följande:
    Jorå, den känner jag till. "Slutar" inte den runt 9 mån ca? Är det bara att gilla lägen som det är nu på natten? Fortsätta ta upp och ge närhet utan att amma/lägga honom i vår säng (blir iofs inte gladare för det)?
    Nej den "slutar" inte bara hux flux, det sker gradvis och kan mycket väl vara jobbig ända fram till 9-10 månader. Ju mer närhet du ger nu desto lättare kommer hans ångest gå över. Med andra ord bör ni sannerligen samsova mer nu än någonsin! Istället har ni försökt vänja honom att vara själv mitt i den absolut jobbigaste perioden, innan han är mogen för det, och självklart kommer bakslaget som ett brev på posten! Ta istället och fortsätt amma och ge närhet genom samsovning tills detta har lugnat ner sig, då kommer han helt självmant sova längre och sluta kräva bröstet lika mycket.
  • Aaglars
    skogsvitter skrev 2012-08-22 12:57:40 följande:
    Nej den "slutar" inte bara hux flux, det sker gradvis och kan mycket väl vara jobbig ända fram till 9-10 månader. Ju mer närhet du ger nu desto lättare kommer hans ångest gå över. Med andra ord bör ni sannerligen samsova mer nu än någonsin! Istället har ni försökt vänja honom att vara själv mitt i den absolut jobbigaste perioden, innan han är mogen för det, och självklart kommer bakslaget som ett brev på posten! Ta istället och fortsätt amma och ge närhet genom samsovning tills detta har lugnat ner sig, då kommer han helt självmant sova längre och sluta kräva bröstet lika mycket.
  • Litet My
    skogsvitter skrev 2012-08-22 12:57:40 följande:

Kanoninlägg som vanligt.
Svar på tråden 9-månaders vaknar varje tim på natten