• Anonym

Hur ska vi göra??

För att göra en lång historia kort... Min sambo flyttade till mig för 1 år sedan, då flyttade han 40 mil tvärs över landet och bestämde tillsammans med sitt ex (som han varit separerad ifrån i fler år när vi träffades) att deras son (som nu är 9) skulle komma till oss ca var 3e helg, ibland oftare, och på alla lov och längre ledigheter. Nu bor sonen med oss, han har börjat skolan i den nya staden och börjat idrotta. Det funkar toppen, och det är en mycket lugnare pojke nu. Anledningen till att han nu bor här är att hans mamma slängde ut honom i början av augusti och talade om för honom en lördagkväll att hon inte orkade ha honom där och att han nu skulle bo hos pappa. Så på mindre än 24 timmar blev det bestämt att han skulle byta skola och flytta.

När pojken bodde med mamma kom han alltså hit var 3e helg ungefär. Då betalade vi först hennes bränsle för att hon körde till Örebro fram och tillbaka, (vi hämtade ju honom där eftersom Örebro är halva vägen var typ) och vårt eget då... Det blev en ganska dyr historia för oss, men vi orkade inte tjafsa. Enligt familjebalken ska man dela på resor som överstiger 20 mil, alltså skulle hon stått för sin egen del men hon vägrade med argumentet "du har flyttat, du får betala". Detta gjorde vi trots att hon fick både underhåll (1250) och barnbidrag (1050) för pojken. Trots att hon fick dessa fick vi ändå köpa kläder till honom eftersom han inte fick av henne, det var en självklarhet för oss att han ska vara hel och ren samt ha varma kläder till skolan, och fritidsaktiviteter.

Nu när vi får barnbidrag och underhåll för honom och situationen är den omvända, borde då inte hon betala för hans resor? Han kommer troligen åka tåg till Örebro, och hon får hämta honom där. I rimlighetens namn borde väl hon då betala för hans tågbiljett som blir ca 500 ToR eftersom vi gjorde det för henne? Men nä, hon tycker att vi ska stå för allt, inkl hennes bränsle till Örebro. Det enda argument hon har är att "Du har flyttat, hade du bott kvar hade vi inte haft detta problem". Hon har kört fast i det som argument, och kan inte se nåt annat.

Det handlar inte om att vi inte vill betala, självklart vill vi att han ska träffa sin mamma, men vi kan inte betala allt eftersom det tar ganska mycket på vår ekonomi också... Jag har bett min sambo kontakta familjerätten så att vi kan komma fram till en lösning på detta, det känns faktiskt lättare om man får nåt "beslut" på hur vi ska göra....

• Svar på tråden Hur ska vi göra??
  • Anonym

Håller faktiskt med. Om umgängesföräldern flyttar, varför ska det belasta boförälderns plånbok?
    Liksom jag tycker att boföräldern kan betala resorna om det är denne som flyttar.

Sen förstår jag inte varför barnet bara ska åka halva vägen med tåg? Går inte tåget hela vägen? 

• Anonym

Nej, man måste byta tåg i Örebro....
    Det var ju sonens mamma som slängde ut sonen, och nu vill hon att vi ska betala för att hon ska kunna träffa honom. Det finns ju inget stöd för det i familjebalken, däremot står det att man ska dela på kostnader för resor över 20 mil. Det har vi absolut inget emot att göra!

• Anonym

Familjerätten? Är det någon som vet vad advokater tar i fall som detta? :)

• Anonym

Ja, vi ska kontakta familjerätten så får vi se vad de säger.....

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-22 20:48:49 följande:
    Nej, man måste byta tåg i Örebro....
    Det var ju sonens mamma som slängde ut sonen, och nu vill hon att vi ska betala för att hon ska kunna träffa honom. Det finns ju inget stöd för det i familjebalken, däremot står det att man ska dela på kostnader för resor över 20 mil. Det har vi absolut inget emot att göra!

Ok då förstår jag. men så batala bara halva vägen då. Och vill hon inte stå för resten så blir det inget umgänge. Eller?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-22 21:00:34 följande:

Ok då förstår jag. men så batala bara halva vägen då. Och vill hon inte stå för resten så blir det inget umgänge. Eller?
    Ja vi betalar till Örebro... Där får hon hämta honom.... Vi måste vara "hårda", eftersom hon tycker att vi ska betala allt annars, även hennes bränsle....
Svar på tråden Hur ska vi göra??