• TrasanApan

Rutiner på dagarna för 3 månaders bebis?

Ni som har 2-3 månaders - hur ser era dagar it?
    Hur ser fördelningen ut mellan sova/leka/äta och på vilka tider?

Ni som har äldre barn - hur hade ni det när era barn var i den här åldern?

Bör man sträva efter att skapa några rutiner eller ska man helt enkelt bara få dagarna att gå? Vad tycker ni?

Följ min blogg Trasanapan.se
  • Svar på tråden Rutiner på dagarna för 3 månaders bebis?
  • Vinterankan

Vet att många skapar rutiner och det kan ju vara bra om man har behov av det. Vi har inga rutiner alls (3 månader). Han sover när han är trött, han äter när han är hungrig och vi leker när han är pigg. Nu har storasyster precis börjat på dagis så då får vi ju in rutiner att vi går ut och går med vagnen runt kl 8.30 och 13.30 tisdag till torsdag. 

Med dottern hade vi lite mer rutiner (fast jag kommer inte ihåg vilka rutiner det var och när de började). Hon var mer krävande än vad sonen är och sov sämre så då gick jag med vagnen för att hon skulle sova en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen och när hon började äta mat så hade vi rutiner ungefär när hon skulle äta.

Fast när hon blev äldre så slutade vi med det då jag tycker man vinner mycket i vardagen på att inte vara inrutad. Tycker det är jättebra att vi (när det inte är förskola) kan sova tills hon vaknar av sig själv, kan äta lunch när som helst mellan 11.30 och 14.30 och middag när som helst mellan 17 och 19.30 utan att bli grinig, kan gå och lägga sig sent om vi har besök och hon vill vara med eller om vi ska bort någonstans. 

• Dixie

när mina barn har varit i den åldern har vi inte haft några rutiner -de har sovit när de varit trötta och ätit när de varit hungriga, jag ser ingen anledning att skapa rutiner i så tidig ålder, för de ändra hela tiden ändå!

• Natulcien

Jag håller med de övriga om att så små bebisar oftast (undantag finns såklart) mår bäst om man bara följer deras rytm och inte försöker styra så mycket.
    Sonen fick sova när han var trött, äta när han var hungrig och när han ville leka och kommunicera så gjorde vi det... Man tar dagen som den kommer bara... Glad

• TrasanApan

Det där med att ta dagen som den kommer har funkat bäst för mig och min son hitintills. Jag ser faktiskt inga direkta mönster för mat och sovbehov under dagarna ännu - det blir ungefär att han är vaken en timme och sedan sover han en timme. På eftermiddagen har han en lite längre vakenperiod på ca 2-3 timmar.

Annat är det på natten...än så länge kan man i princip ställa klockan efter hur han äter och sover då!

Som ni skriver - den första tiden har man ju sällan några behov av rutiner så länge inte barnet mår bättre av det. Men eftersom min son har så fasta mönster på natten var jag lite fundersam på om jag borde anstränga mig för att skapa sådana även på dagarna !!

Följ min blogg Trasanapan.se
  • skogsvitter

I den åldern är de allra flesta alldeles för små för att ha fasta scheman och tidsbundna rutiner. Det viktigaste är att man följer deras mönster och ser till att de får sova när de behöver och äta ner de behöver, oavsett vad klockan må visa. Så småningom rättar de själva in sig i mer tydliga mönster, men de flesta är betydligt äldre innan man börjar märka det.

• Aaglars

Min 3,5-månaders ammar när han vill, sover när han vill, blir buren när han vill...Och det ser olika ut från dag till dag.

Däremot har jag själv ganska fasta rutiner med lämning och hämtning av de två "stora" på förskolan, mina mattider mm mm. 

• LindaCinderella

Nu är detta bara min teori som har fungerat väldigt bra på vår dotter men inget har vetenskapligt belägg ;) (dock har jag läst på ngn babysida att barn mår bra av rutiner, minns ej källan nu)

Men vår dotters nattrutiner kom som en bonus så fort vi lagt upp dagsrutinerna lite. Idag (hon är 3,5månader) så äter hon alltid vid kl.6, kl.9, kl.12, kl.15, kl.18 och kl.20. Ibland ett extra mellanmålsslurp om hon är hungrig, men oftast behövs det inte utan vi justerar bara de andra tiderna lite om hon vill äta tidigare ngn av gångerna. Efter det sover hon oftast hela natten men ibland behöver hon ett extra mål vid tre tiden på natten. 

Det är dock bara mattiderna vi styrt upp till rutiner, vi tror det blir lättare då sen när man ska börja med rikiga lucnher och middagar att byta ut amningarna. Under dagen leker vi när hon är pigg och sover när hon är trött (ca3-4 tupplurer på 30-60min styck) 

Dessa rutiner har vi haft i ca en månad nu och det fungerar bra för oss alla tre. Alla är glada, mätta och pigga :)

(Kika gärna in på min blogg www.lifeofcinderella.blogg.se)  

• PojkMamma85

Min kille är 2 månader nu och där har vi inga rutiner. Jag anpassar mig efter honom helt enkelt, däremot har vi rutiner på våran 3 och 7åring

• skogsvitter
    LindaCinderella skrev 2012-08-22 21:17:53 följande:
    Nu är detta bara min teori som har fungerat väldigt bra på vår dotter men inget har vetenskapligt belägg ;) (dock har jag läst på ngn babysida att barn mår bra av rutiner, minns ej källan nu)

Men vår dotters nattrutiner kom som en bonus så fort vi lagt upp dagsrutinerna lite. Idag (hon är 3,5månader) så äter hon alltid vid kl.6, kl.9, kl.12, kl.15, kl.18 och kl.20. Ibland ett extra mellanmålsslurp om hon är hungrig, men oftast behövs det inte utan vi justerar bara de andra tiderna lite om hon vill äta tidigare ngn av gångerna. Efter det sover hon oftast hela natten men ibland behöver hon ett extra mål vid tre tiden på natten. 

Det är dock bara mattiderna vi styrt upp till rutiner, vi tror det blir lättare då sen när man ska börja med rikiga lucnher och middagar att byta ut amningarna. Under dagen leker vi när hon är pigg och sover när hon är trött (ca3-4 tupplurer på 30-60min styck) 

Dessa rutiner har vi haft i ca en månad nu och det fungerar bra för oss alla tre. Alla är glada, mätta och pigga :)

(Kika gärna in på min blogg www.lifeofcinderella.blogg.se)  
    Jag förmodar att du inte ammar då? Eftersom man bör amma fritt menar jag.
  • vårmamma

Min dotter är nu 3 månader och vi börjar få rutiner, kanske för att de andra barnen har börjat skolan igen, vi vaknar kl 6, sedan sover hon vid 8 när vi har lämnat barnen vid skolbussen och vi går våran morgonpromenad, mat när vi kommer hem, lek och gos, sover vid 12 igen till barnen kommer hem från skolan vid halv två, mat igen sover kanske en kort stund vid fyra, äter vid halv sju, somnar kvart över sju för natten, vaknar vid två för mat. vill tillägga att igen av de andra barnen har varit så tidiga med rutiner 

Svar på tråden Rutiner på dagarna för 3 månaders bebis?