• MoaW

8 månaders vill sova igen efter vaken 2 timmar på morgonen

Hej alla kloka.

Vår bebis är 8 månader och somnar utan problem vid 19.30-20 om kvällarna. Hon har börjat vakna lite tidigare, runt 5.45 och vid 08 är hon gnällig igen och vill sova. Igår sov hon mellan 8-10.15  14-14.45 och sedan 17.30-18.

Vi vill gärna "vända om" skutan så att hon sover mer på nätterna -kan man göra det? Ska man försöka hålla gnällig bebis vaken på dagen (inte det lättaste...). Hon äter bra om dagarna och ingenting om natten. Hon får välling innan sänggående. Däremot har vi märkt att hon dammsuger frukostvällingen på morgonen (vid 06). Hon har även börjat vakna mer om nätterna, då man får gå in till henne (hon sover i spjälsäng i eget rum - rummet ligger bredvid vårt sovrum) stoppa in nappen och dra på täcket och hon somnar snabbt om.

Eller är det bara det klassiska "en utvecklingsfas" och inget man för tillfället kan göra något åt?

Tacksam för tips och råd!

• Svar på tråden 8 månaders vill sova igen efter vaken 2 timmar på morgonen
  • läkarstudent

Risken med att börja försöka styra sömnen är ju alltid att det istället blir ännu sämre. Jag hade inte riskerat det när hon ju ändå sover så många timmar på natten, och speciellt inte vid 8 månaders ålder då barnet är inne i en känslig fas och det lätt blir strul med sömnen. Vänta ett par månader och se vad som händer tycker jag, det kan mycket väl bli bättre av sig självt.

• Vinterankan

Låt henne sova när hon behöver sova tycker jag. Hon sover ju redan länge på natten.

• PrickenoGrodan

Låt henne sova vid åtta! Ni är ju bortskämda med bra nätter och att hon äter bra på dagarna. Kanske en fas just nu. Min lillskrutt som blir 8 mån om någon vecka har tappat alla rutiner men det får vara så just nu.

• MoaW
    PrickenoGrodan skrev 2012-08-22 10:49:35 följande:
    Låt henne sova vid åtta! Ni är ju bortskämda med bra nätter och att hon äter bra på dagarna. Kanske en fas just nu. Min lillskrutt som blir 8 mån om någon vecka har tappat alla rutiner men det får vara så just nu.

Tror att jag börjar bli lite orolig just för att rutinerna börjar ändras (både gällande mat/sov)... Oroligt sovande barn = trötta och griniga föräldrar. Och man vet ju aldrig riktigt hur "bra man egentligen har det". Och om man jämför med andra vars barn knappt sover något alls så har vi det ju bra får jag erkänna.
  • Lillii

Mina tjejer har alltid varit trött på morgonen. Den äldsta är nyss fyllda två och hon har ganska nyss slutat sova en sväng på morgonen.

Min 11 månaders är trött efter ca 1.5 timme och efter det sover hon 1-2 timmar.

Låt henne sov på morgonen! Om du vill komma tillrätta med nattsömnen (morgonsömnen) så försök i så fall senare lägga eftermiddagssovningen och sen ta bort den sista sömnen. Min lilla tjej brukar jag försöka lägga redan 18.30 för det är då hon börjar bli trött, då sover hon oftast vid 19 tiden. Allt är ju lite beroende på när hon vaknar på morgonen och hur länge/många gånger hon sovit under dagen.

Vi har som regel 2 middagssovningar en vid 9-10.30 och en vid 13.30-15.00.  

Svar på tråden 8 månaders vill sova igen efter vaken 2 timmar på morgonen