• Anonym (besviken)

Pappan tar sonen.

Om jag vill träffa mitt barn vissa bestämda helger och skollov, ska man ta kontakt med soc då? Hjälper dom en då? Pappan går nog inte med på de, men jag måste försöka, för att jag ska må bra. Jag mår psykiskt dåligt och vill inte vara med mina barn. Men pappan till sonen är en idiot och bryr sej inte så mkt. Men kan soc "tvinga" honom till att ta över vårdnaden? Eller hur gör man.. Hatar mej själv för hur jag är!

• Svar på tråden Pappan tar sonen.
  • Anonym

Fattar inte.. vill du ge pappan barnen, eller vill pappan ta barnen?

Soc kan inte tvinga nån göra nåt, men om varken du eller pappan vill ha dom så kommer de placeras i familjehem... Sök hjälp för ditt mående omedelbart och få mediciner istället för att putta ut barnen...

• Anonym (besviken)

Jag vill att pappan tar hand om sonen ett tag, tills jag mår bättre och kan hitta mej själv. 

• Anonym

Du vill inte ha vårdnad om barnen för att du mår dåligt och vill att den andra föräldern ska ha barnens boende är det rätt tolkat? Vill inte den andra föräldern det och vill inte du då får ni adoptera bort barnen då och hoppas de kommer till ett kärleksfullt hem isåfall

• Anonym
    Anonym (besviken) skrev 2012-08-22 15:19:21 följande:
    Jag vill att pappan tar hand om sonen ett tag, tills jag mår bättre och kan hitta mej själv. 

Har du inte barnen i skola/dagis etc??
  • Anonym

Vill inte pappan ha barnen... och inte du heller? Stackars barn.....

• ZsaZsa

Vad tråkigt att du mår så dåligt att du känner att du inte kan ta hand om ditt barn och även tråkigt att inte heller pappan kan göra det. Men det är i alla fall ädelt av dig att erkänna, det vill jag säga direkt!

Ta kontakt med familjerätten (soc) i din kommun och förklara hur det är. De hjälper då till att ordna med ett fosterhem (familjehem) till ditt barn. Hur länge kan du vara svårt att veta och det behöver du inte bestämma från början. Du får också hjälp att komma fram till om och i så fall hur du ska träffa ditt barn, kanske genom att besöka barnet i den tillfälliga familjen.

Om du tror att situationen för er förälder kommer att bli bestående eller i alla fall mycket långvarig, kan det vara ett alternativ att adoptera bort barnet. Även det kan i så fall soc hjälpa dig/er med. Ni måste då vara överens.

Det går inte att tvinga någon att ta sitt föräldraansvar, som pappan och det blir nog heller inte så bra.

Hoppas att det blir en bra lösning för ditt barn!

Svar på tråden Pappan tar sonen.