Inlägg från: Lattjo |Visa alla inlägg
  • Lattjo

Gjorde jag fel som gav hyresvärden lov att gå in med huvudnyckel??

Jag jobbar som fastighetsskötare och även om just vi inte har någon kåk med huvudnycklar händer det ganska ofta att hyresgäster hänger en nyckel i brevlådan så vi kan gå in när dom inte är hemma. Börja med att ringa ditt hyresbolag och kolla om det stämmer att dom vill in. Vill dom det så skulle jag iaf tycka att det var okej. Dom gör bara det dom ska, dom går inte runt och tittar på dina saker eller rör vid dina saker. Hyresvärden kommer inte att sno något, vad skulle han vinna på det? Om det inte är ett tvivelaktigt bolag eller en skum privatvärd förstås?

Jag har varit inne i otaliga lägenheter utan att personen i fråga är hemma. Jag går inte runt och kollar eller tar i saker. Jag går in, gör det jag ska och går sen ut igen. Jag tar alltid av mig skorna när jag går in men det är säkert olika men jag tycker man ska göra det och så länge ingen säger när jag kommer att jag slipper så åker dom av. Sätt upp en lapp på dörren att du gärna ser att dom tar av sig skorna så kommer dom säkert att göra det. Jag skulle ALDRIG sno något för vad skulle jag vinna på det? Jag skulle bli av med jobbet ögonaböj och det är jag inte intresserad av.

• Lattjo
    Liten latte skrev 2012-08-23 09:15:23 följande:
    Usch...Jag har inte kunnat sova nåt i natt...Bara vridit och vänt på mig!

Har iaf ringt hyresvärden nu och hon jag pratade med visste ingeting alls om det.
    Och jag låg själv i natt och tänkte att det var konstigt att inte Hyresvärden skickat ut nån info om att lägenheterna ska värderas...

Hon kände inte heller till företaget som telefonnumret som ringde mig igår stod på heller. Fan va skumt det låter!
    Men sen sa hon även att om nån ska gå in i min lägenhet utan att jag är hemma, så måste dom förbi kontoret för att få huvudnyckel. 
    Och det behövde inte vara nåt konstigt, men hon tyckte det var bra att jag ringde. Hon skulle kolla med sin chef och sen kulle hon återkomma...

Känns bra att jag ringt, men jag får ju inget vettigt gjort. Sitter bara och oroar mig...

Vad är det för företag som ringt dig? Vad för sorts företag alltså? Det finns en del som försöker luras men om dom ska kunna gå in i din lgh måste dom ju hämta huvudnyckeln och din värd lämnar självklart inte ut den till vem som helst så just det skulle jag inte oroa mig för. Bara för att du gett dom lov på telefonen betyder inte det att din värd kommer att lämna ut nyckeln, speciellt inte nu när du har ringt dom och förklarat läget.

Har du ringt upp företaget som ringde dig? En gång var det ett företag som sa att dom skulle göra brandbesiktning i en fastighet där jag är fastighetsskötare. Jag tyckte allt lät konstigt och ringde upp företaget men dom jobbade bara i Kalmar och jag jobbar i sthlm. Så det var någon som försökte luras och hoppades kunna få betalt för ett jobb som inte gjorts. Om du själv tycker att det är jobbigt att ringa upp den som ringde så be någon annan göra det, det låter ju skumt att någon ringer och vill in om inte värden har med det hela att göra.
Svar på tråden Gjorde jag fel som gav hyresvärden lov att gå in med huvudnyckel??