• Anonym (Undrar)

Svårt med M.

Min son på 2,5år har jätte svårt för M i början på ett ord.
    Till exempel mjölk, han uttalar det bjönk istället.
    Är detta normalt eller ska man oroa sig? 

• Svar på tråden Svårt med M.
  • Fråga logopeden

Hej,

Just ordet 'mjölk' är faktiskt svårt att säga och ingenting alls att oroa sig för. Det är inte m:et i ordet som gör det svårt, utan att det kommer ett 'j' efter. Ord med flera konsonanter efter varandra tar lång tid att lära sig.

Hur är det med andra ord med 'm', som 'mamma'? Har han svårt med dem? 

• Anonym (Undrar)

Nej, mamma säger han utan problem.
    Det var dock ett annat ord, som jag just i skrivande stund inte kan komma på, som det var samma problem med.
    Jag försökte säga Mmmmmmmmjölk, då säger han Mmmmmmmm bjönk... Han försöker men det blir fel.
    Men mamma och mumsfilibabba och momo och moffa kan han säga normalt.

Han säger också jumpa iställer för rumpa. 
    Lamla istället för ramla.
    Är det också "normalt"? 

• Fråga logopeden

Ja, det är helt normalt. r är det svåraste ljudet i svenskan, så det kan komma ganska sent.

Du behöver inte träna honom att säga mjölk. Han kommer att kunna säga det snart i alla fall. Vad du kan göra däremot är att upprepa ordet efter honom, så att du och han vet vilket ord han menar, så om han säger bjölk, så kan du säga 'ja, just det, mjölk' eller 'vill du ha mjölk?', om du skulle vara osäker på vad han menar.

Det är viktigt att inte låtsas att man inte förstår vad barn säger. Det är oerhört frustrerande och leder inte till att barn pratar tydligare, utan kan tvärtom leda till att de talar mindre. Däremot är det inte alltid man förstår vad barn säger, på grund av uttalet, och då passar det ju bra att fråga. Hur som helst är det jättebra att han säger 'bjölk', för redan det är svårt, så det är på rätt väg till rätt uttal. Ord med b + j tillsammans är ju också svåra. 

Svar på tråden Svårt med M.