• Lillaskrutt

Kassabok

Ni som för kassabok i er familj, hur gör man bäst?? Har nu köpt en kassabok där man själv fyller i allt... Alltså det är inga kategorier ifyllda redan.... Ge mig era bästa tips! Vad ska jag tänka på? Sk man dela upp det i fack? Typ mat, transport, kläder.......vad mer?

• Svar på tråden Kassabok
  • katalysator

Vad är syftet med kassaboken? Är det att följa upp hur ni håller er budget, att kunna hitta onödiga utgifter, att kunna fördela kostnader mellan er, eller vad? Hur du bäst använder den beror på vad du vill få ut av den Glad

Spontant tänker jag att om du inte delar upp det i olika kategorier så är det ganska ovärt att alls föra kassabok, då kan du lika gärna bara titta vilken summa som är kvar på kontot i slutet av månaden. 

• LindaCinderella
    Lillaskrutt skrev 2012-08-22 22:02:14 följande:
    Ni som för kassabok i er familj, hur gör man bäst?? Har nu köpt en kassabok där man själv fyller i allt... Alltså det är inga kategorier ifyllda redan.... Ge mig era bästa tips! Vad ska jag tänka på? Sk man dela upp det i fack? Typ mat, transport, kläder.......vad mer?
    Vi kör med ett excel dokument på datorn. Lite klurigt att skriva ihop men enkelt att kopiera från varje månad sen så räknar den ihop av sig själv :)

(Besök gärna min blogg www.lifeofcinderella.blogg.se)
  • Lillaskrutt
    katalysator skrev 2012-08-22 22:04:28 följande:
    Vad är syftet med kassaboken? Är det att följa upp hur ni håller er budget, att kunna hitta onödiga utgifter, att kunna fördela kostnader mellan er, eller vad? Hur du bäst använder den beror på vad du vill få ut av den  Spontant tänker jag att om du inte delar upp det i olika kategorier så är det ganska ovärt att alls föra kassabok, då kan du lika gärna bara titta vilken summa som är kvar på kontot i slutet av månaden. 

Tanken med det hela är att vi vill minska på onödiga utgifter... Pengarna försvinner på......? Ja vad?? Sen lägger vi alldeles för mkt pengar p mat.... Skulle också vilja dra ner på....
  • katalysator
    Lillaskrutt skrev 2012-08-22 22:07:05 följande:

Tanken med det hela är att vi vill minska på onödiga utgifter... Pengarna försvinner på......? Ja vad?? Sen lägger vi alldeles för mkt pengar p mat.... Skulle också vilja dra ner på....
    Det blir ganska pilligt, men om det där är det viktigaste syftet så skulle jag inte bara använda kategorin "Mat" utan faktiskt sätta mig och dela in mat-kvittona i "Mat", "Snacks/Läsk", "Hygienartiklar" och kanske till och med bryta ner matbiten i "Kött", "Grönsaker", "Basvaror" etc. 

Det är ju inget du behöver göra för all framtid, men kan vara värt att göra i en eller ett par månader för att få bättre koll på exakt vad det är som kostar. 
  • sportpappa

Börja med att spara alla kvitton och lägg i en låda. Bestäm vilket datum ni ska börja med det. Den 1 september nu är ganska vettigt.
    Vi har ett Google Spreadsheet (motsv. Excel) där vi skriver in datumet på kvittot, totalsumman och sedan delar upp det i de olika kategorierna som vi bestämt: mat, godis, barn, hygien/städ, övrigt.
    Varje ny rad i arket är ett nytt kvitto.

Sedan har jag gjort ett nytt ark som analyserar all data och gör olika sammanställningar. Jag kan se hur mycket pengar som gått till varje kategori för varje månad, medelvärden för året, totalkostnad för året

• MaryEllen

Jag har en enkel kassabok med bara spalterna inkomster och utgifter. Jag har haft en större förut med många olika kategorier, men jag kände att det blev för mycket arbete. Jag tycker att den sorten jag har är bra för att hålla koll på hur mycket pengar som går åt och hur mycket jag har kvar. Bara att ha en kassabok har för mig en återhållande effekt på spenderandet, för att behöva skriva upp alla köp gör att jag tänker efter innan jag köper något. Och vet jag sedan innan hur mycket (lite) pengar som redan gått åt under månaden är det lättare att veta hur mycket jag måste hushålla med pengarna till nästa lön.

• Lillaskrutt
    MaryEllen skrev 2012-08-23 14:26:29 följande:
    Jag har en enkel kassabok med bara spalterna inkomster och utgifter. Jag har haft en större förut med många olika kategorier, men jag kände att det blev för mycket arbete. Jag tycker att den sorten jag har är bra för att hålla koll på hur mycket pengar som går åt och hur mycket jag har kvar. Bara att ha en kassabok har för mig en återhållande effekt på spenderandet, för att behöva skriva upp alla köp gör att jag tänker efter innan jag köper något. Och vet jag sedan innan hur mycket (lite) pengar som redan gått åt under månaden är det lättare att veta hur mycket jag måste hushålla med pengarna till nästa lön.

Tänker lite som du! Att man kanske VÄLJER att inte köpa den där grejen eftersom man måste "Redovisa" den i kassaboken.... Men har du egenpåhittade kategorier? Eller skriver du bara Konsum 1000kr, Apoteket 200kr, Statoil 700kr osv...?
  • vargaa

Jag har fört kassabok i ett par år för att hålla reda på hur mycket utgifter vi har UTÖVER fasta utgifter/räkningar. Dvs det man lever av under månaden. Detta för att veta vad man kan spara in på och hur mycket det faktiskt kostar att leva en månad.

Jag har följande kategorier:

MAT/HYGIEN - Här skriver jag upp all mat och hygien jag köper i matvarubutiken.
    GODIS - Allt godis som vi handlar, chips, fika, läsk, glass.
    ÖVRIGT - Denna kategori är lite speciell för den är uppdelad i 4, en del för varje familjemedlem. I denna kategori ska sånt som inte går in på de andra kategorierna stå. Tex smink, kläder, prylar, aktiviteter och även sånt man måste ha som pennor, papper, köksredskap eller vad det nu kan vara. För det mesta är det ju ganska uppenbart vem som ska stå för resp. grej - kläder till dottern står under hennes flik tex - gemensamma utgifter som ny kassabok eller liknande sätter jag bara på mig eller mannen. Det viktigaste är eg inte vem som gör av med mest utan att ha koll på hur mycket barnen kostar/månad och hur mycket vi (jag och mannen) tillsammans gör av med på diverse smått och gott och VAD det är.
    DJUR - Vi har en hund och 4 katter (häst också men han har egen ekonomi). På denna kategori hamnar alla utgifter för djuren såsom djurmat, avmaskningsmedel, veterinärkostnader etc.
    BIL - Vi får bensinen på räkning så den biten hamnar inte här förutom om vi tankat som vanligt, dvs betalat direkt, av någon anledning. Här hamnar också kostnadr för reservdelar, reparationer, besiktning.
    PRESENTER - Här skriver jag ner vad jag handlar till andra. Om våra barn fyller år eller liknande så hamnar deras presenter på deras övrigt-flik istället. Denna kategori gäller endast för utomstående. Kan tyckas onödigt men har upptäckt att det är alltid nån som fyller år eller så är man bjuden nånstans och ska ta med ngt till värden/värdinnan. Blommor eller choklad eller liknande.

Jag har kommit fram till mina kategorier efter många månaders provande och jag tror att man ofta måste prova sig fram för att hitta SIN modell. Alla lever ju olika liv. Fördelen med att föra kassabok är också att jag har kommit fram till ett snitt över hur mycket vi gör av med på respektive kategori. Så jag har väldigt bra koll på hur mycket pengar som går åt per månad och jag vet vad vi kan dra ner på vid behov. Och jag vet om vi överkonsumerar en månad eller ej, och kan påverka slutresultatet innan månadens slut genom att dra in på ngt om jag måste. Jag vet vad som är nödvändiga utgifter och onödiga.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • vargaa

Gör det inte för svårt för dig i början bara, ang matkategorin. Det kan vara jobbigt nog att föra kassabok innan man har fått in vanan, att komma ihåg att göra det, hitta kvittot, räkna ihop summor och dela upp varorna i olika kategirier.

Jag skulle börja med att skriva all mat under samma kategori - inte godis då utan endast mat. Hygien kanske man ska ha egen kat för också om man vill vara noga men det har som sagt inte jag. Sen hade jag börjat så och sett hur mkt man verkligen gör av med på mat. Det kanske inte är så mkt som du tror. Är det det kan man då ta reda på vad man handlar.

Jag gjorde så efter en tid att jag satte mig ner och skrev ner hur mkt jag trodde jag handlade av varje vara/mån. Det var ganska enkelt efter att jag börjat veckohandla och köpte ungefär samma saker varje vecka (jag handlade iof lite imellan också men det var oftast bröd, pålägg och godis, lätt att komma ihåg). Jag räknade ut vad jag köpte varje månad och hoppade över småsaker som champinjoner, avocado eller liknande som vi bara köpte ibland. Det jag räknade på var ungefär detta:
    Ris
    Pasta
    Gurka
    Paprika
    Frukt
    Lök
    Potatis
    Mjölk
    Grädde
    Smör
    Steksmör
    Ägg
    Bröd
    Kött
    Bacon
    Kyckling
    Fisk
    Mjöl
    Sylt
    Socker
    Toalettpapper
    Diskmedel
    Tvättmedel
    Blöjor

Jag fick ut ett snitt på vad det kostar/mån med resp matvara och hur mkt vi handlar av det ena eller det andra. Tex kom jag fram till att vi gjorde av med typ 9dl vispgrädde i veckan i maten, vilket var helt onödigt när man kan använda mjölk. Vi köpte också ofta philadelphia att ha i grytorna, vilket blev onödigt när jag såg det i pengar. Jag upptäckte också att kött INTE är det vi lägger mest pengar på utan den delen såg tämligen normal ut och jag valde senare att våga köpa bättre, dyrare kött för jag hittade så många saker som jag kundde ta bort då det bara var lathetslyx och inget annat. Fick fram ett snitt som stämde förvånansvärt bra, då jag lagt till några 100 för dom där champinjonerna man köper men som jag inte räknat med etc. Det gjorde att jag vågade köpa mer kvalite och jag köper idag ekologiskt i allt jag kan nästan, och håller fortfarande samma matkostnad.Som sagt, vet man vad man har framför sig kan man plötsligt åstadkomma mycket. Vi har en mat- och hygienkostnad på 3500:-/mån. Två vuxna, en 2-åring, en 6-månaders.

Jag upptäckte också att jag köpte ganska dåliga grönsaker och började handlar mer rotsaker och ändra mina matlistor så att det blev en mer varierad och hälsosam kost. 

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Storis

Vi har ett excelark med olika kategorier som dessutom är i delade i underrubriker. Tex inkomster, huset( dvs försäkringar, lån, el osv), mat, övrigt, sparande. Viktigt att ha en söarandekategori, så inte det glöms bort. Ett tag körde jag med en app som heter min ekonomi då kan man skriva in den där lilla saken man köper på stan på en gång. Då får man syn på var pengarna försvinner. www.sparsamhet.nu

Svar på tråden Kassabok