Jag har fört kassabok i ett par år för att hålla reda på hur mycket utgifter vi har UTÖVER fasta utgifter/räkningar. Dvs det man lever av under månaden. Detta för att veta vad man kan spara in på och hur mycket det faktiskt kostar att leva en månad.
Jag har följande kategorier:
MAT/HYGIEN - Här skriver jag upp all mat och hygien jag köper i matvarubutiken.
GODIS - Allt godis som vi handlar, chips, fika, läsk, glass.
ÖVRIGT - Denna kategori är lite speciell för den är uppdelad i 4, en del för varje familjemedlem. I denna kategori ska sånt som inte går in på de andra kategorierna stå. Tex smink, kläder, prylar, aktiviteter och även sånt man måste ha som pennor, papper, köksredskap eller vad det nu kan vara. För det mesta är det ju ganska uppenbart vem som ska stå för resp. grej - kläder till dottern står under hennes flik tex - gemensamma utgifter som ny kassabok eller liknande sätter jag bara på mig eller mannen. Det viktigaste är eg inte vem som gör av med mest utan att ha koll på hur mycket barnen kostar/månad och hur mycket vi (jag och mannen) tillsammans gör av med på diverse smått och gott och VAD det är.
DJUR - Vi har en hund och 4 katter (häst också men han har egen ekonomi). På denna kategori hamnar alla utgifter för djuren såsom djurmat, avmaskningsmedel, veterinärkostnader etc.
BIL - Vi får bensinen på räkning så den biten hamnar inte här förutom om vi tankat som vanligt, dvs betalat direkt, av någon anledning. Här hamnar också kostnadr för reservdelar, reparationer, besiktning.
PRESENTER - Här skriver jag ner vad jag handlar till andra. Om våra barn fyller år eller liknande så hamnar deras presenter på deras övrigt-flik istället. Denna kategori gäller endast för utomstående. Kan tyckas onödigt men har upptäckt att det är alltid nån som fyller år eller så är man bjuden nånstans och ska ta med ngt till värden/värdinnan. Blommor eller choklad eller liknande.
Jag har kommit fram till mina kategorier efter många månaders provande och jag tror att man ofta måste prova sig fram för att hitta SIN modell. Alla lever ju olika liv. Fördelen med att föra kassabok är också att jag har kommit fram till ett snitt över hur mycket vi gör av med på respektive kategori. Så jag har väldigt bra koll på hur mycket pengar som går åt per månad och jag vet vad vi kan dra ner på vid behov. Och jag vet om vi överkonsumerar en månad eller ej, och kan påverka slutresultatet innan månadens slut genom att dra in på ngt om jag måste. Jag vet vad som är nödvändiga utgifter och onödiga.