• Lillaskrutt

Kassabok

Ni som för kassabok i er familj, hur gör man bäst?? Har nu köpt en kassabok där man själv fyller i allt... Alltså det är inga kategorier ifyllda redan.... Ge mig era bästa tips! Vad ska jag tänka på? Sk man dela upp det i fack? Typ mat, transport, kläder.......vad mer?

• Svar på tråden Kassabok
  • MaryEllen
    Lillaskrutt skrev 2012-08-23 17:16:41 följande:

Tänker lite som du! Att man kanske VÄLJER att inte köpa den där grejen eftersom man måste "Redovisa" den i kassaboken.... Men har du egenpåhittade kategorier? Eller skriver du bara Konsum 1000kr, Apoteket 200kr, Statoil 700kr osv...?

Jag har inga kategorier alls, utöver inkomster och utgifter

Så det är apoteket 85 kr, ica 325, åhléns 400 o.s.v. Däremot sparar jag alla matkvitton (d.v.s. alla kvitton från mataffärerna, så det är ju städprodukter, tvättmedel och lite gott och blandat utöver mat) i en särskild burk för att kunna ha koll på matkostnaderna. Jag går igenom burken varje eller varannan månad för att se vad hushållets matkostnader ligger på.  
  • Lillaskrutt

Vad snälla ni är allihop som hjälper mig! Precis som vargaa skrev kommer jag nog dela upp matkvittot, så jag ser vad som går till faktisk mat och inte! Men frågan är om jag ska göra det vid sidan av kanske...... Att i kassaboken står bara "mat/affären", men att man har mer koll än så vid sidan av...... Jag vet inte, får väl prova mig fram!

• Lillaskrutt

Hur gör ni med räkningar? Skriver ni de var för sig? Typ telefon 1000 kr, fackförbund 300 kr osv?

• Grappa

finns det ingen bra app att föra kassabok i? På så sätt kan man ju föra in kostnaderna direkt.

• Lillaskrutt
    Grappa skrev 2012-09-02 09:53:04 följande:
    finns det ingen bra app att föra kassabok i? På så sätt kan man ju föra in kostnaderna direkt.

Smart tänkt! Inen aning, får kolla det!
  • gabardin
    Lillaskrutt skrev 2012-09-02 10:09:44 följande:
    Smart tänkt! Inen aning, får kolla det!

För android iaf så finns moneywise, den gillar jag hyfsat. Använder inte saldofuntionen, bara matar in alla inköp när jag gör dem. Man kan skapa egna kategorier.
  • Lillaskrutt
    gabardin skrev 2012-09-02 10:24:40 följande:
    För android iaf så finns moneywise, den gillar jag hyfsat. Använder inte saldofuntionen, bara matar in alla inköp när jag gör dem. Man kan skapa egna kategorier.

Tack för tipset, ska kolla upp!
  • Lillaskrutt

Nu går vi ifrån tråden lite, men ingen som kan ge tips på näringsriktiga middagar och luncher som är billigt??

• djps
    Lillaskrutt skrev 2012-08-22 22:02:14 följande:
    Ni som för kassabok i er familj, hur gör man bäst?? Har nu köpt en kassabok där man själv fyller i allt... Alltså det är inga kategorier ifyllda redan.... Ge mig era bästa tips! Vad ska jag tänka på? Sk man dela upp det i fack? Typ mat, transport, kläder.......vad mer?
    istället för bok använd excell där kan man ju lägga till fler ark i samma så kategoriserar du det du vill kategorisera
    t.ex godis , mat och så vidare det är vad jag gjorde men jag orka inte skriva in allt hela tiden så jag tröttna
  • Grappa

Om man använder kort mycket så finns det gratis budgetsidor på nätet där man kan importera hela månadens inköp från sin internetbank till budgetsiten. Den räknar automatiskt om varje köp och kategoriserar defter mat, bensin, bio osv. Jag kommer dock inte ihåg vad siten heter, nån annan som vet?

• Viktoria123

Jag använder appen "mina utgifter" till iphone. Den kostar några kronor men tycker den är jätte bra.

Det finns redan olika kategorier och underkategorier, man kan även lägga till egna och skriva anteckningar till varje post som man lägger in i fall man senare vill kolla vad exakt man köpte.

Sen kan man jätte smidigt sortera efter vecka, månad och titta och den visar även i staplar hur mycket pengar som gått till varje kategori.

• Mercurialis

Jag har gjort en egen kassabok i Excel.

De konton vi har är:
    Inkomster

Skatt
    Boende (Lån, el, VA, sophämtning, sotning mm, TV, telefon, bredband, hemförsäkring)                           
    Mat (Livsmedel, snacks, godis, restaurangbesök, arbetslunch)
    Transporter (Billån, försäkringar, skatt, bensin, reparationer, buss, tåg, parkeringsavgifter)
    Avgifter (Barnomsorg, fack, A-kassa, medlemsavgifter, försäkringar)
    Hemmet, förbrukning (Toapapper, hushållspapper, diskmedel, tvättmedel, disktrasor etc)
    Hemmet, investering (Möbler, husgeråd,trädgård, reparationer)
    Hygien, hälsa
    Kläder
    Övrigt

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lillaskrutt

Okej, nu har jg börjat med kassaboken! Med matkvitton gjorde jag så att jag delade upp de i underkategorier som någon sa... 1. Mat(mat), 2. Mat(barn), 3. Mat(städ/hygien), mat(godis/kakor/snacks) och mat(övrigt)! Tror det funkar bra! Är jättespänd på vad vi landar på den här månaden, framförallt i matkategorierna! Har bara kollat det en gång tidigare, och den månaden låg vi på över 9000!!!............

• gabardin

Jag för också kassabok denna månaden, men inte så detaljerad. Kör bara allt från matbutiken på samma kategori. Det är bara jag och en ettåring men intressant ändå att se var det landar.

• gertb

Hej. Jag har gjort en kassabok  "Huskatten" i excel med åtta utgiftsposter där man kan lägga in sina egna kategorier samt även göra en budget. Den finns att hämta här om någon behöver en:  galliganda.com/huskatten

Mvh Gert

Svar på tråden Kassabok