• moruppgren

Ni som haft barn med komjölksproteinsallergi, när blev era barn bättre efter att mjölk uteslutits?

Jag har en son på 6 veckor som inte är speciellt glad. Magknip och massa uppstötningar som han sedan sätter i halsen och slutar andas.
    Hans storasyster hade liknande problem och fick bekräftat vid 8 månader att hon hade reflux. Med henne så provade vi att utesluta komjölk i 3 omgångar, utan förbättring.

Efter att ha träffat läkaren i tisdag ville hon att vi skulle utesluta komjölk, även fast sonen har tydliga refluxproblem innan någon medicin sätts in mot reflux.
    Jag helammar honom kan tilläggas.

Så, ni som haft barn som visat sig vara allergisk mot komjölk, hur många dagar eller veckor tog det innan ni märkte att ert barn mådde bättre?

Ursäkta om inlägget blir rörigt, det är en supertrött mamma som sitter och skriver.

• Svar på tråden Ni som haft barn med komjölksproteinsallergi, när blev era barn bättre efter att mjölk uteslutits?
  • skogsvitter

Vi märkte själva ingen skillnad tyvärr, men vet att det dröjer 4 veckor innan man kan räkna med att märka någon skillnad om man ammar.

Förövrigt finns ett tydligt orsakssamband mellan reflux och mjölkallergi så jag tycker det låter ovanligt kunnigt och klarsynt av läkaren att först vilja utesluta mjölkallergi som orsak

• SockerStinn

Vi märkte förbättring senare samma dag, men det tog ett nog 1-2 veckor innan det blev bra. Dock trodde vi hon hade reflux ockå. senare fick hon fler allergi-diagnoser så jag är rädd att vi gick på bvc's "det är normalt att bäbisar kräks" vi med. 

• moruppgren

Vi har en jätte bra läkare och jag uppskattar att hon är noggrann! Dock har hans refluxproblem eskalerat sedan vi varit till läkaren så vill gärna få medicin mot reflux ganska snart.

Jag känner till att det finns ett samband mellan reflux och mjölk. Dottern klarade sig från det i alla fall. :)

Jag är ganska säker på att det ät reflux. Vi har problem med magmunnen i släkten. Morfar, mamma, jag, brorsan..
    Det är bara så tråkigt för mig att utesluta mjölk. Det finns ju i allt :(

• moruppgren

Skogsvitter - Vet du varför det tar så lång tid innan man ser nån skillnad då barnet ammas?
    Är det annorlunda med barn som får ersättning eller mat?

• SockerStinn

Det med att det tar 4 veckor vid amning tror jag är en myt. från vården har jag hört att det tar 2 vekor för mjölken att gå ur kroppen. Sen tar det tid för kroppen att läka. Så det KAN ta upp till 4 veckor. Oasett hur man får i sig maten. Att det skulle gälla amning är att någon trott att det tar 2 veckor för det att gå ur mammans mjölk oh sen 2 veckor att gå ur barnets kropp. Men bröstmjölken är inte samma som kroppen! Det kan ta en månad för kroppen att läka även om man fått ersättning. Kanske särskillt då eftersom kroppen fått i sig så mycket mjölk. Eller tvärt om att reaktionen inte kan ha varit så kraftig eftersom det ändå GÅTT att ge ersättning.

• Ripper500

Vi har kört mjölkfritt 1,5 månad utan förbättring. Testar fr idag en annan mjölkfri ersättning. Sonen är 4 månader.

• Pissenisse

Vi märkte enorm skillnad redan efter en natt, plötsligt var han en helt annan bebis. Helt bra dröjde det någon dryg vecka till.

• skogsvitter
    SockerStinn skrev 2012-08-22 22:45:59 följande:
    Det med att det tar 4 veckor vid amning tror jag är en myt. från vården har jag hört att det tar 2 vekor för mjölken att gå ur kroppen. Sen tar det tid för kroppen att läka. Så det KAN ta upp till 4 veckor. Oasett hur man får i sig maten. Att det skulle gälla amning är att någon trott att det tar 2 veckor för det att gå ur mammans mjölk oh sen 2 veckor att gå ur barnets kropp. Men bröstmjölken är inte samma som kroppen! Det kan ta en månad för kroppen att läka även om man fått ersättning. Kanske särskillt då eftersom kroppen fått i sig så mycket mjölk. Eller tvärt om att reaktionen inte kan ha varit så kraftig eftersom det ändå GÅTT att ge ersättning.
    Det är en vårdrekommendation att utesluta mjölk i minst 4 veckor, så att det är en myt stämmer då rakt inte.

Källor kan fås imorgon om ni inte orkar googla på det hela. Själv tänkte jag gå och lägga mig nu.
  • fröken argbigga

Har ett barn med refluxproblem, mjölk- och sojaallergi. Det tog 3veckor innan vi märkte av tydliga förbättringar. Refluxsmärtan upplevde vi som mycket bättre, även om uppstötningar och kräkningarna fortsatte till ca10mån ålder. Vi valde att utesluta soja samtidigt som mjölken, utan läkarrek. Senare testade vi soja och märkte av det också. Tydligen är det ganska vanligt att reagera på soja om man ej tål mjölk. Det är viktigt att vara strikt om du utesluter mjölken, men det vet du säkert, vissa är jätte känsliga. Vårt barn reagerar med sömnproblem även vid mycket små mängder mjölk el soja. Känner du att refluxen är ett jätte stort problem tycker jag att du ska prata med läkaren igen. Vet flera som använt medicin i kombination m mjölkfritt och jag upplever att deras barn blev bättre snabbare än mitt. Men då har det ju som sagt varit under tiden barnet varit mjölkfritt. Man märker ju snabbt sen vid provokation om det är allergi eller ej. Håll ut och kör mjölk-och sojafritt i 4vekor, kanske med medicin om ni får det, sen om det blir för jobbigt finns det ju mjölkfritt ersättning(om det visar sig vara allergi).

Svar på tråden Ni som haft barn med komjölksproteinsallergi, när blev era barn bättre efter att mjölk uteslutits?