• Anonym (arg mamma)

En hund bet min dotter i ansiktet - oprovocerat!

Just nu är jag så jäkla upprörd!
    Behöver skriva av mig lite å kanske höra vad andra, opartiskt ser på det?!

Min 4-åriga dotter var i helgen iväg med mormor hos lite släkt och vänner och hälsade på.
    En nära vän till familjen kom på besök dit (de bodde hos släktingar) och hade sin hund med sig.
    Vi har själva hund, så min dotter är van vid hundar, men vet att man inte klänger eller bara springer fram
    till en hund man inte känner.

Vännen (med hund) hade suttit på golvet och lekt med min dotter och hunden hade varit i närheten.
    Vad jag förstår det som är hunden och min dotter i närheten av varandra och när hunden reser sig och promenerar går min dotter fram försiktigt för att klappa den, varpå den helt oprovocerat och utan någon som
    helst förvarning biter henne rätt över ansiktet!!!
    Allt gick så fort att inget hann reagera.
    Ena tanden biter hål på ögonlocket (tack och lov verkar inte ögat ha skadats) andra tanden på
     överkäken tar under ögat och tänderna på nederkäken tar hål i hakan på min dotter!
    Vilken jävla normal hund gör nåt sånt??????????

Min mamma tar min dotter till akuten och hon får alvedon och ögonsalva, tydligen händer detta rätt sent
    på kvällen och de är klara på akuten efter midnatt.
    Dagen efter ringer min mamma och berättar vad som hänt och jag blir såklart upprörd och orolig.
    De är 30 mil härifrån och dålig täckning på telefonen. Det att de inte ringde mitt i natten, var för att de inte ville väcka mig och göra mig upprörd, då jag är höggravid och förväntas föda när som helst och har sömnproblem osv....
    Dock kom de hem på eftermiddagen och jag möts av ett igenmurat öga på min dotter och sår och blåmärken.....
    Det var bara å bita ihop å krama om henne och låta henne berätta själv och behålla lugnet. Hon verkar inte må psykiskt dåligt av det och leker som vanligt med vår hund. Hon tar sina droppar som en liten hjältinna oxå.... 

Nu vet jag bara inte hur jag ska hantera det här. Hundägaren är en person som står mig nära och som dessutom är gudmor till min dotter! Hon har försökt ringa mig, men jag vill verkligen inte prata med henne!
    Jag har skickat meddelande till henne att jag inte känner för att prata, då jag anser att det inte finns så mycket att diskutera just nu. Jag har ingen lust att lyssna på ursäkter, då jag inte tycker att man kommer nånstans med det.
    Dessutom har jag fått veta att hunden bitit/nafsat tidigare helt oprovocerat, vilket bara gör mig mer upprörd över hela situationen! 

Hur fan tänker man som hundägare?
    Jag vet att hon mår dåligt över det som har hänt och sådär, men det förändrar ju inget?  

Som sagt, jag ville nog skriva av mig och höra lite andra åsikter om hur ni skulle hantera det. 

• Svar på tråden En hund bet min dotter i ansiktet - oprovocerat!
  • Ellan92

du vill inte ha hennes ursäkter eller förklaringar,vad vill du att hon ska göra då ?

• Strumpans

Men du måste ju låta människan komma till tals! Hon verkar ju vilja ta ditt ansvar!

• slutatsnusa

hmm som hundägare tänker jag att jag alltid varnar föräldrar med småbarn för att släppa fram sina barn till min hund som inte gillar smått
    och jag ser alltid till att om hunden är i koppel dvs inte kan gå undan har jag henne alltid vid min sida och är hon lös måste jag ha 110% koll på henne
    man kan aldrig helt lita på en hund eller på ett barn heller för den delen, de glömmer så lätt vilka hundar de inte ska gå fram till 
    trist historia hoppas din dotter läker snabbt

• saga1984

Om hundägaren vill ta sitt ansvar, messar hon ts senast imorgon, och meddelar att hunden nu gått vidare till de evigt gröna ängarna.
    Det är enda alternativet.
    Japp, jag är själv hundägare. Skulle vår hund, eller någon i vår närhets hund (hemska tanke) bita någon, vore det per omgående en enkelbiljett till djursjukhuset.
    Självklart finns det gråzon, då ett större barn slagit en hund, och den skyddat sig, men så verkar det ju inte vara nu.
    Lycka till ts!
    Tycker gott att du kan meddela din vän att hon är välkommen att höra av sig, när detta är fixat. Tills dess kan du och din familj tyvärr inte träffa henne.

• Ellan92
    saga1984 skrev 2012-08-22 22:29:21 följande:
    Om hundägaren vill ta sitt ansvar, messar hon ts senast imorgon, och meddelar att hunden nu gått vidare till de evigt gröna ängarna.
    Det är enda alternativet.
    Japp, jag är själv hundägare. Skulle vår hund, eller någon i vår närhets hund (hemska tanke) bita någon, vore det per omgående en enkelbiljett till djursjukhuset.
    Självklart finns det gråzon, då ett större barn slagit en hund, och den skyddat sig, men så verkar det ju inte vara nu.
    Lycka till ts!
    Tycker gott att du kan meddela din vän att hon är välkommen att höra av sig, när detta är fixat. Tills dess kan du och din familj tyvärr inte träffa henne.
    så hade jag aldrig gjort ...
  • Loriyana

Min mormor har en hund som nafsade helt oprovocerat min dotter när hon var ett år gammal. Vi har löst det med att hålla hunden och dottern ifrån varandra när vi besöker dem. Jag vet om att hunden inte borde bete sig på det viset, men min mormor är 92 år gammal och hunden är hennes sällskap. Skulle inte begära att hon gjorde sig av med honom. Hur som helst, dottern är fem år nu och det ha inte inträffat några fler incidenter.

• Anonym

jag skulle inte avliva hunden.. skulle ta reda på varför den högg istället och utreda om något är fel.
    hundägaren har ju försökt få tag i ts  

• Ellan92
    Anonym skrev 2012-08-22 22:31:01 följande:
    jag skulle inte avliva hunden.. skulle ta reda på varför den högg istället och utreda om något är fel.
    hundägaren har ju försökt få tag i ts  
  • saga1984

Precis som slutatsnusa säger, finns det ju hundar som inte tycker om barn.
    Då är det upp till dennes ägare att se till att hunden inte känner sig trängd/provocerad.
    Man kan inte begära av en fyraårig att hålla sig undan från en lös hund som finns i samma rum, om man inte bett barnet att låta hunden vara ifred.
    En ägare har strikt ansvar för sin hund.

Svar på tråden En hund bet min dotter i ansiktet - oprovocerat!